۰
plusresetminus
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۷
وزیر ارتباطات:

ضرر کسب‌وکار پس از فیلترینگ بررسی می‌شود

ایتنا - آذری جهرمی: اگر چه همه کسب‌وکارها وابسته به پیام‌رسان‌ها نیستند، اما باید تلاش کنیم حداقل چالش را برای کسب و کارهای نوپا ایجاد کنیم.
ضرر کسب‌وکار پس از فیلترینگ بررسی می‌شود



وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه ضرر کسب‌وکارها را از فیلترینگ بررسی کرده و با مسئولان متولی نیز رایزنی‌هایی را صورت داده‌ایم گفت: به خصوص اینکه تصمیمات این چنینی می‌تواند بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد و اگر چه همه کسب‌وکارها وابسته به پیام‌رسان‌ها نیستند، اما باید تلاش کنیم حداقل چالش را برای کسب و کارهای نوپا ایجاد کنیم.

 
به گزارش ایتنا از ایسنا، محمد جواد آذری جهرمی امروز ۲۳ دی ماه، در برنامه امضای تفاهمنامه مدل‌های تامین مالی سرمایه جمعی برای کسب و کارهای نوپا و نوین که در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد گفت: یکی از اولویت‌های مهم کشور در آینده پیش رو توسعه اقتصاد دیجیتال است. کشورهای مختلف استراتژی‌ها و برنامه‌های بلندمدت خود را دنبال می کنند، به طور نمونه کشور هندوستان برنامه ریزی کرده تا سال ۲۰۲۵، معادل ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی پنج تریلیون دلاری خود را از این محل تامین کند.

او به اهمیت موضوع تامین مالی کسب و کارهای کوچک هم اشاره کرد و گفت: در مدل جدید تامین مالی کسب و کارهای نوپا، تامین مالی جمعی در بورس صورت می‌گیرد. بنا بر این طرح، افراد می‌توانند ایده‌های خود را در بورس عرضه کرده و منابع مالی پروژه را از طریق پول‌های خرد که عموما ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان است تامین کنند و البته در آینده هم افزایش سرمایه صورت می‌گیرد.

وی چنین توضیح داد: این تامین مالی جمعی از سه طریق سرمایه‌گذاری اعانه‌ای یا نذر اشتغال، شراکت و دریافت سهم شرکت استارتاپ و سرمایه‌گذاری برای دریافت بخشی از کالاهای تولیدی شرکت استارتاپی در آینده خواهد بود.  

جهرمی افزود: ایران ظرفیت‌های بالایی در حوزه کسب و کارهای آی.تی محور دارد و البته تامین مالی یکی از مشکلات آن‌ها است که تلاش کردیم با طراحی چنین مدل‌هایی تامین سرمایه مورد نیاز آن‌ها صورت گیرد. امروز در دنیای اقتصاد، دیجیتال یکی از محورهای اقتصادی به حساب می‌آید که بر این اساس استراتژی اقتصاد دیجیتال کشور در حال طراحی است و گام‌های آخر را می‌گذراند.

وی ادامه داد کرد: بعد از تدوین نهایی، این استراتژی باید به تصویب هیات دولت برسد. طرح تکاپو از سوی وزارت کار نیز اجرایی شده است که به نظر می‌رسد بخشی از اشتغال‌زایی را پوشش دهد؛ البته سال گذشته نیز صندوق سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر نیز اجرایی شده و در بورس مصوب و ابلاغ شده است.

وزیر ارتباطات در حاشیه برنامه رونمایی از کسب‌وکارهای نوپا در پاسخ به سوالی مبنی بر ضرر کسب و کارها از فیلترینگ گفت: ضرر کسب و کارها را از فیلترینگ بررسی می‌کنیم، اغتشاشات در همه کشورها ممکن است برخی مشکلات را ایجاد کند و حتی کسب و کارهای واقعی را هم تحت‌الشعاع قرار دهد که بر این اساس اغتشاشات اخیر در ایران نیز باعث شد قیمت ارز و سکه بالا رود و بر روند طبیعی کسب و کارها اثر بگذارد. البته بازارها به رفتار دراز مدت ما نگاه خواهند کرد.

آذری جهرمی درباره طرح رجیستری تلفن همراه هم گفت: ۶۰ درصد گوشی‌های آیفون اکنون از مجاری رسمی وارد کشور می‌شوند و این آمار قابل قبولی است، در حالی که در گذشته تنها ۵ درصد این گوشی‌ها به صورت رسمی وارد می‌شد. بخشی از گوشی‌های تلفن همراه به صورت مسافری وارد کشور می‌شوند، اما اکنون با اجرای طرح رجیستری ۵ هزار گوشی تلفن همراه غیرفعال شده است که البته همه آن‌ها متأثر از اجرای طرح رجیستری نیستند و ممکن است همراه مسافر وارد کشور شده و همراه او نیز خارج شود.

آذری جهرمی درباره گرانی هفته‌های اخیر گوشی تلفن همراه از رایزنی با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ساماندهی بازار خبر داد و گفت: ما بر روی این مسئله حساس هستیم و بر این اساس با این وزارت‌خانه هم مذاکراتی می‌کنیم البته افزایش نرخ ارز تأثیر بسزایی در گرانی گوشی‌ها داشته ضمن اینکه حذف ارز مبادله‌ای نیز بازار را متأثر کرده است.

وزیر ارتباطات گفت: محدودیت تعداد وارد کنندگان گوشی تلفن همراه از دیگر دلایل افزایش قیمت است. البته ممکن است کانال واردات محدود باشد و تصدی‌گری در این رابطه مشاهده شود که البته رقابت کافی را از بین می برد و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این رابطه در حال تدوین دستورالعملی است که تعداد وارد کنندگان متنوع شوند و این در مراحل آخر کار است.
کد مطلب: 51694
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام