کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نظر وزیر ارتباطات درباره

عواقب بعد از رجیستری!

25 دی 1396 ساعت 9:19

ایتنا - در حالی که طبق آخرین آمار، ۵۰۰۰ گوشی آیفون همزمان با اجرای طرح رجیستری غیرفعال شده، طبق اظهارات وزیر ارتباطات، جوانب طرح رجیستری هفته آینده بررسی و تصمیماتی درباره اجرای فاز بعدی آن گرفته خواهد شد.




به گزارش ایتنا از ایسنا، طرح رجیستری یا ثبت شناسه گوشی‌های همراه با آگاه‌سازی بخش‌های مختلف و پایش کل شبکه اپراتورهای موبایل و ثبت و مانیتورینگ آخرین شناسه‌های ترکیبی گوشی و سیم‌کارت، از مهرماه جاری کلید خورد و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مکانیزم پله‌ای برای اجرای این طرح خبر داد.


بر این اساس در مرحله دوم گوشی‌های برند اپل، گوگل، بلک‌بری و موتورولا مشمول فاز اجرایی رجیستری شدند و با روشن شدن این گوشی‌ها، در صورتی که شناسه‌شان در سیستم اپراتوری ثبت نشده باشد، برای کاربر پیامکی ارسال می‌شود که تنها تا یک ماه از شبکه خدمات دریافت خواهد کرد.

در این راستا، محمدجواد آذری جهرمی درباره آمار گوشی‌های واردشده از مبادی رسمی بیان کرد: ۶۰ درصد گوشی‌های آیفون که در برهه زمانی اجرای طرح رجیستری، فعال شده‌اند، از مجاری رسمی وارد کشور می‌شوند و این آمار قابل قبولی است، در حالی که در گذشته تنها پنج درصد این گوشی‌ها به صورت رسمی وارد می‌شد. یعنی۴۰ درصد گوشی‌ها غیرمجاز هستند که ممکن است گوشی‌های غیرمجازی باشد که به عنوان مسافر وارد و سپس از کشور خارج شده باشند و بخشی مربوط به آمار گوشی‌های همراه مسافر باشد که بعد از پرداخت عوارض گمرکی با تاخیر مجاز شناخته می‌شوند.

وی درباره نهایی شدن اجرای طرح رجیستری برای گوشی‌های ساخت شرکت اپل اظهار کرد: بنا بر آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ۵۰۰۰ گوشی آیفون غیرفعال شدند که البته ممکن است از میان آنها تعدادی گوشی وارد و سپس خارج از ایران شده و از آن یک ماه گذشته و غیرفعال شده است.

آذری جهرمی همچنین درباره گرانی هفته‌های اخیر گوشی تلفن همراه از رایزنی با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ساماندهی بازار خبر داد و گفت: ما برروی این مسئله حساس هستیم و بر این اساس با این وزارت‌خانه هم مذاکراتی می‌کنیم البته افزایش نرخ ارز تأثیر بسزایی در گرانی گوشی‌ها داشته ضمن اینکه حذف ارز مبادله‌ای نیز بازار را متأثر کرده است.

به گفته او محدودیت تعداد واردکنندگان گوشی تلفن همراه نیز از دیگر دلایل افزایش قیمت است. البته ممکن است کانال واردات محدود باشد و تصدی‌گری در این رابطه مشاهده شود که رقابت کافی را از بین می‌برد. وزارت صمت نیز در این رابطه در حال تدوین دستورالعملی است که تعداد واردکنندگان متنوع شوند و این موضوع در مراحل آخر کار است. بنابراین در نهایت تصمیم درباره ادامه اجرای طرح ثبت گوشی‌های همراه، در جلسه‌ای در سطح وزرا با بررسی جوانب طرح رجیستری گرفته خواهد شد.


کد مطلب: 51726

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/51726/عواقب-بعد-رجیستری

ايتنا
  https://www.itna.ir