۱
۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۸

افزایش تماس‌های تبلیغاتی؛ افزایش اعتراض مشترکان

ایتنا - حالا دیگر تماس‌های تبلیغاتی هم به پیامک‌ها اضافه شده و به اذعان مشترکان، طی چند ماه گذشته نیز افزایش یافته‌اند.
افزایش تماس‌های تبلیغاتی؛ افزایش اعتراض مشترکان


مدت زیادی است که از پیامک برای معرفی کسب‌وکارها استفاده می‌شود و کمتر کسی است که از پیامک‌های تبلیغاتی شاکی نشده نباشد. البته با افزایش اعتراض‌ها، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، سامانه ۱۹۵ و روش‌های گوناگون مسدودیت را برای رسیدگی به این پیامک‌ها راه‌اندازی کرد و با آگاهی افراد نسبت به چگونگی غیرفعال کردن اینگونه پیامک‌ها، از تعداد آن‌ها کاسته شد. اما پس از آن کسب‌وکارها شیوه‌ی تماس‌های تبلیغاتی را جایگزین کردند که شاید از پیامک‌های تبلیغاتی هم مزاحمت بیش‌تری داشته باشد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، محمود واعظی - وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات - درباره پیامک‌های تبلیغاتی گفته بود:«این پیامک‌هاوقت و ذهن مردم را درگیر می‌کند و بر همین اساس ما هم با آن‌ها موافق نیستیم چراکه این روند جالبی نیست که یک مشترک برای رسیدن به پیامک‌های شخصی چندین پیامک را بگردد تا به پیامک‌های خود برسد.»

در حالی که شاید مهم‌ترین موضوع درباره پیامک‌های تبلیغاتی، مخدوش شدن حفظ حریم شخصی مشترکان، مزاحمت‌ها و صرف وقت برای مشاهده‌ی این پیام‌هاست، تماس‌های تبلیغاتی هم به همین ترتیب برای مشترک مزاحمت ایجاد می‌کند و این‌که تلفن شما زنگ بخورد، گوشی را بردارید و با تعجب به جای شنیدن صدایی آشنا و یا فردی حقیقی، یک پیام گویای ضبط‌شده به تبلیغ محصول و خدمات یک شرکت بپردازد، بیش‌تر ناقض حریم شخصی است.

البته محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - با تاکید بر گسترش تلفن همراه میان مردم به‌عنوان راهی برای تبلیغات بیان کرده است: برای این موضوع باید راهکارهای قانونی و مشروع با رضایت مشترک ایجاد کرد. به همین علت ما مصوبه‌ای را مبنی بر این‌که مشترک قبل از دریافت پیامک خودش آن را انتخاب کند، داشته‌ایم؛ لیستی از موضوعات پیامکی در اختیار مشترک قرار می‌گیرد که باید نسبت به آن تمایل خود را به دریافت پیامک‌هایی که نیاز دارد، اعلام کند.

وی با بیان این‌که باید برخورد با کسانی که راهکارهای قانونی پیامک‌های تبلیغاتی را دور می‌زنند، تشدید کرد، درباره تماس‌های تبلیغاتی نیز ‌توضیح داد: با این کار، کسب‌وکارها به سمت تماس‌های تبلیغاتی رفتند. بنابراین وقتی ما راه پیامک را می‌بندیم، آن‌ها به سمت صوت می‌روند، باید نظام صحیح ایجاد کرد. امروز کسب‌وکارها می‌توانند با مصوبه‌ای که سازمان تنظیم مقررات ابلاغ می‌کند، از اپراتورها خدمات بگیرند.

هم‌چنین حسین فلاح جوشقانی - رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با بیان این‌که این کار اساسا خلاف است، چون به نوعی مزاحمت تلفنی محسوب می‌شود و مزاحت تلفنی هم سال‌هاست که خلاف است و قانون دارد، گفته بود: دستور داده‌ شده همه مزاحمت‌های تلفنی تبلیغاتی که توسط برخی از شهروندان گزارش شده، مورد پیگیری قرار بگیرند. هیچ‌گونه مزاحمت‌های تبلیغاتی برای شهروندان چه در قالب پیامک و یا تلفنی و این‌که روی نوار پاسخگو، اینترنت را تبلیغ کنند، به هیچ‌وجه برای ما قابل قبول نیست.

درنهایت، اگرچه به اذعان جوشقانی، با وجود عواملی از جمله راه‌اندازی سامانه برای اعلام شکایت و انتخاب پیامک‌های تبلیغاتی توسط مشترکان و مدیریت و کنترل، «ممکن است هنوز به وضعیت ایده‌آل نرسیده باشیم» و یا جلوگیری از این تماس‌ها نیاز به مصوبه جداگانه‌ای نداشته باشد، در شرایطی که این تماس‌ها هم‌چنان ادامه دارند، شاید لازم است پیش از فراگیری تماس‌های تبلیغاتی مانند پیامک‌ها، راهکار دیگری در نظر گرفته شود.
کد مطلب: 54714
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه مسیولین در راستای حفظ حریم شخصی افراد و اجرای قانون به حرف بسنده کرده و از عمل خبری نیست،
چطور باید پذیرفت که تشکیلات وسیع وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از مقابله با این مشکل عاجز است؟
موضوع این تبلیغات پیامکی یا ابزار و داروهای جنسی یا املاک و موضوعات بی ارزش مشابه است.
شخصا در بعضی از روزهای ۱۰ پیام کوتاه تبلیغاتی دریافت میکنم، و تبلیغات تلفنی دستگاه تصفیه اب و کپسول اتش نشانی هم که دیگر هیچ،
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام