کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تغییر سیاست‌های صدور مجوز متن باز در چهار شرکت بزرگ لینوکس

7 آذر 1396 ساعت 17:23

ایتنا- چهار شرکت بزرگ لینوکس قصد دارند که سیاست‌های صدور مجوز متن باز خود را تغییر دهند. رِد هَت، فیس‌بوک، گوگل و آی.بی.ام متعهد شده‌اند که یک دوره vh برای اصلاح مشکلات مربوط به صدور مجوز نرم افزار متن باز GPLv2 برگزار کنند.


نسخه دوم مجوز عمومی GNU یا به اختصار GPLv2، مسلماً مهم‌ترین مجوز متن باز است و این موضوع صرفاً یک دلیل دارد: استفاده از مجوز لینوکس.
فیس‌بوک، گوگل و آی.بی.ام، سه قدرت بزرگ فناوری هستند که از لینوکس استفاده نموده و ردهت هم توزیع‌کننده اصلی لینوکس محسوب می‌گردد.

به گزارش ایتنا از رایورز این شرکت‌ها در 27 نوامبر سال جاری اعلام نمودند که حقوق بیشتری را به شرکت‌هایی که در پذیرش و استقرار مجوز متن باز GPLv2 دچار خطا و اشکال شده‌اند، اختصاص خواهند داد.
GPLv2 و LGPL (که ارتباط نزدیکی با آن دارد)، مجوزهای نرم‌افزاری متن بازی هستند که به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 
زمانی که نسخه 3 GPL یا GPLv3 منتشر شد، رویکرد این بود که فرصت اصلاح خطاهای موجود در نسخه پیشین را در اختیار کاربران قرار دهد.
این سیاست در GPLv3 مسیری را پیش روی شرکت‌ها قرار داد تا بتوانند خطاهای و اشکالات صدور مجوز را برطرف نمایند. این روش، همچنین امکان مطابقت با مجوز را بر اساس سازگاری با هنجارهای اجتماعی فراهم نمود.

این چهار شرکت در پی آنند که روش GPLv3 جهت خطاهای صدور مجوز برای نرم‌افزار را در GPLv2 و LGPLv2.1 و v2 توسعه دهند. انتظار می‌رود که سایر شرکت‌ها هم به پشتیبانی از روش جدید GPLv2 بپردازند.
این کار موجب می‌گردد تا هر شرکت مقررات اصلاحی خود را برای رفع این اشکالات وضع نماید.
 
به عنوان مثال، می‌توان به شرکت Gresecurity -که یک شرکت امنیتی لینوکس است- اشاره نمود. شرکت مورد بحث، تمام کاربران خود را از توزیع کد لینوکس GPLv2 باز داشت.
روس پرنس، یکی از بنیان‌گذاران متن‌باز، به شرکت‌ها گفت که از Gresecurity بپرهیزند، چرا که فعالیت این شرکت با نقض مشارکتی و خطا در ریسک قرارداد همراه بوده است.
 


کد مطلب: 51102

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/51102/تغییر-سیاست-های-صدور-مجوز-متن-باز-چهار-شرکت-بزرگ-لینوکس

ايتنا
  https://www.itna.ir