۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۳

پشت پرده ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقچی با بررسی اپل واچی که از آن استفاده می‌کرد

ایتنا - دولت سعودی می‌گوید که در این ماجرا بی‌گناه است، ولی این فایل صوتی ظاهرا گویای آن است که یک تیم سعودی خاشقچی را در داخل این محل شکنجه کرده، به قتل رسانده و مثله کرده است.
پشت پرده ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقچی با بررسی اپل واچی که از آن استفاده می‌کرد
 
در بحبوحه انتشار اخبار جنجالی درباره ناپدید شدن و مرگ احتمالی جمال خاشقچی، مقاله‌نویس روزنامه واشینگتون پست، در ترکیه، یک ماجرای اسرارآمیز تکنولوژیکی دربرگیرنده اپل واچ به چشم می‌خورد.

به گزارش ایتنا به نقل از مشبل، واشینگتون پست گزارش داد که مراجع ذیصلاح ترکیه‌ای به فایل‌های صوتی ضبط شده‌ای دست یافتند که موید مرگ خاشقچی در داخل دفتر سیاسی عربستان سعودی در استانبول بود.
دولت سعودی البته می‌گوید که در این ماجرا بی‌گناه است، ولی این فایل صوتی ظاهرا گویای آن است که یک تیم سعودی خاشقچی را در داخل این محل شکنجه کرده، به قتل رسانده و مثله کرده است.
 
ولی این فایلهای ضبط شده از کجا به دست آمدند؟
صبح شنبه یک روزنامه ترک گزارش داد که این فایل صوتی برگرفته از اپل واچ خاشقچی بوده که به iCloud یا آیفون وی انتقال داده شده بود(گزارش‌های متناقضی درباره اینکه مسئولان ترکیه‌ای از کجا به این فایل صوتی دست یافته‌اند منتشر شده است.)

عکسی از خاشقچی در حالی که ساعتی به دست دارد گرفته شده، و نوار قرمز دور شماره‌گیر، نشانگر آن است که دارای قابلیت LTE است، که بدان معناست که برای انتقال داده‌ها نیازی به یک اتصال وایفای نداشته است.

همچنین گفته می‌شود مسئولان ترکیه‌ای قبلا به دنبال این ساعت برای کسب اطلاع از سلامتی وی و اطلاعات مکانی وی پیش از گزارش‌های شنبه بودند.
 
رجب سویلو (@ragipsoylu) در توئیتی اینگونه نوشته است:
اخبار فوق‌العاده‌ای که توسط @Sabah درباره خاشقچی منتشر شده است:
- خاشقچی خودش تفتیش‌های انجام شده از وی را از طریق اپل واچ ضبط کرد
- فایل‌های ضبط شده در ICloud آپلود شدند
- سعودی‌ها او را بازجویی و شکنجه کردند و کشتند
- تیم ضارب وی از طریق اثر انگشتش به ساعتش دسترسی پیدا کرد، و برخی از فایل‌ها را حذف کرد
- تلفن بکاپ داشت


 
جمال خاشقچی



رسانه‌های خبری و اینترنتی (به ویژه CNN) به بررسی این موضوع پرداخته‌اند که آیا امکان داشته که اسمارتفون خاشقچی، صوتی از آنچه در داخل این محل رخ داده گرفته باشد یا نه، و برخی جزئیات وجود دارد که، از نگاهی محافظه‌کارانه، چنین چیزی را بسیار بعید می‌داند.  
 
حتی کارشناسانی که رویترز با آنها مصاحبه کرده بر این باورند که فایل صوتی مذکور در واقع از یک میکروفون مخفی کار گذاشته شده توسط دولت ترکیه در این محل به دست آمده است.

از جمله تام استندیج  (@tomstandage):
به نظر من مشکوک است. بلوتوث در این فاصله کار نمی‌کند و اپل واچ قابلیت شناسایی اثر انگشت ندارد. ظاهرا این یک داستان پوششی با ظاهر قابل باور است که ترک‌ها ارائه کرده‌اند تا ناچار نشوند به استراق سمع از کنسولگری سعودی اعتراف کنند!
 
همچنین گفته می‌شود که ماجرای تئوری اپل واچ اولین بار در روزنامه صباح منتشر شد که به گفته CNN یک روزنامه طرفدار دولت ترکیه است...


  در این زمینه بیشتر بخوانید:
  - تحریم کنفرانس در عربستان توسط گوگل
    

 
کد مطلب: 54467
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام