۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۰

معاون رییس جمهور: وام دادن به استارتاپ‌ها خیانت به آنهاست

ایتنا - به بیش از دو هزار شرکت وام داده شده اما امروز اثرات آن را می‌بینیم، بسیاری از این شرکت‌ها شکست‌ خورده‌اند و امروز باید پول‌های وام را پس بدهند.
معاون رییس جمهور: وام دادن به استارتاپ‌ها خیانت به آنهاست

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان اینکه یکی از بحث‌های مهم اکوسیستم کارآفرینی ایران نبود سرمایه‌گذاری جسورانه(VC) است، گفت: وام دادن به استارتاپی‌ها خیانت به آنهاست.

به گزارش ایتنا از مهر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، در نشست صندوق‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر که با حضور اعضا و نمایندگان شبکه انتقال و تبادل فناوری D8 در پارک فناوری پردیس معاونت علمی آغاز شد، گفت: روزهای اولی که در نظر داشتیم استارتاپ ها را آغاز کنیم، مطالعه‌ای را به جوانان فعال در سیلیکون ولی سفارش دادیم این مطالعه نتیجه نسبتاً منسجمی داشت که چرا سیلیکون ولی تنها در کالیفرنیا است؛ چرا در اروپا نیست؛ حتی چرا دوبی با وجودی که ۳۰ سال قبل بنا داشت سیلیکون ولی راه‌اندازی کند هنوز این اتفاق نیافتاده است.
وی بیان کرد: پاسخ تنها این بود که ما احتیاج به یک زیست‌بوم داریم و البته این به معنای سیستم دولتی داشتن نیست. همه باید در این بازی حضور داشته باشند. نیروی انسانی، جوان بودن، زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری، زیرساخت‌های علمی، خلاقیت، پارک ها، مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها و غیره هرکدام یک فاکتور مهم هستند.

ستاری گفت: یکی از بحث‌های مهمی که اکوسیستم کارآفرینی ایران در آن ضعف دارد نبود سرمایه‌گذاری جسورانه(VC) است. ما باید به این برسیم که وام دادن به استارتاپ‌ها خیانت به آنهاست. معاونت علمی پیش‌ازاین از طریق صندوق‌های وابسته به بیش از دو هزار شرکت وام داده است. اما امروز اثرات آن را می‌بینیم. بسیاری از این شرکت‌ها شکست‌ خورده‌اند و امروز باید پول‌های وام را پس بدهند.
وی ادامه داد: وام برای شرکتی است که از آب و گل درآمده و می‌تواند بازار، قیمت، رقبا و ریسک‌ها را پیش‌بینی کند. اما این در اختیار یک استارتاپ نیست. هیچ‌کس نمی‌داند یک ماه بعد چه اتفاقی برای یک استارتاپ و شرکت نوپا می‌افتد.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رشد حوزه ICT را زمینه‌ای برای رشد قابل‌قبول استارتاپ های این حوزه در ایران دانست و گفت: این شرکت‌ها هفته‌ای ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد دارند. قطعاً سرمایه‌گذاران هم خوشحال خواهند شد در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

دانشگاه‌ها با شرکت‌های استارتاپی می‌توانند به قله اقتصادی دنیا تبدیل شوند
رئیس بنیاد ملی نخبگان ایران گفت: در دانشگاه‌ها دیگر کسی درخواست وام ندارد؛ ساختار تازه‌ای ایجاد کرده‌ایم که توسعه بدون تأثیر پول دولتی است. هر پولی که منشأ دولتی داشته باشد، رانت می‌آورد. پس باید این بازار را از دولت جدا کرد و به بخش خصوصی سپرد.
وی بیان کرد: جا انداختن این موضوعات در ابتدا سخت است. اما اگر ما با هم متحد شویم و یک جبهه تشکیل دهیم می‌توانیم موفق باشیم. متاسفانه تأمین مالی در کشور ما بیش از ۹۵ درصد از طریق وام است. بسیاری از مسئولین نیز ایجاد شغل را کمک بلاعوض یا وام می‌بینند. اما باید حرکتی ایجاد کرد که حداقل ۴۰ درصد تامین مالی کل کشور از طریق شرکت‌های استارتاپی باشد.
وی بیان کرد: بسیاری از دانشجویانی که امروز استارتاپ هایی را در ایران راه‌اندازی کرده یا در آنها کار می‌کنند از همین دانشگاه‌ها برگشته‌اند. ماهیانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دلار حقوق داشتند اما به کشور خود بازگشته‌اند.

نقش ما تسهیل گری است
رئیس بنیاد ملی نخبگان ایران گفت: دلیل استقبال ما از سرمایه‌گذار خارجی پول آنها نیست. بلکه یک اتفاق فرهنگی برای پیاده‌سازی اکوسیستم مورد نظر است. پول در ایران به وفور پیدا می‌شود، اگر درست زیست‌بوم شکل بگیرد همه مردم و سرمایه‌گذاران پول خود را در این راه خرج می‌کنند.
ستاری ادامه داد: بسیاری از سرمایه‌گذاران آرزوی خرید استارتاپ ها را دارند. اما باید آنها را به این درک رساند که در قالب سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) فعالیت کنند و بدانند که در این راه باید در چند استارتاپ سرمایه  گذاری کرد تا شاید یکی از آنها به نتیجه برسد.
وی گفت: باید در تعامل با سرمایه‌گذاران خارجی بتوان روابط خوبی را شکل داد. این حوزه حوزه تازه‌ای در کشور ما است و احتیاج دارد بیشتر روی آن کار شود.
 معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از طرف دولت اعلام آمادگی کرد تا زیرساخت‌هایی که در چند سال اخیر ایجاد شده و ایجاد خواهد شد را در اختیار سرمایه‌گذار خارجی بگذارند، افزود: نقش ما  تسهیل گری است، نه دخالت در بازار.
 
کد مطلب: 51207
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام