۱
۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۹

سوءاستفاده فروشگاه‌های آنلاین از نوسانات قیمت ارز

ایتنا - پرسشی که مطرح است این است که زیانی که این کسب و کارها بر افزایش قیمت‌ها در بازار و مشکلات ناشی از آن برای خرید مردم می گذارند چگونه قابل پیگیری است؟
سوءاستفاده فروشگاه‌های آنلاین از نوسانات قیمت ارز

افزایش ساعتی قیمت ها و گرانفروشی در کسب و کارهای اینترنتی نظیر دیجی کالا از تخلفاتی است که در روزهای اخیر و بر اثر نوسانات قیمت ارز در زمینه کالاهای مختلف از نوار بهداشتی تا لپ تاپ و یخچال مشاهده شده است.

به گزارش ایتنا از اسکان نيوز، در روزهای اخیر یکی از مسائل مطرح که مردم با آن دست به گریبان بودند و در رسانه ها نیز انعکاس یافت، موضوع نوسانات دائمی قیمت کالاها بر اثر قیمت ارز و احتکار بوده است، کالایی چون پوشک، خودرو، نوار بهداشتی، دستمال کاغذی، تلفن همراه و لوازم خانگی از جمله مطرح ترین این کالاها بودند.
برخی نشانه ها از نقش مافیا به ویزه مافیاهای متصل به برخی مسئولان دولتی و حکومتی در این احتکار و نوسانات قیمت دیده می شد.

یکی از حوزه های این افزایش قیمت ، گرانفروشی و نوسانات دائمی، عرصه تجارت الکترونیک بوده است. در سال‌های اخیر شرکت‌هایی نظیر دیجی‌کالا و بامیلو در زمینه بازارآنلاین فعال شدند و به کسب و کارهایی بزرگ تبدیل شدند که بسیاری اوقات به عنوان مرجع قیمت و مقایسه در بازار نیز واقع شدند.

گزارش های مردمی ارسال شده به اسکان نيوز، اعتراضات فعالان رسانه و بررسی های اختصاصی اسکان، بیانگر آن است که به صورت خاص در مورد دیجی‌کالا، دو تخلف آشکار وجود دارد.

تخلف نخست، افزایش ساعتی قیمت هاست که نمودار قیمت‌های منتشرشده در سایت دیجی‌کالا از جمله در زمینه لپ تاپ که اسکرین شات‌های آن موجود است، گویای آن است به نحوی که در عرض 4 روز قیمت لپ تاپ در فاصله 10 شهریور تا 14 شهریور از 4 میلیون تومان به 6 میلیون و 500 هزارتومان و از 14 شهریور تا 17 شهریور ، از این قیمت به 8 میلیون و 299 هزار تومان افزایش یافته است که البته در این مرحله دیجی‌کالا تخفیفی ارائه داده و آن را به قیمت 7 میلیون و 699 هزار تومان عرضه می کند.

تخلف دوم، گرانفروشی است. در این خصوص، به عنوان مثال نوار بهداشتی مورد بررسی واقع شد، در شرایطی که قیمت بالاترین مدل نوار بهداشتی در سوپرمارکت‌ها 20 هزارتومان است، در دیجی‌کالا و بامیلو با بازه قیمتی بین 40 هزارتومان تا 70 هزارتومان عرضه شد.

اسکان نيوز با دریافت این گزارش‌ها به پیگیری از سه مرجع نظارتی پرداخت تا بتواند به پاسخی درست دست یابد. مراجع نظارتی مرتبط در این زمینه، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، بخش شکایت‌های حضوری از اصناف و بخش تعزیرات در وزارت صنعت،معدن و تجارت بود که پاسخ هر سه مشابه بود. در صورتی شکایت از این کسب و کارها قابل طرح و پیگیری است که خرید انجام شده باشد و با فاکتور خرید شکایت انجام شود تا صحت موضوع مورد بررسی واقع شود. پرسشی که مطرح است این است که زیانی که این کسب و کارها بر افزایش قیمت‌ها در بازار و مشکلات ناشی از آن برای خرید مردم می گذارند چگونه قابل پیگیری است؟

یکی از یافته های بررسی از دیجی‌کالا در روزهای اخیر، اعلام ناموجود شدن کالاهای مورد شکایت در سایت بود که می توان احتمال داد این اقدام جهت جلوگیری از ردیابی تخلف انجام شده است و با کاهش حساسیت‌ها، مجدد با قیمت های بالاتر عرضه خواهند شد.

در شرایطی که مردم تحت فشارهای افزایش قیمت‌ها هستند و طبق اعلام رسمی شورای عالی کار 52 درصد قدرت خرید کارگران از ابتدای سال تاکنون کاهش یافته است، سوء استفاده کسب و کارهای اینترنتی که فراتر از یک فروشگاه هستند و باید آنها را یک کلان بازار خواند، بر وخامت اوضاع می افزاید و سبب می شود تا افزایش بی ضابطه قیمت،گرانفروشی و احتکار به صورت یک رویه در کل بازار کالاها درآید.

خطر بزرگ تر در کسب و کارهای اینترنتی، ضعف جدی دستگاه نظارتی است. در حالی که گزارش دهی و طرح شکایت از بازارهای واقعی، نیاز به خرید و ضرر ناشی از آن ندارد و مرجع مشخصی برای رسیدگی به آن وجود دارد، تعدد نهادهای نظارتی و سستی ابزارهای اعمال اقتدار آنها موجب سوء استفاده این کسب و کارها را فراهم ساخته است.
 
کد مطلب: 54038
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
نمیدونم چرا هیچ نظارتی روی این فروشگاه ها نیست، بدون نگرانی از مواخذه و برخورد هرکاری بخوان میکنن، انگار هرکی هرکی شده و در این مملکت نه قانونی وجود داره نه دستگاه ناظری. دیجی کالا بارزترین نمونه این فروشگاه ها است که با بهانه تغییرات قیمت ارز قیمتهاشو به طور سرسام آوری افزایش داده و هر روز هم بالاتر میبره. اینطور هم نیست که بگیم خب نخرید، این شرکت به علت نبود تظارت تبدیل شده به مرجع قیمت گذاری در کشور و فروشگاه های دیگه به تبعیت از اون و با اندکی اختلاف قیمتاشونو بالا میبرند.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام