۰
plusresetminus
شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۴

کمک 2میلیاردی طرح رجیستری به بازار موبایل

ایتنا - وزیر ارتباطات: عده‌ای ارز ۴۲۰۰ گرفتند که گوشی وارد بازار کنند ولی آن را با ارز  ۱۰ هزار تومانی فروختند، ولی ما با سند و مدرک دقیق مچ آن‌ها را گرفتیم.
کمک 2میلیاردی طرح رجیستری به بازار موبایل

حدود ۹۵ درصد گوشی‌های کشور قبل از طرح رجیستری به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شدند و اکنون طبق اعلام مسوولان، رجیستری، ارزش ریالی بازار قاچاق که بیش از ۲ میلیارد دلار در سال بود و در حوزه اقتصاد به‌صورت غیرشفاف بین مجموعه‌هایی دست به دست می‌شد را به صفر رسانده است.

 به گزارش ایتنا از ایسنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پوشش همه شهرها و ‌۵۸ هزار کیلومتر از راه‌های کشور با خدمات نسل سوم و چهارم تلفن همراه گفت: در نخستین سال فعالیت دولت دوازدهم، ضمن رساندن بازار ۲ میلیارد دلاری قاچاق گوشی همراه به صفر، شاهد ارتقای ۲۰ رتبه‌ای ایران در شاخص‌های بین‌المللی دولت الکترونیک بودیم.

محمدجواد آذری جهرمی با تاکید بر اینکه سنگ‌اندازی در تمام مراحل انجام طرح رجیستری تلفن همراه وجود داشته و همچنان ادامه دارد، گفت: در هر مقطعی سنگ‌اندازی‌هایی انجام شد و حالا هم در اذهان عموم به تخریب طرح ادامه می‌دهند مثلا در مورد گرانی تلفن همراه می‌گویند چون طرح رجیستری انجام شده تلفن همراه گران شده در صورتی که قبلا تلفن با دلار ۳۸۰۰ وارد کشور می‌شد و الان با دلار گران‌تر وارد شده و این ربطی به ثبت تلفن همراه ندارد.

وی افزود: اتفاقا این پروژه یک جا خوب عمل کرد، عده‌ای ارز ۴۲۰۰ گرفتند که گوشی وارد بازار کنند ولی آن را با ارز  ۱۰ هزار تومانی فروختند، ولی ما با سند و مدرک دقیق مچ آن‌ها را گرفتیم.

او با اشاره به گزارش سازمان تعزیرات برای جریمه ۴۳ میلیارد تومانی شرکت‌های متخلف وارد کننده گوشی همراه گفت: دولت الکترونیکی مشخص کرد که چه کسی ارز دولتی  گرفته، به کجا داده و چگونه آن را هزینه کرده است و با این مکانیزم این همه پرونده تخلفات وجود دارد.

وزیر ارتباطات با اشاره به حضور میدانی در بازار موبایل برای بررسی بالا رفتن قیمت گوشی تلفن اظهار کرد: دو دلیل برای بالا رفتن قیمت وجود دارد، یک بخش به دلیل بالا رفتن قیمت ارز است که اجتناب‌ناپذیر است، بخش دیگر به دلیل کمبود گوشی در بازار است.

وی افزود: در بازار موبایل سه دسته مشکلات را بدست آوردیم؛ یک دلیل این است که واردکنندگانی که جنس را وارد می‌کردند با توجه به مشکلی که برایشان پیش آمده، فرایند واردات را درست انجام نمی‌دهند که قرار است وزارت صمت این فرایند را با دید بازتری اصلاح کند. بحث دوم این است که گوشی الان در گمرک موجود است اما کسانی که گوشی را آورده‌اند، طبق مقررات چون ارز غیرتخصیصی است، گمرک آن‌ها را  ترخیص نمی‌کند که بانک مرکزی قرار است مشکل آن‌ها را حل کند. علت سوم توقیف ۱۲۰ هزار گوشی وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی است که برای تعیین تکلیف آن‌ها با دادستان تهران مکاتبه کرده‌ام.

وزیر ارتباطات ادامه داد: اگر این ۷۰۰ هزار گوشی آزاد شود، علت کمبود گوشی که باعث گرانی شده حل می‌شود اما واقعیت است که قیمت گوشی به حالت قبل برنمی‌گردد زیرا ارز گران شده است.

آذری جهرمی تصریح کرد: ضریب استقرار دولت الکترونیکی که یک شاخص بین‌المللی به نام EGDR است، در طول برنامه ششم باید باید ۳۹ رتبه رشد داشته باشد که ما در سال اول برنامه به گواهی سازمان‌های بین‌المللی ۲۰ رتبه رشد کرده‌ایم که یک جلوه دولت الکترونیکی، طرح ثبت تلفن همراه بود که جلوی قاچاق را توانست بگیرد، قاچاقی که منابع بسیار زیادی را به همراه داشت.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه یکی از سوالات نمایندگان از رییس جمهوری در مورد قاچاق بود تصریح کرد: دستاورد دولت دوازدهم مبارزه با قاچاق در این حوزه بود. با استفاده از فناوری اطلاعات به جای کارگروه و ستادهایی که بعضا خود نیز آلوده می شدند می‌توان حوزه را مدیریت کرد.

محمدجواد آذری جهرمی گفت: مقام معظم رهبری هم در فرمایشاتشان اعلام کردند که ما خوب بلد نیستیم دستاوردها را نشان بدهیم. خیلی از اتفاقات در حوزه دولت الکترونیک افتاده که لازم است برای مردم به صورت مصداقی گفته شود و در هر صورت باید کوره‌راه‌ها بسته و نظام اداری گندزدایی شود، به خصوص در شرایط فعلی کشور ضرورت اجرای این پروژه‌ها بیشتر از قبل است.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: دستاورد مهمی که در یکسال اخیر و به خصوص در این ایام شاهدیم، اعتماد کردن نسل‌های اول و دوم انقلاب به نسل سوم بود و فکر می‌کنم با حضور در مجموعه دولت و در مقام وزارت، این تابو که جوانان نمی‌توانند مدیریت کنند، شکست.  
 
وی با اعلام اینکه مهمترین پروژه کشور در بخش زیرساخت، شبکه ملی اطلاعات است افزود: شبکه ملی اطلاعات سه لایه عمده دارد که متولی لایه زیرساخت آن وزارت ارتباطات است، در لایه خدمات وزارت ارتباطات در کنار دیگر دستگاه‌ها  نقش دارد و لایه سوم محتواست که وزارت ارتباطات در آن نقشی ندارد و دیگر دستگاه‌ها در آن دست‌اندرکار هستند.  

او با اشاره به دستاوردهای یکساله دولت دوزادهم در بخش زیرساخت شبکه ملی اطلاعات گفت: در بخش زیرساخت امکان دسترسی مردم به خدمات پرسرعت فراهم می‌شود، به صورتی که هم‌اکنون تعداد ۱۲۴۲ شهر ما خدمات ۳g و ۴g مجهز شده‌اند و ما شهری را نداریم که خدمات پهن باند موبایل نسل سوم و چهارم نداشته باشد.

وی افزود: در این یکسال تعداد سایت‌های نسل سوم از ۲۶ هزار سایت به ۳۳ هزار و ۸۰۰ سایت ارتقاء پیدا کرد و سایت‌های نسل ۴،   ۱۴ هزار بود که به ۲۷ هزار سایت افزایش یافت و پوشش نسل سوم و نسل چهارم در کشور سراسری شد.

وزیر ارتباطات با تاکید به ضریب نفوذ ۱۱۰.۳۲ درصدی تلفن همراه در شهرها و روستاهای کشور گفت: از بعد زیرساختی ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال داخلی کشور که زیرساخت اصلی شبکه ملی اطلاعات است با رشد ۱۰۰ درصدی به ۲۲ هزار و ۱۹۱ گیگابیت بر ثانیه رسیده است. ظرفیت شبکه IP کشور رشد قابل توجهی داشته و از ۴۳۰۰ به  ۷۷۸۷ گیگابیت بر ثانیه رسید.

وی با بیان اینکه در حوزه ارتباطات بین الملل و اینترنت رشد ۸۰ درصدی را داشته‌ایم تاکید کرد: پهنای باند اینترنت کشور از حدود ۹۹۵ گیگابیت بر ثانیه به عدد ۱۸۰۵ گیگابیت بر ثانیه رسیده است که رشد قابل توجه در حوزه اینترنت داشته‌ایم.

آذری جهرمی ادامه داد: ظرفیت ترانزیت ارتباطات بین‌الملل که حوزهای  استراتژیک برای کشور است، رشد ۷ برابری را تجربه کرده، یعنی از عدد ۵۵۸ گیگابیت بر ثانیه در ابتدای فعالیت دولت دوازدهم به عدد ۳۸۴۴ گیگابیت بر ثانیه رسید.  

او با اشاره به ۳۹ هزار و ۴۶۵ روستای  بالای ۲۰ خانوار کشور گفت: بر طبق برنامه ششم توسعه ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار باید به خدمات پهن باند دسترسی داشته باشند و در حال حاضر ما به ۳۱ هزار و ۸۸۶ روستا به این خدمات دست یافته‌اند و حدود ۵۴ درصد روستاهای ما به خدمات LTE متصل شده‌اند.
وی با ارایه آمار ۳۰۰۰ کیلومتری خدمات پهن باند در ابتدای دولت دوازدهم در جاده‌های کشور تصریح کرد: هم اکنون  ۵۸ هزار کیلومتر از جاده‌های کشور به خدمات نسل سوم و چهارم دسترسی دارند.

وزیر ارتباطات با اعلام اینکه مجموع همه این اقدامات باعث شده که تعداد مشترکین پهن باند که ۳۴ میلیون بود به ۶۷ میلیون نفر برسد گفت: ما در یک سال از لحاظ شاخص‌های دسترسی که بازار حوزه فناوری اطلاعات را ایجاد می‌کند، ترکیه را پشت سر گذاشته‌ایم و هم اکنون به گزارش نهادهای بین المللی متوسط سرعت دسترسی مردم به شبکه در ایران به حدود ۲۳.۷۹  مگابیت بر ثانیه بر روی موبایل رسیده که متوسط جهانی آن ۲۲.۸۱ مگابیت بر ثانیه است و ایران جایگاه ۵۸ را به خود اختصاص داده است و تولید محتوا داخلی کشور در یک سال دو برابر شد و به عدد ۴۳۷ گیگابیت بر ثانیه رسید و این نشان می‌دهد که همزمان با رشد توسعه دسترسی‌ها میزان مصرف محتوای داخلی کشور معادل دو برابر را تجربه کند.  

وی افزود: این در حالی است که ظرفیت اینترنت مصرفی کشور ۸۰ درصد شده، یعنی شیب رشد ارتباطات بین‌الملل به محتوای داخلی بیشتر بود و این به معنای پویایی صنعت فناوری اطلاعات در داخل است.

آذری جهرمی با تاکید بر برنامه‌های دولت برای جوان‌سازی مدیران اجرایی کشور و شاخص‌گذاری  جوان‌تر کردن هشت ساله عمر مدیریتی کشور گفت: در دولت دوازدهم به طور متوسط، سن مدیریتی را در وزارت ارتباطات هفت سال کاهش پیدا کرده است. انتصاب بانوان در مشاغل مدیریتی ۷۵ درصد در وزارت ارتباطات رشد داشته است که البته به شاخص‌هایی که باید برسیم هنوز فاصله زیادی داریم.  

وی در بحث توسعه خدمات الکترونیکی در مناطق کمتر برخوردار اظهار کرد: در سال جاری به بیش از ۱۲۵۰ روستا از مجموع ۴۲ هزار روستای که هدف گذاری شده خدمات الکترونیکی پست بانک ارایه شد.
آذری جهرمی با تاکید به ارتقای ۲۰ رتبه‌ای ایران در استقرار دولت الکترونیکی طبق گزارش سازمان ملل گفت: دولت الکترونیک به معنای تحول است و ما گام‌های بزرگی را در دولت الکترونیک برداشته‌ایم. زمانی که سازمان ملل گزارش می‌کند که ایران ۲۰ رتبه ارتقاء پیدا کرده، معنایش این است که اتفاقاتی افتاده است.  

او افزود: تلاش‌هایی را برای تغییر نظام‌ها آغاز کرده‌ایم ولی همه مسایل موجود در حوزه ما هم با  تکالیف قانونی که برعهده‌مان گذاشته‌اند، قابل انجام نیست و باید فرآیندها اصلاح شود و لازمه برخی از این تغییرات تعامل قانونی و بین دستگاهی است.

او با اشاره به اینکه پیام‌رسان‌ها در لایه خدمات شبکه ملی اطلاعات قرار می‌گیرند گفت: سند مدونی در مرکز ملی فضای مجازی در رابطه با بسته‌های حمایتی از پیام‌رسان‌ها تدوین و ابلاغ شده و وزارت ارتباطات وظایفی را که بر طبق سند باید انجام دهد، برای همه پیام‌رسان‌ها اعمال کرده است.  

وی با اعلام اینکه در دیماه ۹۶ حجم ظرفیت پذیرش کاربر پیام‌رسان‌های داخلی ۱.۵ میلیون نفر بوده که امروز به ۱۵ میلیون مشترک رسیده است خاطر نشان کرد: ظرفیت فعال استفاده کننده از پیام‌رسان‌های داخلی مجموعا ۱۰ میلیون نفر است که به نسبت فعالیت خودشان رشد قابل توجهی داشته‌اند، سرویس‌های جدیدی را فعال می‌کرده‌اند و زیرساخت هایشان را ارتقاء داده و خدماتشان بهتر شده است.

آذری جهرمی با تاکید بر فتوای مقام معظم رهبری در مورد مبحث اعتماد در پیام‌رسان‌های داخلی گفت: وزارت ارتباطات با کمک مرکز پژوهش‌های مجلس، پژوهشگاه قضایی لایحه‌ای را تحت عنوان صیانت از فضای مجازی به دولت ارسال کرده و هم اکنون در انتظار بررسی در کمیسیون لوایح دولت است تا پس از آن برای تصویب به مجلس ارسال شود.

وزیر ارتباطات که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، با تشریح دستاوردهای وزارت ارتباطات پرداخت و با اشاره به اینکه مشکلات کسب و کارهای نوپا در حوزه زیست بوم و رشد است تصریح کرد: برای اینکه زیست بوم را فراهم کنیم، گام‌های بزرگی برداشتیم؛ بخش اول این بود که ساختار دولت را در سه ضلع نظام آموزشی، یک سازمان توسعه‌ای و ایجاد نهاد مالی برای حمایت از این کسب و کارها عوض شود. دانشکده پست و مخابرات را به عنوان نهاد آموزشی به حوزه آوردیم، پست بانک را به عنوان نهاد مالی و سازمان فناوری اطلاعات به عنوان نهاد توسعه‌ای این بازار معرفی کردیم.

وی با اشاره به تامین زیرساخت مالی این کسب و کارها بیان کرد: با همکاری بورس، آیین‌نامه تامین مالی جمعی را تهیه کرده‌ایم. با کمیته امداد تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرده‌ایم که بتواند از این ظرفیت برای ترویج تامین مالی جمعی و سرمایه‌گذاری آن‌ها در این حوزه استفاده کند. تفاهم‌نامه‌هایی با وزارت نیرو و جهاد کشاورزی تبادل کردیم و بر این اساس بنا را بر این گذاشتیم که با اینترنت اشیاء، فناوری‌های نوین، استفاده از ظرفیت اقتصاد دیجیتال و حرکت به سمت ایران دیجیتال صرفه‌جویی ۳۵درصدی مصرف آب کشاورزی را هدف گذاری کردیم که یعنی ایجاد بازار.

آذری جهرمی ادامه داد: با وزارت نیرو تفاهم کردیم که در زمینه اندازی‌گیری کنتورهای آب و برق به سمت هوشمندسازی برویم و هوشمندسازی مصرف داشته باشیم که این خودش یک بازار بزرگ است برای این کسب و کارها که در حوزه هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و کلان داده ها فعالیت کنند.

وی در پایان افزود: آزادسازی داده‌ها را در دستور کار قرار دادیم، بخشی از اطلاعات وزارت ارتباطات را آزادسازی کردیم و به دنبال این هستیم که سایر سازمان‌ها هم آزادسازی را انجام بدهند. منابع مالی وجوه اداره شده را در این حوزه قرار دادیم. ۳۱ مرکز توانمندسازی در استان‌ها ایجاد کردیم و به نوعی با حرکت به سمت دانشگاه‌ها سعی کردیم ظرفیت آن‌ها را فعال کنیم.
کد مطلب: 53925
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام