۰
plusresetminus
دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۹

پیدایش مشاغل جدید در سایه هوش مصنوعی و رباتیک

ایتنا – هوش مصنوعی، ربات‌ها و دیگر فناوری‌های نوین، از یک سو مشاغل موجود را از بین می‌برند و از سوی دیگر فرصت‌های شغلی جدیدی پدید می‌آورند.
پیدایش مشاغل جدید در سایه هوش مصنوعی و رباتیک
این روزها از هوش مصنوعی بسیار صحبت می‌شود.
برخی از قابلیت‌های عجیب و غریب آن می‌گویند و برخی هم از وحشتناک بودن این فناوری مدرن.
 
یکی از سوالاتی که در این رابطه مطرح می‌شود این است: آیا هوش مصنوعی شغل به وجود می‌آورد یا باعث از بین بردن مشاغل می‌شود و نسل‌های آتی را با مشکل حاد بیکاری روبرو می‌سازد؟
 
به نظر می‌رسد در این خصوص میان کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد.
 
به گزارش سرویس اخبار فناوری از رایورز به نقل از شبکه خبری CNBC، عده‌ای بر این باورند که هوش مصنوعی در آینده به حدی قدرت می‌گیرد که تمام شغل‌های ما را تصاحب می‌کند و بیکاری ما یا فرزندان‌مان را رقم خواهد زد.
 
گروهی دیگر نیز معتقدند این فناوری هم شغل به وجود می‌آورد و هم شغل‌ها را از بین می‌برد ولی در مجموع اشتغال‌زایی آن بیشتر است.
 
شرکت PwC که یکی از چهار شرکت بزرگ حسابرسی و مشاوره مدیریت در دنیاست، به تازگی تحقیقاتی در این خصوص به عمل آورده است.
 
دفتر مرکزی این شرکت در لندن قرار دارد و مطالعات اخیر آن نشان می‌دهد که اگر چه هوش مصنوعی می‌تواند در انگلیس تقریباً 7 میلیون شغل را از میان ببرد ولی در عوض 7 میلیون و 200 هزار شغل جدید به وجود می‌آورد.
 
به عبارت دیگر این فناوری 200 هزار شغل جدید پدید خواهد آورد و بر خلاف تصورات عده‌ای، به افزایش فرصت‌های شغلی کمک خواهد کرد.
 

هوش مصنوعی و اشتغال


البته هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف، تاثیرات متفاوتی از خود برجای خواهد گذاشت.
 
به عنوان مثال، در زمینه‌های بهداشت و سلامت، حوزه‌های علمی و فنی و هتلداری، مشاغل مختلف رو به افزایش خواهد گذاشت ولی فرصت‌های شغلی را در بخش‌های حمل و نقل، انبار و دفاتری که با سیستم اتوماسیون سروکار دارند، به ترتیب 12 و 18 درصد کاهش خواهد داد.
 
PwC توصیه کرده برای مقابله با اثرات ناخواسته هوش مصنوعی، دولت‌ها بیش از پیش در حوزه STEAM سرمایه‌گذاری کنند.
STEAM واژه‌ای است که از ابتدای کلمات علم، فناوری، مهندسی، هنر و طراحی و ریاضیات تشکیل شده است.
 
البته طبق معمول در این میان یک سری برنده و بازنده وجود دارد.
 
یوان کامرون (Euan Cameron) مدیر هوش مصنوعی PwC در انگلیس می‌گوید در انقلاب چهارم صنعتی این احتمال وجود دارد که افراد با مهارت‌های قوی دیجیتال و کسانی که توانایی‌هایی همچون خلاقیت و روح همکاری در آنها وجود دارد، به خوبی در این عرصه دوام بیاورند زیرا ماشین‌آلات و ربات‌هایی که چنین قابلیت‌هایی داشته باشند به سختی یافت می‌شود و نمی‌توان آنها را جایگزین این گروه کرد.
 
کد مطلب: 53550
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام