کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

برای ده ساله شدن فیلترینگ توئیتر در ایران

12 مرداد 1397 ساعت 23:35

ایتنا - توئیتر سال 1388 فیلتر شد و در طی این سال‌ها بارها بحث ادامه فیلترینگ و یا رفع فیلتر آن مطرح شده است.



شبکه اجتماعی توییتر که از سال ۱۳۸۸فیلتر شد، به کرات برای رفع فیلتر شدن یا نشدن، مورد بحث رسانه‌ها و بعضا مسوولان قرار گرفته و حتی از وزیر ارتباطات تا دبیر شورای عالی فضای مجازی هم به آن واکنش نشان داده‌اند اما این موضوع همچنان به نتیجه قطعی نرسیده است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، تصمیم‌گیری درباره فیلتر یا رفع فیلتر یک شبکه اجتماعی یا انواع دیگر اپلیکیشن‌ها در حیطه اختیارات شورای عالی فضای مجازی و کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این جلسات حق رای دارد. محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- درباره احتمال رفع فیلتر توییتر گفته بود موضوع در مرکز ملی فضای مجازی در حال بررسی است و به تصمیم مشترک هر سه قوه نیاز دارد.

چندی پیش اما اعلام شد با توجه به افزایش تقاضای عمومی و جامعه رسانه‌ای کشور برای رفع فیلتر توییتر و فعالیت جوانان و رسانه‌ها در این فضا که تاثیر بین‌المللی بسیار قوی‌تری در جامعه جهانی خواهد داشت، نامه‌ای با تایید و امضای هشت تن از اعضای کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (شش نفر از اعضای دولت و دو نفر از نمایندگان مجلس) برای دادستان کل کشور مبنی بر طرح این موضوع در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و رفع فیلتر توییتر ارسال شده است.

پیش از این وزیر ارتباطات درباره رفع فیلتر توییتر اظهار کرده بود: بر اساس بررسی‌های ما فیلتر توییتر در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در سال ۱۳۸۸ مصوب شده و به وزارت ارتباطات ابلاغ شده است. در سال ۱۳۹۶ بازپرس شهرستان مشهد گزارش و دستور قضایی به دادستان تهران ارسال و اعلام کرد که در برخی از موارد توییتر در دسترس است و درخواست دارد که توییتر مسدود شود. البته یکی از حوزه‌های صلاحیت بازپرس مشهد، صلاحیت محلی است و اظهار نظر و حکم قضایی او می‌تواند در حوزه‌ی شهری مشهد باشد. وی خاطرنشان کرده بود که ما اعتقاد داریم فیلتر توییتر مصوبه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است و تقاضا داریم این مسائل در جلسه همین کارگروه مطرح شود.

آذری جهرمی همچنین تصریح کرده بود که برای بررسی این موضوع باید منتظر اقدام دادستانی کشور  بود. اما پس از این اظهارات، رمضانعلی سبحانی‌فر -رئیس کمیته ارتباطات مجلس- درباره تصمیم‌گیری برای رفع فیلتر توییتر اظهار کرد: مطابق با پاسخ دادستانی، فیلترینگ توییتر با رای دادگاه صورت گرفته است و قابل طرح در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نیست که با توجه به پاسخ دادستانی، درخواست برای رفع فیلتر توییتر منتفی شده و دیگر قابل طرح نیست.

وی درباره تصمیم‌گیری‌هایی که در کمیته فیلترینگ اتفاق می‌افتد نیز گفت: موضوعاتی که با کمیته فیلترینگ مطرح می‌شود، با رای‌گیری اعضاء انجام شده و این‌طور نیست که یک نفر در مورد آن اعمال نظر کند. این کارگروه کاملا به صورت دادگاهی منصفانه در مورد موضوعاتی مرتبط با فضای مجازی طرح موضوع کرده و آن را بررسی می‌کند و موضوع درخواست لغو فیلتر توییتر نیز یکی از موضوعاتی است که برای آنکه مردم بتواند از این فضای مجازی استفاده کنند، پیشنهاد شد تا در مورد آن رای‌گیری صورت گیرد.

درنهایت با توجه به اینکه به گفته‌ وزیر ارتباطات صلاحیت صادرکننده‌ دستور فیلترینگ در این خصوص اهمیت دارد، این شبکه‌ اجتماعی به دهمین سال فیلترینگ در ایران نزدیک می‌شود.


کد مطلب: 53677

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/53677/ده-ساله-شدن-فیلترینگ-توئیتر-ایران

ايتنا
  https://www.itna.ir