کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دبیر شورای عالی فضای مجازی: فیلترینگ پاسخگو نیست

7 آذر 1396 ساعت 16:27

ایتنا- فیروز آبادی: فیلترینگ در برابر رویکرد آمریکایی‌ها که مبتنی بر حذف مدیریت و حاکمیت بر فضای مجازی در چارچوب کشورها و حذف حریم خصوصی مردم است، پاسخگو نیست.





دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: اعتقاد به فیلتر مطلق و یا تاکید بر استقلال شبکه ملی اطلاعات بدون اتصال به اینترنت در واقع انکار فضای مجازی که مبنایش بر اتصالش است، بوده و در این صورت متناسب با توسعه بشر در توسعه زندگی از مزایای آن بهره‌مند نخواهیم شد.

 

به گزارش ایتنا از ایسنا، وی تاکید کرد: نظام فضای مجازی امروز مبتنی بر شبکه است بنابراین زمانی که از فضای مجازی صحبت می شود، شبکه اجتماعی برداشت شده و این شبکه‌ها اولین رسانه هایی هستند که خصلت ارتباط یک طرفه را از بین برده و آن را رسانه تعاملی می نامند که در واقع مفاهیمی مانند هر شهروند یک خبرنگار براساس آن مطرح می شود که باید به کارکرد و معنای آن توجه شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور اظهار کرد: با توجه به این که شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی رسانه های غیر رسمی محسوب می شوند بنابراین بازیگران آن نیز گمنام بوده و به راحتی می توانند مسئولیت صحبتی که منتشر می‌کنند را نپذیرند و برهمین اساس ما نمی‌توانیم کارکرد آنها را در زندگی در نظر نگیریم. در واقع رسانه های غیر رسمی یک وجود حقیقی دارند و رو به توسعه هستند و کارکرد خاص خودشان از جمله تعاملی بودن و دریافت بازخورد را دارند.

فیروزآبادی با اشاره به این که برای پاسخ گویی به رسانه غیررسمی و رفع شبهات در آن باید فرد شناخته شده باشد، تصریح کرد: اگر می خواهیم شبهه را برطرف کنیم معمولا کسی که پاسخ را می دهد باید شناخته شده باشد یعنی یک نوع جنگ گمنامی با نام و رسمی با غیر رسمی است که غیر رسمی لشگری بسیار بزرگتر از رسمی دارد که این جنگ را نابرابر و نامتقارن می کند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور افزود: از جمله خصایص این شبکه ها، ضعیف شدن جایگاه گروه های مرجع و ظهور پست مدرنیزم است که به تبع آن شما با ترویج تکثرگرایی که با پشتوانه اقتصادی قوی روبرو است مواجه هستید چرا که پذیریش بخشی از فرهنگ های مختلف بازارهای بزرگ را ایجاد می کند و غرب به نحوی که سلطه فرهنگی خود را حفظ کند نوعی تساهل و تسامح در پذیریش فرهنگ ها در این فضا دارد.
وی با اشاره به پلت فرم‌ها و نرم‌افزارهای فضای مجازی براساس چنین زیربنای فکری گفت: عمده پلت فرم ها و نرم افزارهایی که در فضای مجازی توسعه یافته است آمریکایی است و شما اگر بخواهید از مزایای این فضا بهره مند شوید باید از این برنامه ها استفاده کنید و در واقع شما نمی توانید ابر شهری مثل تهران داشته باشید ولی این شهر را بدون استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات مدیریت کنید و یا در اقتصاد متراکم شدیدا رقابتی دنیا بخواهید فعال باشید اما از فضای مجازی صرف نظر کنید.

فیروزآبادی با بیان این که بسیاری از نرم افزارهایی که بر روی تلفن های همراه و رایانه ها نصب می شود اطلاعات افراد را گزارش داده و شبکه های اجتماعی نیز به دنبال رمز گذاری و نصب فیلترشکن بر روی برنامه های خود هستند، افزود: هم باید از فرصت ها و امکانات این فضا برای آسایش و راحتی شهروندان استفاده کرده و هم تحت سلطه آنها قرار نگرفت بنابراین شورای عالی فضای مجازی کشور برای مواجهه با این پیچیدگی حسب فرمایشات مقام معظم رهبری تمهیداتی در نظر گرفته که از جمله شبکه ملی اطلاعات است که در این شبکه هم می خواهیم ارتباطاتمان با دنیا برقرار باشد و کاربر ایرانی احساس نکند که در فضای محدود قرار گرفته و از طرف دیگر مدیریت ، استقلال و امنیت و ایمنی در صیانت شبکه حفظ شود.


کد مطلب: 51113

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/51113/دبیر-شورای-عالی-فضای-مجازی-فیلترینگ-پاسخگو-نیست

ايتنا
  https://www.itna.ir