۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۲

استفاده از پهپادهای ویژه برای یافتن مسافران گم شده در طبیعت

ایتنا – این پهپاد جدید که بدون نیاز به GPS کار می‌کند، شاید بتواند انقلابی در صنعت امداد و نجات پدید آورد.
استفاده از پهپادهای ویژه برای یافتن مسافران گم شده در طبیعت
گروهی از محققان، سیستم جدیدی ابداع کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توان مسافران گم شده در جنگل و طبیعت را به راحتی و با صرف زمانی کوتاه پیدا کرد.
 
اصولاً یکی از مشکلات امداد در مناطق صعب‌العبور و جنگلی این است که در چنین مناطقی بالگردها و یا حتی هواپیماهای بدون سرنشین نمی‌توانند در میان پوشش انبوه درختان به جست‌وجوی موثر دست بزنند، زیرا علاوه بر مشکلات دسترسی، سیگنال‌های GPS مورد استفاده برای هدایت پهپاد قابل اطمینان نیست و یا ممکن است اصلاً چنین سیگنال‌هایی وجود نداشته نباشد.
 
حال گروهی از محققان دانشگاه ام‌آی‌تی نوعی طرح پیشنهادی ارائه کرده‌اند که در آن، پهپاد خودران می‌تواند از میان درختان انبوه عبور کند و بدون نیاز به GPS و با استفاده از محاسبات آن‌برد و ارتباطات بی‌سیم عملیات جستجو را انجام دهد.
 
به گزارش ایتنا به نقل از وب‌سایت MIT News، در این شیوه، پهپاد می‌تواند با بهره‌گیری از ابزارهای مکان‌یابی و مسیریابی خود، یک نقشه سه‌بعدی از محدوده مورد نظر ارائه دهد.
 
سپس الگوریتم‌های به کار رفته در این سیستم، پهپاد را در تشخیص نقاط کشف نشده کمک کند که نتیجه این فرایند، تکمیل نقشه کامل از محیط است.
این امر باعث می‌شود یافتن افراد گمشده بسیار ساده‌تر شود.
 
پژوهشگران این سیستم را مورد آزمایش قرار داده‌اند و پهپادها توانستند بین دو تا پنج دقیقه، از ناحیه‌ای به وسعت تقریباً 20 متر مربع نقشه‌برداری کنند و سپس این نقشه‌ها را با هم ترکیب نمایند.
 
همچنین این پهپادها توانستند در معیارهایی همچون سرعت، زمان انجام ماموریت، شناسایی ویژگی‌های جنگل و دقت ادغام نقشه‌ها نمره قابل قبولی بگیرند.
 
طبق بررسی‌های صورت گرفته، این روش در مقایسه با شیوه سنتی امداد بسیار کارامدتر است زیرا پهپادها می‌توانند به طور قابل توجهی مناطق گسترده‌تری را مورد کاوش قرار دهند و عملکرد و سرعت بالاتری از خود به نمایش گذارند.
 

نجات توسط پهپاد


گفتنی است در این سامانه از لیدار (LIDAR) استفاده می‌شود.
 
لیدار نوعی فناوری لیزری به معنای «تشخیص و اندازه‌گیری فاصله با استفاده از نور» است که در آن از نور برای اندازه‌گیری فاصله اجسام استفاده می‌شود.
 
امروزه لیدار کاربردهای فراوانی پیدا کرده و علاوه بر نقشه‌برداری، در خودروهای خودران، باستان‌شناسی، ربات‌های امدادگر، کشاورزی و فضانوردی نیز استفاده می‌شود.
 
کد مطلب: 54658
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام