۰
plusresetminus
سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۸
رييس كميسيون فاوا اتاق بازرگاني ايران:

هیچ نقشه راه توسعه در حوزه آی تی نداریم

ایتنا - طلایی: هر چقدر از طريق اتاق بازرگاني تلاش شده با متوليان بخش دولتي ارتباط برقرار كنيم كه اهميت ويژه‌اي را به صادرات فاوا بدهند متاسفانه اين امر محقق نشده است.
هیچ نقشه راه توسعه در حوزه آی تی نداریم

در جلسه ماهانه كميسيون فاوای اتاق بازرگاني ايران، گزارش عملكرد پاويوون ايران در نمايشگاه جيتكس ارائه شد و همچنین و بررسي موانع صادرات شركت‌هاي حوزه فاوا بررسی گردید.

به گزارش ایتنا از روابط عمومي فدراسيون ICT اتاق بازرگاني ايران، در اين جلسه كه با حضور تشكل‌هاي حوزه‌ فاواي كشور و نماينده سازمان توسعه تجارت برگزار شد، محمدرضا طلايي رييس كميسيون ICT اتاق بازرگاني با اشاره به روز ملي صادرات گفت:  هر كشوري كه ارزش پول ملي خود را كاهش مي‌دهد اگر با يك برنامه‌ريزي دقيق جلو رود توان صادراتي‌اش افزايش مي‌يابد كه كشور چين نمونه‌اي روشن از اين رويكرد است.

وي افزود: بحث صادرات غيرنفتي نيز در كشور ما از زمان شروع برگزاري روز ملي صادرات در دولت اصلاحات رشد مناسبي داشته و موانع اين حوزه با همكاري تشكل‌هاي صادراتي حل شده و روز ملي صادرات پررنگ‌تر از قبل شده است. همچنين براي سال‌هاي متمادي  با همكاري بانك توسعه صادرات و ساير بانك‌ها صادركنندگان غيرنفتي براي تامين سرمايه در گردش و رفع مشكلات و موانع و قوانين زائد همكاري‌هاي خوبي را با سازمان توسعه تجارت داشته‌اند و توانستيم ميزان صادرات را افزايش دهيم.

رييس كميسيون فاوا اتاق بازرگاني ايران با اشاره به مشكلات به وجود آمده به دليل گراني ارز ادامه داد: با افزايش نرخ ارز در كشور و نيز با كاهش ارزش پول ملي امكان باز كردن درهاي صادرات وجود دارد و مي‌توان محصولات داخلي را صادر كرد اما چند مشكل در اين بين وجود دارد كه مانع تحقق اين امر شده است. مشكل اول بحث قوانين و مقررات خلق‌الساعه‌اي است كه هر روز از سوي دولت صادر و اجرا مي‌شود. مشكل دوم اما موضوع تحريم‌ها و عدم ارتباط مناسب اقتصادي كشورهاي خارجي با ايران بوده كه مشكلات جانبي را به وجود آورده و مانع شكل‌گيري صادرات براي كشور شده است.

طلايي با اشاره به مشكلات بخش خصوصي حوزه فاوا براي صادرات
سازمان توسعه تجارت ايران متاسفانه به عنوان يك دستگاه متولي براي صادرات غيرنفتي نتوانسته بازار هدف صادراتي ايران را شناسايي كند و برنامه دقيقي را براي نمايشگاه‌هاي داخلي و خارجي  داشته باشد
اضافه كرد: در حوزه فناوري اطلاعات از ابتدا نقشه راه توسعه‌اي وجود نداشته است و هر چقدر هم از طريق اتاق بازرگاني تلاش شده با متوليان بخش دولتي ارتباط برقرار كنيم كه اهميت ويژه‌اي را به صادرات فاوا بدهند متاسفانه اين امر محقق نشده است. لذا در شرايط فعلي شاهد آن هستيم كه عملا بخش دولتي ما اهميت و توجه لازم را براي صادرات حوزه فاوا قائل نيست و ارزش افزوده‌اي كه مي‌تواند از اين طريق به دست آيد براي كشور حاصل نمي‌شود.

به گفته طلایی، اين در حالي است كه مي‌شد با انجام هماهنگي‌هاي لازم، حذف قوانين زائد حوزه صادرات فاوا و البته با ساماندهي وضعيت بازاريابي بين‌المللي با كمك وزارت خارجه امكان توسعه صادرات در اين حوزه را به وجود آورد. به هر روي نزديك به دو دهه است كه اين مشكلات در بخش فناوري اطلاعات كشور ما حل نشده است و باوجود آنكه ما از طريق كميسيون ICT اتاق بازرگاني، بسته حمايت از توسعه صادركنندگان فاوا را مصوب كرديم و به بخش دولتي ارايه داديم اما اين بسته در پيچ و خم دستگاه‌هاي دولتي گرفتار شده است. همچنين بسته حمايت از توليد كه تهيه شده و مي‌تواند پشتوانه صادرات باشد نيز نتوانسته از اين پيچ و خم‌هاي دولتي عبور كند و عملا ما نتوانستيم بخش دولتي را راضي كنيم كه از بخش خصوصي حوزه فاوا براي آنكه بتواند در مجامع بين‌المللي حضوري فعال داشته باشد حمايت كند.

طلايي افزود: سازمان توسعه تجارت ايران متاسفانه به عنوان يك دستگاه متولي براي صادرات غيرنفتي نتوانسته بازار هدف صادراتي ايران را شناسايي كند و برنامه دقيقي را براي نمايشگاه‌هاي داخلي و خارجي  داشته باشد. لذا پتانسيل لازم براي معرفي محصولات صادراتي به ويژه در حوزه فاوا باتوجه به افزايش هزينه‌ها در نتيجه افزايش نرخ ارز ديگر وجود ندارد و سازمان توسعه تجارت نيز گويا امكان ارائه خدمات مادي و معنوي در ان زمينه را ندارد.

 طلايي در خاتمه با اشاره به ظرفيت بالاي حوزه فاواي ايران و موفقيت يكي از استارتاپ‌هاي ايراني در جيتكس خواستار توجه بيشتر دولت به اين حوزه شده و گفت: در نمايشگاه جيتكس امسال يكي از استارتاپ‌هاي ايراني به مرحله نيمه‌نهايي رفت و در بين 800 استارتاپ شركت كننده در مسابقه، اين استارتاپ‌ توانست به جمع 40 استارتاپ برتر رفته و به مرحله نيمه‌نهايي راه پيدا كند كه گوياي توان بالقوه بالاي فاوا در كشور است.
 
کد مطلب: 54533
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام