۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۶

ربات مجری یا دروغی زیرکانه؟!

ایتنا - هفته گذشته خبر اولین اخبارگوی رباتیک مبتنی بر هوش مصنوعی که خودش 24 ساعته خبر می‌خواند، منتشر شد.
ربات مجری یا دروغی زیرکانه؟!

 توانایی خبرخوانی 24 ساعته و خستگی‌ناپذیر توسط ربات خبرخوان ساخت شینهوا و Sogou.com که در کنفرانس جهانی اینترنت رونمایی شد؛ این سؤال بزرگ را مطرح کرد که آیا واقعاً این محصول یک نمونه واقعی مبتنی بر هوش مصنوعی/ AI است؟ 

«ویل نایت» سردبیر هوش مصنوعی در MIT Technology Review به آن مشکوک است. وی می‌گوید: استفاده از اصطلاح هوش مصنوعی در این زمینه کمی مکارانه است، چراکه این محصول هیچ هوشی از خود ندارد و تنها نوعی از یادگیری ماشین است که در زیرمجموعه هوش مصنوعی بوده و سعی می‌کند با شبیه‌سازی با مجری واقعی، صدا را روی تصویر سازگار کند.

به گزارش ایتنا از خبرآنلاین، «نایت» با دیدن مجری خیال کرد یک تقلید شگفت‌انگیز را می‌بیند که با بازسازی چهره و انداختن صدا روی آن می‌توان روی بالقوه قدرتمند بودن فناوری انگشت گذاشت.
وی معتقد است اگر مجری خودش خبر را بنویسد، گزارش‌های متفاوت را بخواند، تلفن زده و گزارش بگیرد؛ آن‌وقت می‌توان گفت با یک هوش مصنوعی واقعی روبرو هستیم.
به عقیده نایت باید مراقب باشیم چه زمانی از اصطلاح هوش مصنوعی استفاده باید کنیم و آنچه چینی‌ها ساخته‌اند یک عروسک پیچیده دیجیتال است!

«علی شفتی» از محققان AI در امپریال کالج لندن به «CNBC» گفت: مجری چینی نمی‌تواند فکر کند و آنچه چینی‌ها ساخته‌اند، استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی برای سینک کردن حرکت لب‌ها و تصاویر با صوت از قبل تولیدشده است و استفاده از اصطلاح هوش مصنوعی در این زمینه کمی ثقیل است.

به گفته وی تعریف AI ساده نیست. این اصطلاح مربوط به محصولی غیرانسانی یا الگوریتمی است که رفتار و اقداماتی که فقط یک انسان هوشمند می‌تواند انجام دهد را امکان‌پذیر می‌سازد و حتی ممکن است بالاتر از هوش انسانی اقدام کند.

به همین دلیل مردم به‌اشتباه تصور کرده‌اند که مجری چینی قادر به فکر کردن و سپس خواندن است. درحالی‌که او اصلاً باهوش نیست و هنگام قرار گرفتن در موقعیت واقعی، هوشمندانه کار نمی‌کند.

تیمی که شفتی در آن کار می‌کند، اخیراً با آنالیز کردن پرونده پزشکی 100 هزار بیمار مبتلابه مسمومیت خونی توانستند بهترین درمان را حتی بهتر از یک پزشک، برای بیمار پیش‌بینی کرده و به اجرا بگذارند.

به چنین چیزی هوش مصنوعی گفته می‌شود که بتواند ضمن پیش‌بینی بهتر از انسانی، در درمان نیز مؤثر باشد اما آنچه چینی‌ها ابداع کرده‌اند، صرفاً یک کار ابتدایی بدون هوش است.
کد مطلب: 54803
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام