کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رای پارلمان اروپا برای تصویب قوانین سخت‌تر کپی‌رایت علیه غول‌های تکنولوژی

4 تير 1397 ساعت 16:26

ایتنا - ناشران مجلات و اخبار اروپا می‌گویند: «مفید بودن اینترنت فقط به خاطر محتوای موجود در آن است.»


 
پس از آنکه یک کمیته پارلمان اروپا به نفع سخت‌تر شدن قوانین کپی‌رایت رای داد، شرکت‌های گوگل، فیس‌بوک، مایکروسافت و دیگر غولهای تکنولوژی ممکن است با محدودیتهایی مواجه شوند.
 
به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی از رایورز به نقل از رویترز، این قوانین کپی‌رایت، که دو سال پیش توسط کمیسیون اروپا پیشنهاد شدند، برای لحاظ کردن نقش فزاینده پلتفرم‌های آنلاین طراحی شده‌اند، و آنها را مجبور به تقسیم درآمدها و بر عهده گرفتن مسئولیت ناشی از نقض کپی‌رایت در اینترنت می‌کنند.
در حالی که شخصیت‌های برجسته و فعالان اینترنتی و برخی از قانونگذاران، اصلاحات اتحادیه اروپا را به باد انتقاد گرفته‌اند، دارندگان حقوق کپی‌رایت به تمجید از آنها پرداخته‌اند.
 
انتقادات بر دو ماده این قانون جدید پیشنهادی متمرکز بوده است. ماده 11 یا آنچه اصطلاحا حقوق جانبی مالکیت معنوی (neighboring right) برای ناشران مطبوعاتی نامیده می‌شود می‌تواند گوگل، مایکروسافت و دیگران را به پرداخت پول به ناشران به خاطر نشان دادن خلاصه اخبارشان وادار نماید.
ماده 13 یا فیلترینگ آپلود الزامی پلتفرم‌های آنلاین همچون یوتیوب، GitHub، اینستاگرام و eBay را به نصب فیلترها برای جلوگیری از آپلود متریال‌های کپی‌رایت شده یا گرفتن مجوز برای نمایش محتوا ملزم نماید.
 
گروه لابیگری CCIA، که اعضای آن گوگل، فیس‌بوک، eBay، آمازون و Netflix را شامل می شود، به انتقاد از این قانونگذاران به خاطر نادیده گرفتن درخواست‌های مطرح شده از سوی جیمی ولش بنیانگذار ویکیپدیا، تیم برنرز-لی مبدع وب جهانشمول [WWW]، تیم وو متخصص بی‌طرفی شبکه، وینت سرف از پیشگامان اینترنت و دیگران مورد انتقاد قرار داده است.
 


ریگان مکدانلد، سرپرست خط مشی عمومی اتحادیه اروپا در موسسه موزیلا، تهیه کننده مرورگر وب فایرفاکس، این را روزی غم‌انگیز برای اینترنت در اروپا نامید.
 
اتحادیه آزادیهای مدنی اروپا نیز از رای این کمیته انتقاد کرده است. اوا سیمون از اعضای این اتحادیه گفت: «نمایندگان پارلمان به حرف لابیست‌ها اهمیت داده ولی حقوق بنیادین ما را نادیده گرفتند. ما این موضوع را به جلسه عمومی پارلمان می بریم و برای حفظ آزادی بیان در اتحادیه اروپا به نبرد ادامه خواهیم داد.»
 
ناشران از این رای ابراز خرسندی کرده‌اند، و آن را یک پیروزی برای عدالت و این واقعیت دانسته‌اند که دارندگان حقوق نشر باید به حقشان برسند.
ناشران مجلات و اخبار اروپا می‌گویند: «مفید بودن اینترنت فقط به خاطر محتوای موجود در آن است. این حقوق جانبی مالکیت معنوی ناشران نقشی کلیدی در ترغیب به سرمایه‌گذاری بیشتر در محتوای حرفه‌ای، متنوع و صحت‌سنجی شده برای غنا و بهره‌مندی و لذت همگان در همه جا خواهد داشت.»
 


کد مطلب: 53177

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/53177/رای-پارلمان-اروپا-تصویب-قوانین-سخت-تر-کپی-رایت-علیه-غول-های-تکنولوژی

ايتنا
  https://www.itna.ir