۰
plusresetminus
شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۸

اهمیت بازرسی کالا و بازرسی فنی در تسهیل تجارت

همیشه در هنگام تجارت های بین المللی دغدغه و نگرانی برای خریداران و فروشندگان وجود دارد ، نگرانی از اینکه هر دو طرف به تعهداتی که باید انجام میدادند ، عمل نکنند و این معامله به سرانجامی نرسد و خسارات زیادی به همراه داشته باشد .
----------- رپرتاژ آگهی ------------

همیشه در هنگام تجارت های بین المللی دغدغه و نگرانی برای خریداران و فروشندگان وجود دارد ، نگرانی از اینکه هر دو طرف به تعهداتی که باید انجام میدادند ، عمل نکنند و این معامله به سرانجامی نرسد و خسارات زیادی به همراه داشته باشد .
یکی از راه هایی که در این زمینه وجود دارد و می تواند تا حد زیادی جلوی ضرر و زیان های احتمالی را بگیرد و تضمینی برای انجام تعهدات فروشنده در قبال مسئولیت هایی که باید انجام دهد و هم چنین پرداخت هزینه از طرف خریدار باشد ، استفاده از خدمات شرکت های بازرسی کالا است که این گونه شرکت ها با نظارت دقیق و کنترل کمی و کیفی کالا باعث کاهش اختلاف بین خریدار و فروشنده خواهد شد .

بازرسی کالا

 لیستی از این شرکت های بازرسی کالا را هر ساله بانک مرکزی اعلام می کند که می توان با مراجعه به سایت بانک لیستی از این شرکت ها که کار بازرسی کالا را انجام می دهند را تهیه کرد .
در این زمینه بحث بازرسی کالا در مبدا و قبل از حمل بسیار پر رنگ است که این امر باعث کاهش و یا رفع اختلاف بین خریدار و فروشنده خواهد شد .
در زمینه ی تجارت بین المللی و کلا بحث از تجارت بهره مندی از شرکت های متعهد در زمینه ی بازرسی کالا سبب می شود شرایطی را ایجاد کند که مشکلی به وجود نیاید و یا اینکه در صورت بروز مشکل با ارائه کردن شواهد و مدارک موجود می توان مسئله را حل کرد .
از شرکت هایی که در زمینه ی بازرسی کالا فعالیت می کنند در شاخه های کنترل کمیت ، کیفیت و بسته بندی کالا استفاده می شود و می توان گفت که یکی از اجزای با اهمیت در امر تجارت جهانی است .
وجود یک شرکت بازرسی کالا که امین باشد سبب می شود که از وارد شدن کالای نا مرغوب و تقلبی جلوگیری شود ، تمام این موارد نشان دهنده ی اهمیت یک شرکت بازرسی کالا در زمینه خرید و فروش بین خریدار و فروشنده است . در این جا به مهمترین گواهی هایی که توسط شرکت بازرسی کالا صادر میشود اشاره می کنیم ، این گواهی عبارتند از : گواهی بازرسی کالا ، گواهی بازرسی قبل از حمل و ….
در بازرسی کالا ، کالا به صورت ساخته شده مورد بازرسی قرار گرفته می شود هر چند که ممکن است بازرسی حین ساخت نیز انجام گرفته شده باشد برای مثال بیشتر تولیداتی که توسط صنایع نفت و گاز و پتروشیمی تولید می شود مثل لوله ها ، اتصالات و … به صورت نهایی و قبل از حمل مورد بازرسی قرار می گیرد چون احتمال می رود این نوع محصولات در حین تولید مورد بازرسی قرار نگرفته باشد ولی در آزمایشگاه شیمی و مورد بررسی قرار می گیرند . بنابراین بازرسی آن ها بسیار حساس و مهم است که در این جا  وظیفه ای اصلی بازرسی کالا کنترل کردن مدارک فنی و هم چنین کنترل کیفیت کالا است و یک بازرس قبل از بازرسی یک کالا باید از شرایط تحویل کالا آگاهی داشته باشد .
آزمایشگاه شیمی
 
بعضی از کالا نیز در حین آماده شدن در آزمایشگاه متالوژی مورد بررسی قرار گرفته اند .

آزمایشگاه متالوژی


نکته ی مهمی که در بازرسی کالا باید به آن اشاره کرد توجه به استاندارد های مشتری است در واقع بازرس باید اولویت ها را به در خواست مشتری دهد و این مساله را در بند های قرار داد ذکر کند و قید کند که در صورت رو به رو شدن با ناهمخوانی ها الزامات و اولویت های مشتری نسبت به استاندارد های از ارجحیت بالاتری بر خوردار است .
اهمیت بازرسی فنی
 از مهم ترین بخش هایی که  هر سازمان ، شرکت و ارگانی باید به آن مجهز می باشد بخش بازرسی فنی است که از با اهمیت ترین بخش ها در واحد های صنعتی به شمار می اید که این بازرسی فنی باید از دستگا ها ، ابزار آلات و قطعات انجام گیرد .
بازرسی فنی ازنظر عملیاتی ، و اقتصادی دارای اهمیت ویژه ایی است که از آن به عنوان یکی از بخش های کلیدی ومهم در هر سازمان و ارگان و شرکت یاد میشود .
بازرسی فنی با این هدف در سازمان ها و ارگان ها ایجاد می شود که نقص ها و ایرادات که در قطعات و تجهیزات وجود دارد را مشخص کند که با شناسایی به موقع معایب و نقص ها باعث می شود که هزینه تعمیرات به حداقل ممی رسد و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است.
بازرسی فنی باید به گونه ایی باشد که از ابتدا تا پایان و کلیه مراحل وجود داشته باشد و ناظر بر فرایند باشد که برای نظارت موفق باید در مورد تجهیزات و وسایل شناخت کافی و جامع وجود داشته باشد .
بازرسی فنی

یک بازرسی فنی و موفق باید از دانش ها و فن آوری و هم چنین تکنولوژی های روز آگاه باشد تا بتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد .
از دیگر نکته هایی که بازرس فنی لازم است آن را رعایت کند و در اثر گذاری و بهره وری کارش موثر است خواندن دستور العمل ها و راهنمایی هایی است که برای هر یک از تجهیزات و وسایل وجود دارد مطالعه در مورد این تجهیزات باعث می شود که در صورت بروز مشکل و عیب و ایراد در وسایل و تجهیزات بهتر آن را شناسایی کرد و ایراد به وجود آمده را بر طرف کرد .
بازرسی فنی هم چنین می تواند برآورد کند که میزان فرسودگی یک دستگاه چه قدر است و عمر مجازی که برای دستگاه وجود دارد چند سال است این پیش بینی اگر به موقع انجام شود کمک می کند تا دستگاه و قطعات به موقع تعمیر شود یا وسایل و تجهیزات سر وقت برای سازمان یا شرکت و … خریداری شود .
 در کل بازرسی فنی یک بخش بسیار مهم در هر سازمان و ارگانی به حساب می آید وعنصر اصلی یک سازمان ، کارخانه و …. است و حیات و ادامه ی یک ارگان تا حد زیادی به بازرسی فنی درست و به موقع بستگی دارد و در موفقیت یک سازمان بسیار تاثیر گذار است .
 
 
کد مطلب: 51073
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام