کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پاسخ دیجی کالا:

دیجی کالا: سرمایه‌گذاری خارجی به طور کامل جذب شده است

6 شهريور 1397 ساعت 13:14

ایتنا - این سرمایه‌گذاری در نهایت با طی مراحل قانونی با انتقال 21 درصد از سهام به سرمایه گذار جدید (شرکت IIIC) تکمیل شده است.



پیرو انتشار مطلبی با عنوان «سرمایه گذاری IIIC در دیجی کالا شاید هرگز عملی نشود، حتی یک دلار» که در روزنامه فناوران، روابط عمومی دیجی کالا با ارسال متنی به این گزارش پاسخ داده و تاکید کرده که جوابیه مذکور با تیتر "سرمایه گذاری خارجی در دیجی کالا به طور کامل جذب شد" منتشر شود.

      در همین باره:
      - سرمایه گذاری IIIC در دیجی کالا شاید هرگز عملی نشود، حتی یک دلار!


پاسخ روابط عمومی دیجی کالا به همراه توضیحات فناوران را در ادامه می خوانید.
متن کامل ارسالی از سوی روابط عمومی دیجی کالا به این شرح است:

«در روزنامه فناوران مورخ ۲۷ مرداد 1397 مطلبی با عنوان «سرمایه گذاری IIIC در دیجی کالا شاید هرگز عملی نشود، حتی یک دلار» منتشر شد که در آن نویسنده تلاش کرده اینگونه القا کند که سرمایه گذاری در دیجی کالا صرفا جلبی به منظور بالا بردن ارزش غیرواقعی سهام شرکت بوده و جذب سرمایه ای صورت نگرفته است. این موضوع صحت ندارد چرا که سرمایه‌گذاری خارجی در دیجی کالا به طور کامل جذب شده است.


پاسخ دیجی کالا:
ضمن تشکر از این رسانه محترم برای پیگیری موضوع سرمایه گذاری در دیجی کالا و جذب کامل آن، توضیحات زیر برای شفاف شدن موضوع ارائه می شود: 
توافقنامه جذب حدود 100 میلیون دلار معادل 91.743.000 یورو از اواخر سال 1394 در ازای خرید 21 درصد از سهام دیجی کالا بین این شرکت و چند شرکت سرمایه گذار اروپایی متخصص در صنعت اینترنت و تکنولوژی منعقد شد. به دلیل این که جذب سرمایه خارجی مذکور از شرکت های واقع در کشورهای مختلف صورت گرفت و با وجود مشکلات ناشی از تحریم ها برای انتقال ارز به داخل کشور، شرکت اینترنشنال اینترنت اینوستمنت کوپریتیو (IIIC) به صورت یک تعاونی تاسیس شد تا بتواند از چندین شرکت به صورت همزمان سرمایه جذب کند. این شرکت برای سرمایه گذاری در ایران، فرآیند مربوط به انتقال منابع مالی و موارد حقوقی مانند اخذ مجوز سرمایه گذاری خارجی(فیپا) را به صورت تجمیع شده به انجام رساند که هم اکنون روند انتقال تدریجی و دشوار این مبلغ به حساب های دیجی کالا کامل شده است.

جذب 100 میلیون دلار سرمایه خارجی در هر کشوری افتخار ملی به حساب می آید، اما برای دیجی کالا افتخار اصلی ساخت بزرگ ترین شرکت خرده فروشی آنلاین خاورمیانه به دست جوانان پرتلاش و با استعداد این کشور و ایجاد بیش از 2500 شغل مستقیم در شرایط دشوار اقتصادی کنونی است. این سرمایه گذاری خارجی در کنار سرمایه داخلی، برای توسعه زیرساخت های فنی، ایجاد مرکز پردازش جدید دیجی کالا (بزرگترین و پیشرفته ترین مرکز پردازش سفارشات خاورمیانه)، توسعه بازار مجازی فروشندگان (مارکت پلیس) و ده ها خدمت دیگر برای ایجاد هزاران شغل در این کسب وکار ایرانی و بومی صرف شده که توسط اصحاب رسانه از جمله خبرنگاران محترم آن روزنامه نیز مورد بازدید قرار گرفته است. 
روند قانونی این سرمایه گذاری از اخذ مجوز سرمایه گذاری خارجی گرفته تا مراحل انتقال پول به حساب های دیجی کالا طی نامه های جداگانه به همراه مشخصات حساب و مبالغ، جهت تکمیل فرآیند مجوز فیپا به سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران ارائه و تاییدیه های انتقال این مبلغ ارزی به کشور نیز از این سازمان دریافت شده است. 
این روند در نهایت با طی مراحل قانونی با انتقال 21 درصد از سهام به سرمایه گذار جدید (شرکت IIIC)، تکمیل شده و انتشار آگهی افزایش سرمایه ثبتی شرکت نیز با تایید حسابرسان و بازرسان قانونی به عنوان سرمایه ثبتی شرکت در روزنامه رسمی به صورت عمومی منتشر خواهد شد.»


 توضیح فناوران:
روزنامه فناوران اطلاعات ضمن استقبال از رویکرد آن شرکت به منظور شفاف سازی و پاسخ به افکار عمومی و تداوم این رویه اما ذکر توضیحاتی را ضروری می داند.
1- کتاب گزارش عملکرد صد روزه دولت دوازدهم هفتم آذرماه 1396، یعنی بیش از 9 ماه پیش منتشر و در آن ادعا شد دیجی کالا 100 میلیون دلار سرمایه خارجی به کشور آورده است. فناوران این ادعا را بررسی کرد و مشخص شد که در زمان انتشار این گزارش، چنین مبلغی جذب نشده و پاسخ دیجی کالا مبنی بر این که «هم اکنون روند انتقال تدریجی و دشوار این مبلغ به حساب های دیجی کالا کامل شده است» نیز این تلقی را تلویحا تایید می کند. پس همچنان این سوال باقی است که چرا جذب سرمایه ای که هنوز عملیاتی نشده و مستنداتی هم برای آن ارایه نشده است، به عنوان گزارش عملکرد دولت دوازدهم مطرح می شود؟
2. پاسخ دیجی کالا نشان می دهد که «جلب» سرمایه گذاری در سال 94 اتفاق افتاده است. بنابراین اگر قرار است دولت در آمارهایش، صرفا به جلب سرمایه اکتفا کند، طبیعتا این عملکرد مربوط به دولت یازدهم است و درج آن در گزارش عملکرد 100 روز نخست دولت دوازدهم، اقدامی تبلیغاتی به نظر می رسد.
3. اطلاعات گزارش فناوران، براساس پاسخ رسمی و کتبی سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران (به عنوان تنها سازمان مورد استناد دیجی کالا) در سوم مردادماه منتشر شده است. به این ترتیب، در حالی که دیجی کالا مدعی است کلیه مدارک و مستندات انتقال پول را به این سازمان ارایه کرده، سازمان مذکور اخیرا درباره جذب کل یا بخشی از این سرمایه از اظهار نظر قطعی مبنی بر تحقق این سرمایه گذاری خودداری کرده است. علاوه بر این وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز پیشتر درباره این سرمایه گذاری اظهار تردید کرده بود که گزارش آن در خبرگزاری ها و سایت های مختلف موجود است. بنابراین عجیب است که روابط عمومی دیجی کالا، خبرنگار فناوران را متهم به «القای موضوع جلبی بودن سرمایه گذاری» کرده است؛ در حالی که این موضوع عین پاسخ سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران است که از طریق سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات ارایه شده است! 
4. به علت فقدان شفافیت های کافی و لازم در ارزش گذاری کسب وکارهای اینترنتی، چندی پیش شاپور محمدی رییس سازمان بورس اوراق بهادار نیز در این مورد گفت که “مشخص نیست ارزشگذاری های اعلامی از سوی برخی کسب وکارهای اینترنتی بر اساس چه چارچوبی انجام شده و سازمان بورس ایران هیچ کدام از مبالغ اعلام شده را تایید نمی کند.”
5. روزنامه فناوران همواره از رشد و پیشرفت “واقعی” کسب وکارهای داخلی از طریق “جذب شفاف و قانونی سرمایه های داخلی و خارجی” حمایت کرده و می کند. اما چنین شفافیتی همچنان در پاسخ دیجی کالا دیده نمی شود.  برای مثال در خصوص ادعای روابط عمومی دیجی کالا درخصوص انتقال مبالغ، همچنان مستندی ارایه نشده و صرفا به جذب رقم کلی و انتقال مبلغ مذکور در چند نوبت پرداخته  شده است. در این پاسخ حتی به تاریخ و میزان مبالغ دریافتی، یا این که این جذب سرمایه گذاری به صورت نقد یا به صورت خدمات فنی یا مشاوره ای بوده، اشاره ای نشده است.
6- سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران که مورد تاکید و استناد روابط عمومی دیجی کالا برای جذب سرمایه گذاری مذکور قرار گرفته، از قضا خود یک سازمان غیرشفاف از نظر ارایه آمار و ارقام محسوب می شود که از ارایه و انتشار اطلاعات دقیق در این خصوص خودداری کرده و می کند.
7- بار دیگر تاکید می شود اگرچه اطلاعات شرکت های خصوصی به نوعی محرمانه و مختص این شرکت ها محسوب می شود، اما زمانی که موضوعاتی در این سطح از سوی دولت اطلاع رسانی شده و مورد استناد شرکت مذکور قرار می گیرد و از سوی دیگر زمزمه ورود آن شرکت به سازمان بورس نیز مطرح است، طبیعی است که اطلاعات ارایه شده با وسواس، حساسیت و تقاضای دریافت مستندات پیگیری شود.
8- فناوران با استقبال از پاسخگویی و شفافیت بازیگران مختلف اقتصاد ICT ایران، تاکید می کند که مخاطب این گزارش بیش از آن که دیجی کالا باشد، دولت به عنوان مدعی تحقق این سرمایه گذاری و سرآوا به عنوان مالک و جذب کننده این سرمایه خارجی بوده و امیدوار است آنها نیز به پاسخگویی و شفاف سازی درباره فضای کسب  و کار کشور بپردازند.
9- نظر به اهمیت موضوع شفافیت، ایجاد اعتماد عمومی و سالم سازی عملکرد کسب وکارهای نوپا و اینترنتی به ویژه در آستانه فراهم سازی مقدمات ورود برخی از آنها به بورس، که آثار و تبعات آن می تواند به کل اکوسیستم سرایت کند، روزنامه فناوران در آینده تلاش خواهد کرد تا با جزییات بیشتری به مسایلی از این دست پرداخته و به صرف طرح اظهارات و ادعاهای غیرشفاف و غیر قابل راستی آزمایی اکتفا نکند.
 


کد مطلب: 53889

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/53889/دیجی-کالا-سرمایه-گذاری-خارجی-طور-کامل-جذب-شده

ايتنا
  https://www.itna.ir