۱۴
۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۱

پیام‌رسان‌های امن جهان کدامند؟

ایتنا - امن بودن و حفظ حریم خصوصی کاربران، یکی از مهم‌ترین خصوصیات انتخاب یک پیام‌رسان است.
پیام‌رسان‌های امن جهان کدامند؟


این روزها که بحث حریم شخصی و حفاظت از اطلاعات خصوصی کاربران در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها بالا گرفته است، آگاهی از تعداد اپلیکیشن‌های پیام‌رسان رمزنگاری شده با ضریب امنیت بالا مفید و کاربردی محسوب می‌شود.

به گزارش ایتنا از ایسنا، این گزارش به بررسی مختصری درباره معروف‌ترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان امن با قابلیت رمزنگاری پیشرفته می‌پردازد. فهرست زیر به مجموعه پیام‌رسان‌های امن و رمزنگاری شده‌ای اشاره دارد که در جهان به خاطر حفظ حریم شخصی کاربران مشهور و محبوب شده‌اند:

۱. سیگنال ( Signal)
اپلیکیشن پیام‌رسان سیگنال که برای نخستین به منظور در دسترس قرار گرفتن عموم مردم و کاربران در سال ۲۰۱۴ میلادی توسعه و منتشر شد، همواره بعنوان یکی از امن‌ترین پیام‌رسان های جهان نامیده می‌شود. دلیل امن بودن این پیام‌رسان آن است که از قابلیت EncryptionEnd- to End  یا رمزنگاری پیشرفته بهره‌مند است و مکالمات صوتی و تصویری و همچنین پیام های متنی کاربران در پلت‌فرم اپلیکیشن سیگنال به صورت کاملا محرمانه و خصوصی باقی خواهد ماند. این بدان معناست که هیچ نهاد امنیتی، اطلاعاتی و دولتی در هیچ کشوری نمی تواند اطلاعات خصوصی کاربران را رصد و به آنها دسترسی پیدا کند.

اپلیکیشن سیگنال را که بسیاری از کارشناسان، برادر دو قلوی پیام‌رسان تلگرام معرفی می‌کنند، ظاهر و قابلیت‌های مشابهی با تلگرام دارد. نرم‌افزار سیگنال قابلیت نصب برروی سیستم عامل ویندوز رایانه و همچنین از طریق وب (مرورگر کروم) را نیز داراست. این پیام‌رسان که در جایگاه نخست پیام‌رسان‌های امن جهان جای گرفته است، تجربه لذت بخشی را برای کاربرانش به ارمغان می‌آورد.

۲. واتس اپ ( whatsapp )
اپلیکیشن پیام‌رسان واتس اپ که یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین پیام‌رسان‌های جهان است، نیز از قابلیت Encryption   End- to End یا رمزنگاری پیشرفته پشتیبانی می‌کند و از پروتکل‌های پیشرفته‌ای برای حفظ حریم شخصی کاربرانش برخوردار است.

این اپلیکیشن که برای تمامی سیستم‌های عامل اندروید، iOS و ویندوز قابل استفاده است، در سال ۲۰۱۶ میلادی لقب پرکاربردترین پیام رسان جهان را گرفت. واتس اپ از آن جهت ضریب امنیت سایبری بالایی دارد که مکالمات و اطلاعات مبادله شده میان کاربران و مخاطبان به صورت کامل محافظت شده بوده و مکالمات و اطلاعات شخصی و خصوصی آن‌ها از سوی نهادهای دیگر قابل رصد و ردگیری نخواهد بود.

شرکت فیس‌بوک با در اختیار گرفتن و تصاحب شرکت واتس‌اپ در سال ۲۰۱۴، ۱۹ میلیارد دلار کسب کرد و از آن زمان تاکنون نیز با معرفی و افزودن قابلیت‌های جدید بدنبال جذب و حفظ طرفداران این پیام‌رسان محبوب بوده است .طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده در ژانویه ۲۰۱۸، پیام‌رسان واتس اپ هم اکنون میزبان حدود ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون کاربر فعال در ماه است.

۳. تلگرام ( telegram )
اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام هم که در سال‌های اخیر از محبوبیت و استقبال بی‌نظیری از سوی کاربران بهره‌مند شده است، از سرعت و امنیت بالایی برخوردار است و علاوه بر پروتکل های رمزنگاری پیشرفته یا end-to-end encryption از قابلیت دیگری همچون مکالمه محرمانه (secret chat) برخوردار است.

تلگرام در ماه‌های گذشته، به علت عدم همکاری با کشورهایی همچون دولت روسیه برای انتقال سرورهایش به این کشور و همچنین تحویل اطلاعات شخصی کاربرانش به نهادهای اطلاعاتی، متحمل جریمه‌های هنگفت و تهدید به فیلترینگ شده است. طبق آخرین آمار منتشر شده در ژانویه ۲۰۱۸، پیام‌رسان تلگرام میزبان بالغ بر ۱۰۰ میلیون کاربر فعال در ماه بوده است.

۴. تریما (Threema)
اپلیکیشن پیام‌رسان تریما که رتبه سومین پیام رسان امن در جهان را از آنِ خود کرده است، تاکنون بیش از یک میلیون بار از فروشگاه‌های اینترنتی اپ استور اپل و پلی استور گوگل دانلود و نصب شده است. البته لازم به ذکر است که این پیام‌رسان با سایر اپلیکیشن‌های مشابه خود در یک امر متمایز است و آن هم پولی بودن آن است. تریما با قیمت ۲.۹۹ دلار آمریکا قابل دانلود و استفاده کاربران است و برای آن‌ها درگاه امنی را به ارمغان می‌آورد.

بنابر ادعای این پیام‌رسان، تمامی امکانات لازم برای جلوگیری از دسترسی هکرها و نهادهای اطلاعاتی و به طور خلاصه نفوذ هرگونه شخص ثالثی به حریم شخصی کاربران فراهم آورده شده است. این اپلیکیشن نیز از قابلیت end-to-end encryption بهره‌مند است و تمامی پیام‌های متنی و صوتی بلافاصله پس از ارسال به مخاطب، از حافظه سرورهای این پیام‌رسان حذف می شوند.

۵. ویکر می (Wickr Me)
این پیام‌رسان نیز همانند موارد پیشین، از قابلیت end-to-end encryption یا رمزنگاری پیشرفته برخوردار است و از دو سیستم عامل اندروید و iOS پشتیبانی می‌کند. کاربران از طریق این پیام‌رسان قادر خواهند بود تصاویر، ویدیو و پیام‌های متنی کاملا خصوصی و محرمانه‌ای بفرستند و خیالشان از امنیت آن راحت باشد.

۶. سایلنس ( Silence )
یکی دیگر از پیام‌رسان‌های امنی که در این رتبه بندی جای گرفته است، نرم افزار ارسال پیام سایلنس ( Silence ) نام دارد که از قابلیت encryption یا رمزنگاری پیشرفته برخوردار است.

سایلنس که در هر دو سیستم عامل اندروید و IOS وجود دارد، تنها یک پلت‌فرم ارسال پیام متنی یا SMS است که نیاز به اتصال به شبکه جهانی اینترنت وای فای یا دیتا ندارد. همچنین کاربران نیاز به ثبت نام و لاگین در این اپلیکیشن ندارند. اپلیکیشن سایلنس به صورت کاملا رایگان قابل دسترسی کاربران است و تجربه امنی برای ارسال پیام‌های متنی را برایتان فراهم می کند.

۷. وایبر ( Viber )
اپلیکیشن پیام‌رسان وایبر که در سال ۲۰۱۲ میلادی برای نخستین بار پا به عرصه پیام‌رسان‌های جهان گذاشت، در آخرین به‌روزرسانی‌هایش قابلیت end-to-end encryption یا رمزنگاری پیشرفته را به خود افزود و بدین ترتیب، محبوبیت خود را در میان کاربران افزایش داد. این پیام‌رسان برروی تمامی سیستم‌های عامل اندروید، مک، ویندوز و iOS قابل اجرا و دسترسی است.

۸. داست (Dust)
در نهایت، به آخرین اپلیکیشن پیام‌رسانی می‌رسیم که رتبه هشتم این فهرست و رده‌بندی را به خود اختصاص داده است. این اپلیکیشن نیز همانند رقیبان خود از قابلیت end-to-end encryption یا رمزنگاری پیشرفته بهره‌مند است. پیام‌های رد و بدل شده در این پیام‌رسان، به هیچ عنوان برروی حافظه سرورهای آن باقی نمی‌مانند و بلافاصله لحظاتی پس از دریافت پیام توسط مخاطب موردنظر، برای همیشه پاک می‌شوند.
 
کد مطلب: 52412
نام شما
آدرس ايميل شما


یوریان
feedback
Italy
به نام خدا؛ به نظر شما پیامرسانهایی که توسط نوچه های صهیونیستها ابداع شده اند نرم افزارهای امنی هستند؛ فهرست ارائه شده همگی با NSA (سازمان امنیت ملی) آمریکا تعهدات تنگاتنگی دارند و بدون تایید مجموعه امنیتی آمریکا حتی یک روز هم نمی توانند در سطح کلان و جهانی کار کنند و گردش سرمایه داشته باشند. در کاخ مجلل خبر از مهر(عشق) مجوی/که سعادت همه در کلبه درویشان است؛ پاینده و سرفراز باشید
feedback
Iran, Islamic Republic of
همین که نمیریزن خونه به خاطر یه جک بگیرنت نشون امن بودنشه، همین تلگرام پیام هاش به بهترین شکل رمزنگاری می کنه اما سروش چی؟؟؟
feedback
Iran, Islamic Republic of
احسنت
feedback
Ukraine
جنابعالی دوست داری سروش استفاده کنی بفرما! کسی جلو راهت نگرفته ولی ما استفاده نمی کنیم اخوی😛😛 مردم آزادن هر چی رو بخوان استفاده کنن نه اون چیزی که امثال شما بگید!
رضاپور
feedback
Iran, Islamic Republic of
اقلا دو کلمه حرف حساب میزدی که نشون بده اطلاعاتی هم داری غیر از دو تا شعار!
شایان متین فر
feedback
United States
😜😜😜😝😝😝😝😝😝😛😛😛😛 خدا شفات بده!
feedback
Japan
در زمینه ایمیل هم برنامه سوئیسی پروتون میل عالی هست
feedback
Iran, Islamic Republic of
در مورد این نرم افزار نظری ندارم. اما هر نرم افزار معرفو خارجی بهتر از این اسباب بازیهای داخلیه که امن هم نیستند.
feedback
Iran, Islamic Republic of
مطابق نظر کارشناسان، سیگنال امن ترین پیام رسان است.
شایان متین فر
feedback
United States
سیگنال فیلتر کردن متاسفانه!
feedback
Iran, Islamic Republic of
اینا میخان با بستن همه راهها شما رو مجبور به استفاده از سروش و بقیه بکنن.
feedback
Iran, Islamic Republic of
تلگرام به اندازه کافی امنیت داره. شما تا به حال مشکلی یا ایرادی پیدا کردین از این پیام رسان؟
feedback
Iran, Islamic Republic of
حالا که تلگرام را فیلتر کردی، من هم از سروش استفاده نمی کنم.
feedback
Iran, Islamic Republic of
آفرین
مقاومت_دیجیتال
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام