۳
۰
plusresetminus
سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۳

دامنه آی آر، صدر دامنه‌های محبوب ایرانی

ایتنا - ثبت دامنه ملی «دات‌آی‌آر» (IR.) یکی از اقدامات موثر در قلمرو اینترنت ایرانی محسوب می‌شود که توانست مشخصه‌ای تعیین‌شده برای هویت ایران در فضای اینترنت شکل دهد.
دامنه آی آر، صدر دامنه‌های محبوب ایرانی

طبق آخرین آمار موجود در مرکز ثبت دامنه کشوری ایران، بیش از ۹۰۰ هزار دامنه‌ فعال با پسوندهای مختلف وجود دارد که از بین آن‌ها پسوند دات‌آی‌آر (ir.) همچنان بیشترین دامنه‌ی فعال را ثبت کرده است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از جمله مراکز اصلی برای ثبت دامنه‌های اینترنتی به شمار می‌رود و هر کاربری که تمایل به ثبت دامنه‌ای برای بازگشایی سایت خود داشته باشد، باید به سایت این مرکز و یا یکی از نمایندگان فعال آن در سطح کشور مراجعه کند. این پژوهشگاه همچنین آماری دقیق از دامنه‌های ایرانی را به دست می‌دهد.

مرکز ثبت دامنه کشوری ایران زیرمجموعه پژوهشگاه دانش‌های بنیادی است و وظیفه ثبت دامنه‌ها در کشور را برعهده دارد. شاید گستره‌ی دامنه‌های سطح بالایی مانند Com، Net، Org و Info که در سراسر وب وجود دارند و زمینه درخواست برای این دامنه‌ها در تمامی کشورها باز است، بسیار گسترده باشد که برآورد آماری دقیق از آن‌ها کمی مشکل شود، اما مرکز ثبت دامنه آمار آخرین دامنه‌های ثبت‌شده را به دست می‌دهد.

دامنه چیست؟
دامین یا دامنه (Domain) در واقع نامی است که وب‌سایت از طریق آن قابل دستیابی خواهد بود. به طور کلی دامنه از دو بخش نام و پسوند تشکیل شده است. نام دامنه بخشی است که گویای نام برند یا فعالیت شما بوده و آن را به دلخواه خود انتخاب می‌کنید. پسوندهای مجاز و معتبر در واقع پسوندهایی هستند که توسط کمیته مخصوص تایید و تصویب پسوندها یعنیICANN تایید شده باشند. نمونه‌ای از پسوندهای متداول com، org و ir  هستند. انتخاب نام دامنه مناسب و ساده بسیار مهم بوده و همچنین در رتبه‌بندی (Ranking) نتایج جستجوی گوگل نیز تاثیرگذار است.

آخرین آمار دامنه‌های ثبت‌شده
طبق آخرین آماری که از مرکز ثبت دامنه کشوری ایران به دست آمده، از ابتدای ثبت دامنه‌های فارسی در کشور تا کنون ۹۸۷۰۴۷ دامنه ثبت شده است و از بین پسوندهای ثبت‌شده‌ی فارسی، پسوند ir با ۹۷۸۳۷۶ دامنه‌ی فعال در صدر قرار دارد. درواقع بیشترین سهم متعلق به همین پسوند است؛ به طوری که از میان دیگر پسوندهای فارسی، هر کدام کمتر از پنج هزار دامنه را ثبت کرده‌اند.

دامنه‌هایی که بیش‌تر از ۱۰۰۰ مورد ثبت‌شده دارند، co.ir با ۴۰۰۷ مورد، دامنه ایران با ۱۹۱۴ مورد و دامنه ac.ir با ۱۳۸۸ دامنه‌ی فعال هستند. همچنین دامنه‌های دیگری وجود دارند که کمتر از ۱۰۰۰ مورد به نام آن‌ها ثبت شده است. دامنه id.ir با ۴۷۸ مورد، دامنه org.ir با ۳۰۹ مورد، دامنه sch.irبا ۲۸۶ مورد و دامنه gov.ir با ۲۵۵ مورد نیز در رتبه‌های بعدی لیست قرار دارند. کمترین دامنه‌ ثبت‌شده نیز متعلق به دامنه net.ir با ۳۴ دامنه‌ فعال است.

ثبت دامنه ملی «دات‌آی‌آر» (IR.) یکی از اقدامات موثر در قلمرو اینترنت ایرانی محسوب می‌شود که توانست مشخصه‌ای تعیین‌شده برای هویت ایران در فضای اینترنت شکل دهد. این اقدام از سوی مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات انجام شد که هنوز هم به عنوان تنها نهاد ثبت اسامی قلمرو دامنه‌های اینترنتی در ایران به رسمیت شناخته می‌شود.
کد مطلب: 53885
نام شما
آدرس ايميل شما


عرفان
feedback
Iran, Islamic Republic of
بخاطر مفت بودنشه و اگه دامنه های دیگه قیمت ثابتی داشتن عمرا از دامین ایران استفاده کنیم
feedback
Iran, Islamic Republic of
برو جوجه ، تازه وارد اینترنت شدی خب رنداری دامنه ملی سال ها هست در صدر دامنه های ملی بین تمام کشور ها هست.
feedback
Iran, Islamic Republic of
قیمت هم تاثیر دارد، اما اصولا دیگر ساخت وبسایت بی معنی شده با شبکه های اجتماعی، فقط سایت هایی که خدمات می دهند مهم هستند که بیش از 100-150 مورد در هر کشور نیست
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام