۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۴۴
پژوهشگران مدعی شده‌اند

تلفن همراه هوشمند، دمار از محیط زیست در می‌آورد!

ایتنا – محققان کانادایی با بررسی انواع تولیدات صنعت ICT از قبیل رایانه‌های شخصی، تلفن‌های هوشمند و سرورها، نسبت به تاثیرات مخرب این محصولات بر محیط زیست هشدار دادند.
تلفن همراه هوشمند، دمار از محیط زیست در می‌آورد!
گروهی از پژوهشگران دانشگاه مک‌مستر در کانادا به بررسی میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط محصولات صنعت ICT در سال‌های 2010 تا 2020 پرداختند.
 
آنها در این پژوهش انواع محصولات حوزه فناوری از قبیل رایانه‌های شخصی، لپ‌تاپ‌ها، مانیتورها، گوشی‌های هوشمند و سرورها را مورد بررسی قرار دادند، و مشخص شد که محصولات فناورانه بیش از تصور قبلی موجب تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شوند و به همین دلیل برای محیط زیست بسیار زیان‌بار هستند.
 
به گزارش ایتنا به نقل از وب‌سایت Co.Design، در سال 2007 این نوع محصولات ICT تنها عامل انتشار یک درصد از مواد مربوط به گرمایش کره زمین بوده است ولی با تداوم روند فعلی، این رقم در سال 2040 به 14 درصد افزایش خواهد یافت.
 
این میزان برابر با نصف گازهای مضری است که از تمام صنعت حمل و نقل سرچشمه می‌گیرد!
 



در بخش دیگری از این گزارش خاطرنشان شده است که روند ساخت گوشی‌های هوشمند جدید می‌تواند دمار از محیط زیست درآورد زیرا 85 تا 95 درصد از فرایند تولید گازهای مضر و گلخانه‌ای این گوشی‌ها، مربوط به زمان تولید آنهاست.
 
محققان همچنین دریافته‌اند که موبایل‌هایی که صفحه نمایش بزرگ‌تری دارند، به میزان قابل توجهی بیش از تلفن‌های همراه با نمایشگر کوچک‌تر گاز گلخانه‌ای تولید می‌کنند.
 
به همه این مشکلات، باید بحث «پسماند صنعتی» را نیز افزود زیرا با وجود برنامه‌های بازیافت که توسط اپل و برخی شرکت‌های دیگر دنبال می‌شود، در حال حاضر کمتر از یک درصد اسمارت‌فون‌ها بازیافت می‌شود.
 
در این گزارش برخی راه‌های مقابله با این چالش‌ها قید شده که از آن جمله می‌توان به «استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر» و «به‌کارگیری فناوری اینترنت اشیاء (IoT)» اشاره کرد.
 
نتایج این پژوهش در شماره 177 نشریه Journal of Cleaner Production منتشر شده است.
 
کد مطلب: 52414
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام