۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۴

ویروس‌های خطرناک موبایل کجا پنهان می‌شوند؟

ایتنا - کار باج‌افزارهای تلفن همراه اغلب رمز نگاری و مسدود سازی است.
ویروس‌های خطرناک موبایل کجا پنهان می‌شوند؟

امروز شما را با ویروس‌های خطرناکی آشنا خواهیم نمود که ضررهای مالی زیادی به شما زده و همچنین باعث از کار افتادن تلفن همراه شما می‌شوند.

باج‌افزارهای تلفن همراه
به گزارش سرویس اخبار امنیت سایبری از کسپرسکی آنلاین، مردم امروزه آنقدر به تلفن های هوشمند خود وابسته هستند که اگر نتوانند به آنها دسترسی پیدا کنند، حاضرند هرکاری انجام دهند تا بتوانند مجدد از تلفن همراه خود استفاده کنند. با علم به این موضوع، سازندگان برنامه‌های مخرب، باج‌افزارهایی را به منظور مسدودسازی سیستم های قربانیان طراحی می‌کنند و از طرفی بابت بازیابی مجدد سیستم از آنها باج دریافت می‌کنند.
باج‌افزارها مانند دسکتاپ به دو نوع طبقه بندی می‌شوند: مسدود کننده‌ها و رمزنگارها

همانطور که از اسم آن مشخص است رمزنگارها فایل‌ها را رمز‌نگاری می‌کنند و مسدود کننده‌ها جلوی دسترسی را می‌گیرند. آنها اغلب صفحه را قفل کرده یا از شما تقاضای PIN می‌کنند.

در ضمن، کار باج‌افزار های تلفن همراه اغلب رمز نگاری و مسدود سازی است. به عنوان مثال تروجان  Svpeng نیز به این شکل عمل می‌کند. به عنوان مثال 83% باج افزارهای یافت شده در سال 2017 از خانواده تروجان‌های Congur بود که سیستم قربانیان را قفل می‌کرد و از آنها تقاضای PIN می‌نمود.

مانند مسدود کننده‌های دسکتاپ، نسخه‌های موبایل آنها نیر معمولا کاربران را به نقض برخی مسائل متهم خواهند نمود و فرد به پرداخت جریمه ی کاری که انجام نداده است متهم خواهد شد. طبیعتا این جریمه نوعی کلاهبرداری بوده و به جیب مجرمان سایبری خواهد رفت.

وایپرهای تلفن همراه (پاک کننده‌ها)
همانطور که از اسمش مشخص است وایپرها به سیستم قربانی حمله کرده و تمام اطلاعات او را پاک می‌کنند. برای کلاهبردارانی که با گرفتن جریمه از کاربران درآمدزایی می‌کنند پاک کردن اطلاعات این کاربران هیچ سودی ندارد. از وایپرها بیشتر در مجادلات سیاسی و حقوقی استفاده می‌شود.

وایپرها در دستگاه‌های تلفن همراه کمتر از کامپیوترهای شخصی وجود دارند و در صورت وجود نیز با حقه‌ها و کلاهبرداری های دیگر همراه هستند. به عنوان مثال باج‌افزارهایی مانند Mazar نه تنها اطلاعات کاربر را پاک می کنند بلکه تلفن همراه را به بات‌نت‌ها تبدیل خواهند کرد.

 ماینرهای تلفن همراه
اگر گوشی‌های هوشمند شما به طور ناگهانی شروع به داغ شدن، کند شدن و تخلیه باتری سریع کردند، احتمالا دلیل اصلی آن وجود ماینری مخفی است که ناگهان وارد سیستم تلفن همراه شما شده‌اند.

این ماینرها به صورت مخفیانه از سیستم شما به منظور اهداف کریپتوکارنسی (رمزنگاری های دیجیتالی) استفاده می‌کنند.
در صورت خرید از فروشگاه‌های آنلاین معتبر نیز امکان آلوده شدن وجود دارد.

چنین برنامه‌هایی در ظاهر به عنوان برنامه‌های کاربردی معرفی می‌شوند در حالیکه در پس پرده فقط به دنبال درآمدزایی برای توسعه دهندگان هستند. در همین حال، برنامه‌های دانلود شده از منابع شخص ثالث تمام تلاش خود را برای جعل برنامه‌ها از منابع اصلی می کنند. گاهی این باج افزارها خود را به عنوان اپلیکیشنی در Google Play به منظور آپدیت برنامه ها جا می‌زنند.
 (مانند HiddenMiner)

اگرچه ماینرها اموال شما را سرقت نمی کنند یا اطلاعات شما را پاک نمی کنند، اما نسبت به خطری که برای سیستم شما خواهند داشت نباید بی‌توجه باشید. بارگذاری بیش از حد نه تنها می‌تواند سرعت و شارژ دستگاه را کم کند، بلکه گرمای زیادی به دستگاه وارد می کند که خود موجب خسارات جبران ناپذیری خواهد شد.

چگونه امنیت سیستم خود را حفظ کنیم؟
با وجود اینکه رعایت نکات امنیتی در سیستم کاری دشوار و زمان بر است، اما با رعایت نکات امنیتی می‌توان از تهدیدات پیش رو جلوگیری کرد:
  • اپلیکیشن‌های خود را تنها از فروشگاه‌های رسمی و معتبر مانند Google Play یا Amazon Store دریافت کنید. این کار اگرچه 100% تضمینی برای عدم آلوده شدن سیستم شما نیست ولی می‌تواند میزان این خطر را کاهش دهد.

    در بخش تنظیم سیستم خود حتما گزینه installation of apps from third-party sources را غیر فعال نمایید. این کار بسیاری از تهدیدات مربوط به دانلود نرم‌افزار ها را کاهش می‌دهد.
  • از داده‌های مهم خود در ابرها، فلش USB یا منبع ذخیره خارجی و غیر متصل به اینترنت بک آپ بگیرید.
    سیستم عامل ها و اپلیکیشن ها را به سرعت بعد از اینکه در دسترس عموم قرار گرفتند به روزرسانی کنید چرا که این آپدیت‌ها آسیب‌پذیری‌هایی که مجرمین قادر به اکسپلویت آنها هستند را پچ می‌کنند.

    هرگز روی لینک‌های مشکوک در ایمیل، متن‌ها و پیام های خود کلیک نکنید.
    بر روی دستگاه تلفن همراه خود برنامه آنتی ویروس نصب نمایید. به عنوان مثال نسخه اصلی اینترنت سکیوریتی کسپرسکی برای اندروید، اپلیکیشن‌ها، لینک‌ها و وبسایت‌های مختلف را ارزیابی نموده و هرگونه خطرناک و مشکوکی را مسدود ساخته است.
کد مطلب: 53760
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام