۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۸

غذاهای محبوب ارمنستان و وان

درباره کشور ارمنستان باید گفت غذاهای ارائه شده در این کشور با طبع ما بسیار آشناست و غذاهایی مانند کباب کوبیده، کباب برگ، دلمه و کوفته را می توان جزو غذاهای مشترک نام برد.
غذاهای محبوب ارمنستان و وان
-------------------- رپرتاژ آگهی ------------------



غذا های محبوب ارمنستان
شاید یکی از مهمترین مشکلات ما ایرانی ها در سفرهای خارجی، نوع غذاهای کشوری باشد که به آن سفر می کنیم. درباره کشور ارمنستان باید گفت غذاهای ارائه شده در این کشور با طبع ما بسیار آشناست و غذاهایی مانند کباب کوبیده، کباب برگ، دلمه و کوفته را می توان جزو غذاهای مشترک نام برد.
در غذاهای ارمنی مثل غذاهای خودمان برنج دیده می شود ولی نه به آن اندازه که ما به برنج علاقمندیم. در ایروان پایتخت کشور ارمنستان نیز چندین رستوران ایرانی وجود دارد که غذاهای آنها با ذبح اسلامی است، از این رو مشکلی بابت غذا نخواهید داشت.

نان های ارمنستان
در گذشته غذای اصلی روستاییان ارمنستان را نان گندم تشکیل می داد. این نان و شیرینی ها در تنورهای گلین روستایی پخته می شد. نان لواش نان ملی ارمنی است و بر اساس یافته های باستانشناسی، نان و شیرینی پزی در میان ارمنیان پیشینه ای دست کم دو و نیم هزار ساله دارد.
از دیگر نان های ملی ارمنیان، ماتناکاش، ژینگیالو و چُرِک است؛ ماتناکاش که از آرد گندم تهیه می شود به نان بربری هم شباهت دارد ولی خمیر داخل آن بسیار پفدارتر و نرم تر از نان بربری است، اگرچه شکل ظاهری ماتناکاش زمخت تر از نان بربری است.
ژینگیالو نیز یکی از نان های (خوراکی) سنتی ارمنیان است که در تهیه آن از 20 نوع سبزی استفاده می شود. خمیر نان از آرد، نمک و آب ساخته می شود و داخل آن را با 20 نوع سبزی مانند نعنای فلفلی، نعنا، شوید، ترشکیان، گزنه و غیره پر می کنند.

آش و آبگوشت
در ارمنستان و در تورهای ارمنستان تنوع غذاهای آبکی زیاد است به طوری که غذاها را می توان بر اساس گوشتی که در تهیه آن به کار رفته دسته بندی کرد:
* آش گوشت گوسفند: غذاهایی مانند آبگوشت بلغور، آبگوشت ترخون، آبگوشت برنج، آبگوشت سیب و گوجه و بزباش با گوشت گوسفند درست می شوند.
* آش گوشت گاو: ارامنه با گوشت گاو، آبگوشت ادویه دار، انواع کوفته، انواع آبگوشت با برنج، چغندر و سیب زمینی و غیره را طبخ می کنند.
* آش گوشت مرغ: از گوشت مرغ نیز در سوپ مرغ، سوپ مرغ با برنج، سوپ عروسی، تارخانا و ... استفاده می کنند.
 
آش های تهیه شده با ماهی ایشخان (نوعی قزل آلای ارمنی) و انواع آش قارچ: جالب است بدانید ماهی ایشخان که محبوب ارامنه است به صورت های مختلف کبابی، آب پز، بخارپز، سرخ شده و همچنین آش ماهی ایشخان طرفداران خود را دارد.
 
آش های لبنی مانند آش ماست، اسپاس، آبدوغ، بورانی و غیره و آش های شیرین مانند آش کشمش و غیره نیز در ارمنستان طرفداران خود را دارد.
 
آش شیرین (آنوش آپور)، غذای مخصوص عید پاک ارامنه است که با حبوبات، میوه های خشک و گردو و کمی عسل تهیه می شود.

1.            کوفته (Kiufta (kofta))
درواقع کوفته یکی از غذا های معروف و سنتی خیلی از کشورها مانند افغان ها، عرب ها، اردن، کرد ها، لبنانی ها و غیره می باشد. در هر ملیت و هر کشوری، این غذا را با ادویه و طعم خواص خود درست می کنند. معمولا، کوفته ترکیب گوشت قلقلی که در ادویه و پیاز خوابانده شده است. اما در ارمنستان بسیار متفاوت است. ابتدا باید میان کوفته های کوفته اچمیادزین و کیاوار تفاوت قائل شویم. کوفته انواع متفاوتی دارد و هر کدام با نام های خاص هر ملیت یا روستا شناخته شده است. در ارمنستان پس از مدت¬ها درست کردن کوفته به این شکل درامد که گوشت با ادویه و پیاز مخلوط شده و قبل از پختن قلقلی می شود و با کره سرو می شود. طبق گفته سرآشپزان، کوفته اچمیادزین نرم تر از کوفته گاوار است. اما شما مسافران تور ارمنستان باید کوفته مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

1.            Basturma
تقریبا همه ارامنه که غذای سنتی درست می کنند این غذا را به خوبی می شناسند و طرفدار آن هستند. بنابراین اگر در ارمنستان به این غذا برخورد کردید، حتما آن را امتحان کنید. در زمان عثمانی، به این غذا “pastirma” گفته می شد. در ارمنستان، این غذا با گوشت بیف درست شده  است. به این گونه که گوشت نمک زده شده، شسته شده و به مدت ۱۵ روز در جایی نگهداری می شود. در آخر، خون و نمک از گوشت جدا شده و  basturma در خمیر متشکل از زیره سیاه خرد شده، سیر و paprika ،داغ و سپس خشک شده پوشیده می شود. به نظر خوشمزه می رسد. ما پیشنهاد می کنیم شما مسافران تور ارمنستان به پیشنهاد سفر باتو حتما این غذا را امتحان کنید.

     Ghapama
اگر برای تنوع غذای گیاهی هوس کردید، این غذا مناسب خواهد بود. این غذا در جنوب ارمنستان بسیار معمول است. این غذا از کدو تنبل تشکیل شده است که با برنج پخته و با میوه پر شده باشد. میوه های درون آن معمولا: بادام، سیب، زردآلو، دو نوع آلوو کشمش می­باشند. پس از پر کردن کدو، آن را می پزند و سرو می کنند.

    Zhengyalov hats
این غذا تقریبا در تمام رستوران ها و کافی­شاپ ها پیدا می شود که از انواع گیاهان سبز تشکیل شده است که در لایه ای از نان رول شده باشند.

غذا های محبوب وان ترکیه
مانطور که شهرها و جاذبه های مختلف کشور ترکیه ، از محبوب ترین مقاصد گردشگری دنیا می باشد ، غذاها و نوع رژیم غذایی بی ‌نظیری نیز دارد که چشیدن طعم‌ های اشتها آور آنها ، گردشگران بسیاری را مجذوب خود می‌ کند.
طعم و رنگ غذاهای ترکی که آن را از گذشته‌ های دور به ارث برده‌ است ، باعث محبوبیت غذاهای ترکی در میان گردشگران شده است.
راز غذاهای لذیذ این کشور ، هنر آشپزی آنان ، موقعیت جغرافیایی این کشور و بهره‌ گیری از مواد غذایی طبیعی و فوق ‌العاده است.
با سفر به وان  در تور وان علاوه بر آن که می‌ توان با طعم غذاهای محلی این شهر آشنا شد ، می ‌توان غذاهای معروف ترکی را نیز امتحان کرد.

کباب آدانا Adana kebabı
مانند ایران که کباب ‌ها طرفداران زیادی دارد ، در ترکیه نیز همینطور است. آدانا کباب ، کبابی مانند کباب کوبیده ما ایرانیان است ، اما مقدار حجم گوشتی که در آن استفاده می ‌شود کمی بیشتر است.
نام این غذا از شهری به نام آدانا در جنوب شرقی ترکیه گرفته شده است. مواد تشکیل ‌دهنده این کباب کم است ، اما فرآیند آماده ‌سازی آن تا به کباب لذیذی تبدیل شود ، کمی خاص است.
پس از اینکه گوشت را به همراه ادویه‌ جات مخصوص ترکیب کردند ، به سیخ کشیده می ‌شود و روی آتش ذغال کباب می ‌شود و در نهایت همراه با نان لواش ، پیاز کبابی ، گوجه و فلفل سبز سرو می ‌شود.

دونر کباب  Doner kebab
یکی دیگر از کباب‌ های معروف ترکیه ، دونر کباب یا کباب ترکی است که شهرت جهانی دارد.
این کباب از چرخیدن متوالی و حرارتی که آهسته به آن داده می‌ شود ، تهیه می‌شود و به همین خاطر نام آن از طرز تهیه آن برداشته شده است. دونر به معنی چرخاندن است.
این کباب در واقع نوعی غذای فست فودی به حساب می ‌آید که در فست ‌فودی‌ها سرو می ‌شود.

کوفته ترکی
کوفته یا توپ‌ های گوشتی از غذاهای محبوب ترکیه است که در وان به بهترین شکل ممکن تهیه می ‌شود.
در واقع اسم این غذا از همان کوفته ایرانی گرفته شده است ، اما مواد تشکیل ‌دهنده آن کمی متفاوت است.
نزدیک به ۲۰۰ نوع کوفته در ترکیه وجود دارد که هر کدام با توجه به موقعیت جغرافیایی دارای ترکیبات و طعم ‌های متفاوتی هستند.

سارما  Sarma
دلمه در ترکیه در  تور های وان شکل‌ ها و روش‌ های متعددی سرو می ‌شود که گوشت و برنج را درون کدو، فلفل ، بادمجان یا گوجه‌ ی خالی ‌شده می ‌ریزند و به آرامی می ‌پزند.
در سارما ترکیبات میانی در برگ مو ریخته می ‌شود و سپس آن را رول می ‌کنند. سارما در اکثر سفره ‌های ترکی و در وعده های مختلف آنان سرو می ‌شود.

سوپ عدس  Mercimek Corbasi
سوپ عدس  طرفداران بسیاری دارد که از ترکیب پوره عدس و اندکی سبزیجات درست می شود.
همراه با این سوپ ، ترشی ‌های ترکی و نان داغ پیتا (Pita) نیز خورده می ‌شود.
این سوپ خوش‌ طعم از ارزان ‌ترین غذاهای ترکیه و همچنین وان است که به راحتی در رستوران‌ های آن پیدا می ‌شود.
 
کد مطلب: 54805
برچسب ها: رپرتاژ گردشگری
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام