کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

استفاده از هوش مصنوعی

راز موفقیت تیم ملی فوتبال کرواسی مشخص شد

سايت خبری ايتنا , 27 تير 1397 ساعت 11:10

ایتنا – در تیم جهانی روسیه 2018، چطور کرواسی توانست بر خلاف انتظار صاحب‌نظران، بر کشورهای صاحب نام دنیا غلبه کند؟ با بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی.


کرواسی یک کشور کوچک و فقیر در شبه جزیره بالکان است که فقط با 4 میلیون نفر جمعیت، یکی از کشورهای کم‌اهمیت جهان به شمار می‌رود.
 
اگر چه ده‌ها سال است که کشوری به کوچکی کرواسی به فینال جام جهانی نرسیده، ولی این تیم در جام جهانی روسیه 2018 با مغلوب شدن در برابر فرانسه، به رتبه دوم دست یافت و بازیکنانش بهترین عملکرد تاریخ فوتبال خود را به نمایش گذاشتند و با کسب عنوان نایب قهرمانی، با افتخار به کشور خویش بازگشتند.
 
از سوی دیگر پیروزی غیرمنتظره تیم ملی فوتبال کرواسی، بعضاً شگفتی جامعه ورزشی را به دنبال داشته است، ولی اکنون مشخص شده که کادر مربیگری کرواسی از یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی برای موفقیت در این رقابت‌ها استفاده کرده‌اند.
 
به گزارش ایتنا به نقل از وب‌سایت Bleacher Report، مدیران فوتبال این کشور دریافتند که برای رقابت با تیم‌های قدرتمند حاضر در این تورنمنت جهانی، باید علاوه بر شیوه‌های رایج، از یک راه حل فناورانه نیز استفاده کنند.
این ابزار جادویی STATS Edge نام دارد.
 
STATS Edge محصول یک شرکت آمریکایی به نام STATS است که از 19 سال پیش تاکنون در حال بررسی داده‌های فوتبال است.
 
در واقع STATS Edge یک ابزار مدیریت و تحلیل است که با استفاده از جدیدترین فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، می‌تواند الگوهای پیچیده مسابقات را تحلیل کند و اطلاعات ارزشمندی از عملکرد تیم‌ها، سبک بازی، نحوه فعالیت بازیکنان و غیره در اختیار کارشناسان قرار دهد.
 
این برنامه بر اساس تجزیه و تحلیل ویدیوها کار می‌کند.
 



به شکل سنتی و برای تجزیه و تحلیل یک بازی، تحلیلگران معمولاً پنج ساعت زمان صرف می‌کنند، ولی با این برنامه، آنها می‌توانند انجام این کار وقت‌گیر و دشوار را به رایانه بسپارند و با یک کلیک، نتیجه را در اختیار بگیرند.
با این کار، آنها می‌توانند پنج ساعت در وقت خود صرفه‌جویی کنند و زمان خویش را به بررسی نقاط قوت و ضعف رقبا اختصاص دهند.
 
دکتر پاتریک لوسی (Patrick Lucey) معاون هوش مصنوعی شرکت STATS می‌گوید کرواسی نخستین تیمی است که از این محصول استفاده کرده است.
 
وی در توضیح مزیت‌های این سیستم گفت: «من معمولاً از این مثال استفاده می‌کنم: در مسابقه نیمه نهایی جام جهانی 2014، آلمان 7 بر 1 برزیل را برد در حالی که اگر شما به آمارها نگاهی بیاندازید، متوجه می‌شوید که تیم برزیل شوت‌های بیشتری داشته و فرصت‌های خطرناک بیشتری هم برای آن پیش آمده است، با این حال برزیل برنده بازی شد. این موضوع نشان می‌دهد که آمارها دیگر چندان کاربردی ندارد و باید به سراغ تحلیل‌های عمیق‌تر رفت.»
 
به گفته وی، در مسابقات جام جهانی، تیم‌ها حدود 4 یا 5 روز برای آماده شدن فرصت دارند و در چنین زمان محدود و فشرده‌ای، اهمیت سیستم‌های خودکار و هوشمندی نظیر STATS Edge به خوبی روشن می‌شود.
 
دکتر لوسی می‌گوید در چنین شرایطی نمی‌توان پنج ساعت را برای رمزگشایی یک مسابقه اختصاص داد. تحلیلگران می‌خواستند پنج بازی قبلی انگلیس را هم تماشا و بررسی کنند و این یعنی 24 ساعت کار انسانی، در حالی که فناوری می‌تواند این کار را در زمانی بسیار کمتر انجام دهد و با یک کلیک، نتیجه بررسی‌ها را گزارش دهد.
 
وی البته در عین حال با اشاره به نقش مهم مربیان، تاکید کرد که در فوتبال، فناوری نمی‌تواند جایگزین انسان شود.
 


کد مطلب: 53488

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/53488/راز-موفقیت-تیم-ملی-فوتبال-کرواسی-مشخص

ايتنا
  https://www.itna.ir