کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سواستفاده سایت‌های پیش‌فروش کالا

20 تير 1397 ساعت 10:23

ایتنا - درگاه‌های موجود در فروشگاه‌های تبلیغ شده در شبکه‌های اجتماعی احتمال فیشینگ بودن دارد و کاربران حتما مراقب باشند حتما از صفحه کلید مجازی جهت درج اطلاعات بانکی استفاده کنند.




اخیراً با توجه به افزایش برخی کالاهای سرمایه‌ای، برخی سوءاستفاده کنندگان فضای مجازی با طراحی و ایجاد سایت‌های جعلی و پیش‌فروش کالاهایی نظیر سکه، خودرو و نظایر آنها به قیمت پایین‌تر از بازار به کلاهبرداری از شهروندان اقدام می‌کنند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، کلاهبرداران با دریافت بیعانه از مشتریان به جمع‌آوری مبالغ هنگفتی در حساب‌های بانکی جعلی اقدام کرده و پس از مدتی مشتری متوجه می‌شود خبری از کالای خریداری شده نیست.
اخیرا گزارش‌هایی درباره کلاهبرداری‌هایی که در راستای پیش‌ فروش برخی از کالاهای سرمایه‌ای در فضای مجازی اتفاق افتاده، منتشر شد و از شهروندان خواسته شده زنگ خطر سایت‌های پیش‌ فروش کالاها را جدی بگیرند و برای هرگونه خرید در فضای مجازی حتما از فروشگاه‌های دارای ای‌نماد خرید کنند و به تبلیغات و فروشگاه‌های شبکه‌های اجتماعی که فاقد ای‌نماد هستند اعتماد نکنند.

بر این اساس درگاه‌های موجود در فروشگاه‌های تبلیغ شده در شبکه‌های اجتماعی احتمال فیشینگ بودن دارد و کاربران حتما مراقب باشند درگاه بانکی ارائه شده فیشینگ نباشد و کاربران برای جلوگیری از سرقت اطلاعات بانکی خود حتما از صفحه کلید مجازی جهت درج اطلاعات بانکی استفاده کنند.
مجرمان سایبری با طراحی سایت‌های جعلی به دنبال سرقت اطلاعات بانکی کاربران هستند که پس از در اختیار داشتن شماره کارت، رمز دوم، cvv2 و تاریخ انقضای کارت از خریداران اینترنتی، کلاهبرداری می‌کنند.

یکی از راه‌های جلوگیری از فیشینگ درج صحیح ‌کد امنیتی است؛ هنگام وارد کردن کد امنیتی باید دقت شود که کد درج شده عکس نباشد و واقعی باشد و برای اطمینان از اصالت کد، کلید رفرش که سمت چپ کد طراحی شده را کلیک کرده و در صورتی که کد امنیتی تغییری نکرد یقین داشته باشند که جعلی است.

در این راستا از کاربران اینترنتی خواسته شده که سعی کنند همیشه آدرس سایت‌های بانکی و سایر سایت‌های مهم را شخصاً در آدرس بار تایپ کرده و از رفتن به لینک‌هایی که در سایت‌های مختلف و یا در شبکه‌های اجتماعی ارائه‌شده خودداری کنند و نسبت به استفاده از پروتکل https دقت و حساسیت بیشتری داشته باشند.

از سوی دیگر امروزه شاهد تبلیغات زیادی جهت فروش انواع محصولات در فضای‌ مجازی هستیم. متاسفانه بعضی مجرمین با سوءاستفاده از بستر شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و یا اینستاگرام اقدام به ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی کرده و پس از فریب افراد و دریافت وجه‌، از ارسال کالا خودداری می‌کنند لذا به شهروندان توصیه می‌کنیم برای خرید اینترنتی از سایت‌هایی استفاده کنید که نماد اعتماد الکترونیکی داشته باشند.
پلیس فتا با اعلام نمونه‌هایی از کلاهبرداری‌ها که از طریق فروشگاه‌هایی در شبکه اجتماعی تلگرام انجام شده اعلام کرده که خریداران مبلغ قابل توجهی را به شماره کارت بانکی فروشنده واریز کردند، اما پس از واریز وجه فروشنده پاسخگوی تعهدات خود نشده است.

براین اساس به خریداران توصیه‌شده به فروشگاه‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی‌ اعتماد نکنند زیرا هیچ تضمینی برای ارسال کالا وجود ندارد. برای خرید اینترنتی حتماً از سایت‌های معتبر و دارای نماد اعتماد الکترونیکی یا ای‌نماد استفاده کنند تا گرفتار مجرمین سایبری نشوند.

گاهی کلاهبرداران با ساخت درگاه‌ جعلی بانک، اقدام به سرقت اطلاعات بانکی قربانیان می‌کنند. کاربران باید دقت داشته باشند که سیستم پرداخت الکترونیکی همه بانک‌ها از پروتکل ssl استفاده می‌کنند، این پروتکل جهت انتقال داده‌ها بین سایت و کاربر به صورت رمزنگاری شده است و با عبارت //:https  در کنار آدرس مشخص می‌شود لذا ابتدا از وجود https  مطمئن سپس اطلاعات خود را در درگاه بانکی وارد کنند.


کد مطلب: 53401

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/53401/سواستفاده-سایت-های-پیش-فروش-کالا

ايتنا
  https://www.itna.ir