کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

داستان بی‌پایان اپراتورها، کاربران و پیامک‌های تبلیغاتی!

10 مهر 1397 ساعت 9:25

ایتنا - پیامک‌هایی که مضمون تبلیغاتی دارند و گاهی حتی کاربران را فریب می‌دهند؛ احتیاط بیشتر کاربران را می‌طلبد یا دقت اپراتورها را؟




اگرچه نمی‌توان این مسوولیت را از اپراتورها سلب کرد که در واگذاری شماره مشترکان به شرکت‌های تابعه‌ خود دقت کافی داشته باشند، اما خود کاربران هم باید هنگام برخورد با تماس‌ها و پیامک‌هایی که وعده‌های عجیب و غریب می‌دهند، حتی اگر این وعده‌ها جذاب و فریبنده باشد، احتیاط کنند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، حتما برایتان پیش‌آمده تماس یا پیامکی دریافت کنید که وعده‌ جوایز چند میلیونی، ماشین‌های گران‌قیمت و یا خدمات جذاب بدهد. ممکن است نسبت به این پیام‌ها بی‌تفاوت باشید، اما درمقابل گاهی هم پیش می‌آید وعده‌هایی که داده می‌شود، شما را به پاسخ به این پیامک‌ها متقاعد کند، در آن صورت تنها زمانی که مبلغ هنگفتی به صورت‌حسابتان اضافه شود و یا ناخواسته عضو سرویس‌های ارزش افزوده شوید، متوجه خواهید که این بار هم این پیامک‌ها چیزی جز کلاهبرداری نصیب‌تان نکرده‌اند.

با افزایش مزاحمتی که به واسطه‌ پیامک‌ها و تماس‌های تبلیغاتی ایجاد شده بود و بعضا ممکن بود اطلاعاتی از کاربران هم در این تماس‌ها عنوان شود، این ذهنیت در کاربران ایجاد شد که این شماره‌ها از طریق اپراتورها در اختیار شرکت‌ها و کسب‌وکارها قرار می‌گیرد. البته در آن زمان حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با رد این ذهنیت، گفته بود: بزرگترین سرمایه یک اپراتور اعتماد یک کاربر است و به‌همین دلیل آن‌ها به‌طور گسترده و ساماندهی‌شده اطلاعات را در اختیار دیگران قرار نمی‌دهند.

جوشقانی هم‌چنین با اشاره به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده ناخواسته، اظهار کرده بود: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با تصویب مصوبه‌ای به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تکلیف کرده است که چارچوب راه‌اندازی سامانه یکپارچه ارائه این خدمات را تعیین کند. براین اساس چارچوب و ضوابط یکسان‌سازی خدمات پیامک‌های انبوه به اپراتورهای موبایل ابلاغ شده است که برمبنای آن اپراتورهای تلفن همراه باید به‌صورت یکسان از طریق یک سامانه واحد، خدمات پیامکی خود را به مشترکان تلفن همراه اعلام کنند و مشترک در صورت تمایل، این دسته از خدمات را انتخاب خواهد کرد.

محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - هم آن زمان با اشاره به این موضوع گفته بود: اگر با مهندسی اجتماعی به نوعی سر مخاطب کلاه گذاشته باشند که طبیعتا خود اپراتور این کار را نمی‌کند، باید این موضوع را بررسی کرد که دامنه آن چه بوده است و در فضای کلی نمی‌توان درباره آن صحبت کرد. اما تبعا این کار درست نیست و نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید آن را بررسی کند.

البته پس از آن تخلف یکی از اپراتورها در مقوله نقض حریم خصوصی کاربران، محرز شد و وزیر ارتباطات هم اعلام کرد برخی اپراتورها با دسترسی به IP مشترکان خود، اطلاعات وب سایت‌هایی را که مراجعه کرده‌اند را برای تبلیغات هوشمند در اختیار یکسری از کسب‌وکارها قرار داده‌اند. این موضوع موجب جریمه‌ اپراتورهای متخلف شد و رگولاتوری هم اعلام کرد که اگرچه نقض هدفمند حریم خصوصی مشترکین توسط اپراتورهای مذکور رخ نداده ولی اشتباه و کاستی اپراتورهای تلفن همراه در کنترل موضوع و مشکلاتی که در تنظیمات این سرویس توسط شرکت‌های طرف قرارداد اپراتور وجود داشته، موجب سوءاستفاده شده است.

چندی پیش هم شیوه‌ای جدید برای ارسال پیامک‌ها پیدا شد و برخی با روش‌های عجیب مهندسی اجتماعی و استفاده از نام‌های کوچک در ابتدای پیامک و وعده‌ی شارژ یا سرویس رایگان، به فریب دادن کاربران اقدام کردند که مجید حقی - معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری - در این باره اظهار کرد: برخی از کاربران با اعتماد به این پیام‌ها، موارد درخواستی در پیامک را انجام می‌دهند که در برخی موارد به ثبت و فعال شدن سرویس ناخواسته و متضرر شدن آن‌ها منجر می‌شود. اپراتورها از سوی رگولاتوری ملزم شده‌اند در این باره به مشترکین اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند و هم‌چنین به تمامی شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات مبتنی بر محتوا برای انجام ندادن اینگونه تبلیغات اخطار جدی ارسال کنند.

حقی با تاکید بر اینکه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با جدیت حقوق کاربران را از طریق مراجع حقوقی و قضایی مرتبط برای شناسایی عوامل اینگونه اقدامات پیگیری می‌کند، از تمامی مردم خواست کرد ضمن بی‌توجهی به اینگونه پیام‌ها، اطلاعات مربوط به سرویس‌ها و خدمات ارزش افزوده را از سایت‌های اینترنتی رسمی اپراتورها دریافت کنند.

بنابراین صرف نظر از اینکه تماس‌ها و پیام‌های مزاحم باید توسط قانون‌گذار پیگیری شده و متخلفان هم جریمه شوند، خود کاربران هم باید توجه داشته باشند و به سادگی در تله‌ی کلاهبردارانی نیفتند که با وعده‌های اینترنت چندگیگابایتی و شارژ رایگان، یا فراتر از آن ماشین و مسکن جایزه‌ای تلاش می‌کنند کاربران ناآگاه را فریب دهند.


کد مطلب: 54285

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/54285/داستان-بی-پایان-اپراتورها-کاربران-پیامک-های-تبلیغاتی

ايتنا
  https://www.itna.ir