۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۳۵

کلاه سفید، اولین سامانه مسابقات کشف باگ و آسیب‌پذیری سامانه‌های فناوری اطلاعات در ایران

ایتنا -  یکی از راه‌کارهای ارتقای امنیت اطلاعات در کسب و کارهای اینترنتی، انجام تست‌های امنیتی دوره‌ای و کشف باگ‌ها و آسیب‌پذیری‌ها، پیش از سواستفاده از آنها توسط نفوذگران است.
کلاه سفید، اولین سامانه مسابقات کشف باگ و آسیب‌پذیری سامانه‌های فناوری اطلاعات در ایران

سامانه کلاه سفید در راستای ارتقای امنیت سامانه‌های فناوری اطلاعات، به عنوان اولین سامانه مسابقات کشف باگ و آسیب پذیری در ایران با همکاری مرکز پژوهشی آپای دانشگاه صنعتی امیرکبیر راه اندازی شد.

به گزارش رسیده به ایتنا یکی از راه‌کارهای ارتقای امنیت اطلاعات در کسب و کارهای اینترنتی، انجام تست‌های امنیتی دوره‌ای و کشف باگ‌ها و آسیب‌پذیری‌ها، پیش از سواستفاده از آنها توسط نفوذگران است.
در ایران از زمان پیدایش اینترنت و پس از آن با افزایش فرهنگ امنیت اطلاعات، تست‌های امنیتی نیز رواج یافته‌اند، اما همواره این موضوع  با مشکل عدم کارایی تست‌ها در قبال هزینه‌های پرداختی روبرو بوده است. مشکل از آن جا پیدا می‌شود که پس از انعقاد قرارداد تست امنیتی، به هر صورت درصد زیاد و یا همه هزینه باید در قبال تست پرداخت شود و این درحالی است که ممکن است هیچ‌گونه آسیب‌پذیری کشف نشود و یا تست مناسبی صورت نگرفته باشد. 

ریشه این مشکل را در مسائل مختلفی می‌توان جستجو کرد. تست‌های امنیتی سنتی توسط یک تیم واحد با دانش محدود انجام می‌شود و بسیار محتمل است که بسیاری از باگ‌ها و نقاط ضعف از چشم این تیم مخفی بماند، یا  تیم وقت کافی برای تست اختصاص ندهد و حتی تیم ارزیابی امنیتی دارای سطح دانش کافی نباشد.

سامانه کلاه سفید با فهم این چالش و یافتن راه‌حلی برای آن، ایده برگزاری مسابقات ارزیابی امنیتی را مطرح کرده است که سامانه یا پورتال در معرض ارزیابی طیف وسیعی از متخصصین قرار داده می‌شود. 

در این سامانه، جهت ارزیابی محصول، پورتال یا سامانه، کافی است به عنوان یک کاربر سازمانی در سایت کلاه‌سفید به آدرس https://www.kolahsefid.org ثبت نام کرده؛ جزئیات مسابقه و مبالغ جوایز مشخص و مبلغی  به عنوان جوایز مسابقه در سایت ودیعه گذاشته شود.

در صورتی که باگی در سامانه مربوطه کشف شود، پس از ارزیابی و تایید آن توسط داوران، مبلغ آن باگ از ودیعه پرداختی کسر و به متخصص پرداخت خواهد شد. در صورتی که سامانه امن باشد، تنها مبلغ جزیی جهت برگزاری مسابقه درنظر گرفته می‌شود و ودیعه پرداختی  قابل عودت یا استفاده برای مسابقات دیگر است.
از سوی دیگر در صورتی که افراد در حوزه ارزیابی امنیتی و کشف باگ وآسیب‌پذیری متخصص باشند، می‌توانند با مراجعه به سامانه کلاه سفید و مشاهده مسابقات فعال، اقدام به کشف باگ وآسیب‌پذیری کرده و با گزارش آن، جایزه مربوطه را دریافت کنند.

سامانه کلاه سفید دارای مجوز فعالیت رسمی از مرکز افتای ریاست جمهوری است و داوران سامانه کلاه‌سفید، کارشناسان مرکز پژوهشی آپا دانشگاه صنعتی امیرکبیر (https://apa.aut.ac.ir) هستند.
 
کد مطلب: 53296
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام