۱
۰
plusresetminus
يکشنبه ۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۲

شایعات در فضای مجازی با سرعت منتشر می‌شوند

ایتنا - اطلاعات دستکاری شده در فضای مجازی با سرعت بسیار بیشتری در مقایسه با نشریات چاپی و اخبار رسمی منتقل می‌شوند.
شایعات در فضای مجازی با سرعت منتشر می‌شوند


هنگام کشف ویروس ابولا در ایالات متحده، تعداد توئیت‌های کاربران در مدت کوتاهی از 100 پست در دقیقه به بیش از 6000 پست در دقیقه افزایش یافت. نکته جالب و مشترک در پست‌های منتشره، بزرگ‌نمایی و اغراق در وضعیت ابولا در آخرین پیام‌ها به اوج رسید و اکثر پیام‌ها حاوی این هشدار بود که ابولا از طریق آب، غذا و حتی هوا منتقل می‌شود.

به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی از ایسنا، به نقل از سایکو سنترال، روانشناسان با بررسی روند شکل‌گیری شایعات بی‌اساس در فضای مجازی به این فرضیه دست یافتند که انسان هنگام شنیدن موقعیت خطر، برای حفظ جان خود و عزیزان به صورت غریزی سعی ‌می‌کند تا در بیان واقعیت ماجرا بزرگنمایی کند تا طرف مقابل مسئله را جدی برداشت کند. این مفهوم در علم روانشناسی به  «پدیده تعصب شناختی» معروف شده است.

تاکنون مطالعات گسترده‌ای در مورد روند شکل‌گیری شایعات در بین جوامع اجتماعی انجام شده و مهمترین فاکتور مشترک در تمامی آن‌ها، ایجاد بزرگنمایی در انتقال پیام ناشی از ترس است.

البته ممکن است روند شکل‌گیری شایعات صرفا حاصل از ترس نباشد، بلکه انتقال ترس صرفا حاصل رویدادهای ناگواری مثل شیوع بیماری، توفان و یا سیل باشد، اما بعضی از شایعات صرفا با انگیزه‌های تخریب‌جویانه شکل می‌گیرند.
مطالعات روانشناسان همچنین ثابت کرد که اطلاعات دستکاری شده در فضای مجازی با سرعت بسیار بیشتری در مقایسه با نشریات چاپی و اخبار رسمی منتقل می‌شوند.
کد مطلب: 53212
نام شما
آدرس ايميل شما


شهره ح
feedback
Iran, Islamic Republic of
سایت شما از لحاظ خبری فوق العادست و ممنون از خبرهای آنلاین شما
این خبر عالی بود
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام