۰
plusresetminus
دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۷
رییس مرکز ملی فضای مجازی:

وزارت ارتباطات جلوی فیلترشکن‌ها را بگیرد

ایتنا - فیروزآبادی: به نسخه‌های داخلی تلگرام تا ۱۵ شهریور مهلت داده شده که ۱۰۰ درصد بومی شوند.
وزارت ارتباطات جلوی فیلترشکن‌ها را بگیرد

رییس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه کمکی به فیلترشکن‌ها نمی‌شود، گفت: امیدواریم وزارت ارتباطات مانند گذشته، همان میزانی که باید جلوی فیلترشکن‌ها را بگیرد، این کار را انجام دهد؛ به نسخه‌های داخلی تلگرام هم تا ۱۵ شهریور مهلت داده شده که ۱۰۰ درصد بومی شوند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، ابوالحسن فیروزآبادی در حاشیه بازدید از نمایشگاه الکامپ، اظهار کرد: مطابق تقسیم کاری که شده بود، طرح مرکز ملی فضای مجازی، خروج از انحصار تلگرام بود؛ برای بعضی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها تکالیفی تعیین شده بود که تقریبا همه‌ دستگاه‌ها در این‌ حوزه همکاری خوبی را با مرکز ملی فضای مجازی داشتند.

وی با بیان اینکه چیزی تحت عنوان کمکی به فیلترشکن‌ها وجود ندارد، افزود: شرکت ارتباطات زیرساخت باید برای ممانعت از فعالیت فیلترشکن‌ها در کشور، ایمن‌سازی و مصون‌سازی شبکه مخابراتی کشور را با دقت بیش‌تری انجام دهد که البته در این زمینه این اواخر نقص‌هایی دیده می‌شود که امیدواریم وزارت ارتباطات مانند گذشته به شرایط قبل از یک ماه اخیر برگردد و همان میزانی که باید، جلوی فیلترشکن‌ها را بگیرد.

رییس مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: درباره حمایت از هاتگرام و طلاگرام هم در حقیقت از همان ابتدا که سیاست خروج از انحصار تلگرام را داشتیم، برای دوران گذار، پذیرفتیم که تلگرام‌های نسخه فارسی چند ماهی فعال باشد. با آخرین مهلتی که به آنها دادیم، تا ۱۵ شهریور باید به یک پیام‌رسان ۱۰۰ درصد بومی تبدیل شوند.

او در پاسخ به جایگزین کردن روش فیلتر تولیدکننده محتوای مجرمانه به جای سازنده‌ پلت‌فرم بیان کرد: این موضوع مصوبه شورای عالی فضای مجازی است و قرار شد قوه قضاییه هم در این خصوص آیین‌نامه‌ای بنویسد که توسط رییس قوه قضاییه چند ماه پیش ابلاغ شد. از آن تاریخ نباید شاهد این باشیم که درباره محتوای مجرمانه، پلت‌فرم مجرم شناخته شود. مگر اینکه اگر به صاحب پلت‌فرم اعلام شود محتوای مجرمانه را بردارد و این کار را نکند، آن وقت مجرم تلقی خواهد شد.

وی درباره تعدد متولی‌های زمینه‌ فیلترینگ از کمیته فیلترینگ تا دادستانی و اینکه آیا شورا تصمیم ندارد، به عنوان  نهاد تصمیم‌گیری در حوزه فضای مجازی، این موضوع را بر عهده بگیرد، اظهار کرد: شورا تاکنون تصمیمی نگرفته که در این حوزه ورود کند؛ تا الان در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه یا اگر شاکی خصوصی وجود داشته باشد راسا توسط قوه قضاییه این کار صورت گرفته است. البته ما در شورا نظارت داریم تا ‌درباره پیام‌رسان‌هایی که مخاطب زیادی در اجتماع دارند، دقت بیش‌تری شود.

رییس مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به سوال ایسنا درباره نحوه اطلاع‌رسانی به کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌ها قبل از فیلترینگ اظهار کرد: قاعدتا باید این موضوع را از قوه قضاییه سوال کنید و تا الان این مطلب به ما ارجاع نشده که بخواهیم به آن بپردازیم. قاعدتا اگر  اقدام خلافی که صورت گرفته، فوریت نداشته باشد، باید قبلش هشدار داده شود و مراحلی طی شود. به هر حال کسب‌وکارها حرمت دارند، چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی و تا به مرحله جرم مشخص که در قانون تعیین شده باشد که کسب و کار بر اساس آن باید تعطیل شود، نباید این کار صورت بگیرد.

فیروزآبادی درباره ارزهای مجازی و تصمیم برای استفاده از آن‌ها برای دور زدن تحریم‌ها در خریدهای خرد، گفت: احتمالا به زودی باز می‌شوند، اما هنوز تصمیم‌گیری نشده کدام ارز، در  کمیسیون اجتماعی دولت تصمیم گرفته شد کارگروهی در این رابطه تشکیل شود؛ بحث راه‌اندازی صرافی‌ها و ارزهای مجازی، ماینینگ پول‌های مجازی و اینکه چه پول‌های مجازی در کشور مجاز باشد، تصمیم‌گیری شود. البته بحث دیگری هم وجود دارد که برای مبادلات اقتصادی بین کشورهای دوستی که با آن‌ها مبادلات زیادی داریم، یک رمزارز ملی و مشترک طراحی کنیم که قرار شد در جلسه بعدی شورای عالی فضای مجازی به این مطلب پرداخته شود.

وی درباره رتبه‌بندی شرکت‌های انفورماتیک هم اظهار کرد: دستور رییس جمهوری این بود که این کار توسط دولت انجام شود؛ علی‌رغم پیگیری‌های زیادی که ما کردیم، هنوز دولت در این زمینه تصمیم‌گیری نکرده است. طبق آخرین پیگیری‌ها، ملاحظه شده وظایفی در شورای عالی انفورماتیک بوده که مصوبه قانونی دارد و باید اصلاح آن توسط مجلس صورت بگیرد و ما هم پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.
کد مطلب: 53629
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام