کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

استفاده از سیستم نرم‌افزاری جهانی برای مبارزه با مالاریا

سايت خبری ايتنا , 11 آذر 1396 ساعت 13:22

ایتنا – دانشمندان به‌تازگی طرحی را ارائه داده‌اند که بر اساس آن می‌توان به کمک تلفن‌های همراه هوشمند، یک شبکه جهانی متحد ساخته و از آن برای مبارزه با پشه‌ها و بیماری‌هایی مانند مالاریا استفاده کرد.


دانشمندان به‌تازگی طرحی را ارائه داده‌اند که بر اساس آن می‌توان به کمک تلفن‌های همراه هوشمند، یک شبکه جهانی متحد ساخته و از آن برای مبارزه با آفات و بیماری‌هایی مانند مالاریا استفاده کرد. این اقدام، یک کمک مستقیم فناوری در سلامت و بهداشت انسان‌ها تلقی می‌گردد. 
 
به گزارش ایتنا از technologybreakingnews، برخی پشه‌ها یکی از عوامل اصلی انتقال بیماری‌های بسیار خطرناک به انسان هستند و به همین دلیل نیز دانشمندان به سراغ روشی جدید برای مبارزه با این موجودت رفته‌اند.
در این روش جدید از ابزاری استفاده می‌شود که تقریبا در همه جای جهان می‌توان به‌راحتی به آن دسترسی داشت، و جالب اینکه تلفن‌های همراه هوشمند در مرکز ساخت این نوع سیستم مبارزه با پشه‌ها قرار گرفته‌اند.
 
به کمک این طرح، تلفن‌های همراه هوشمند در سراسر جهان با کمک ارتباطات سیار خود می‌توانند به یک سیستم یکپارچه یا به عبارت صحیح‌تر، یک شبکه جهانی بدل شوند که می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا با پشه‌های ناقل این بیماری مهلک مبارزه کنند.
 

 
 
گفتنی است در جهان بیش از 3600 نوع پشه وجود دارد و در این میان 60 نوع از آنها مالاریا را انتقال می‌دهند. به همین دلیل نیز تلفن‌های همراه هوشمند به کار می‌آیند، این تلفن‌های هوشمند می‌توانند با گوش دادن به صدای پشه‌ها و ضبط کردن صدای آنها، نوع پشه موجود را تشخیص بدهند.
 
با توجه به این‌که تنها یکی از جنسیت‌های این پشه‌ها به سراغ نیش زدن انسان می‌آید، دانشمندان قصد دارند تا با شناسایی صدای پشه‌های خطرساز، صدای جنس موافق را به کمک تلفن‌های همراه در محیط پخش کنند.
شایان ذکر است این صدا عملا توسط انسان به‌راحتی قابل شنیدن نیست ولی پشه‌ها با شنیدن آن از نزدیک شدن به فرد خودداری می‌کنند.
 
به‌ این‌ ترتیب می‌توان با کمک یک سیستم ساده، از انسان‌ها در برابر بیماری‌هایی مانند مالاریا محافظت کرد.
گفتنی است است که این پروژه با همکاری سازمان‌های بین‌المللی انجام شده است، ولی در حال حاضر تنها بر روی سیستم‌ عامل اندروید تمرکز دارد.
 


کد مطلب: 51145

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/51145/استفاده-سیستم-نرم-افزاری-جهانی-مبارزه-مالاریا

ايتنا
  https://www.itna.ir