کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

همه بازار ابرکامپیوترها در دستان لینوکس

4 آذر 1396 ساعت 11:28

ایتنا - لینوکس نخستین بار در سال 1998 میلادی موفق شد نام خود را وارد لیست Top 500 کند و مدت کوتاهی پس از این اتفاق توسط پلتفرم Unix مورد پشتیبانی قرار گرفت.


سیستم‌عامل لینوکس همچنان مورد اعتماد علاقه‌مندان فراوان بوده و در این میان، حتی گفته می‌شود این پلتفرم متن‌باز، به طور کامل بازار جهانی ابرکامپیوترها را در دست گرفته است.

به گزارش ایتنا از رایورز در آخرین نسخه از لیست Top 500 که در آن فهرست قوی‌ترین ابرکامپیترهای جهان منتشر می‌شود،‌ تمام سیستم‌های موجود مبتنی بر سیستم‌عامل لینوکس فعالیت می‌نمایند.
نکته جالب اینکه در نسخه پیشین این لیست -که ژوئن 2017 منتشر شده بود- تنها دو ابرکامپیوتر پرقدرت در جهان با سیستم‌عامل غیرلینوکسی کار می‌کردند؛ اما در نسخه نوامبر این لیست مشخص شده که این دو دستگاه از لیست قوی‌ترین ابرکامپیوترها خارج شده‌اند تا صد درصد سیستم‌های موجود در این گزارش مبتنی بر لینوکس باشند.

همچنین، در این لیست اعلام شده است که کشور چین سهم بیشتری از ابرکامپیوترهای پرقدرت جهان را نسبت به آمریکا در اختیار دارد و به عبارتی -در حالی که در لیست جدید 202 دستگاه ابرکامپیوتر تحت مدیریت چین بوده‌اند- 143 مورد از آنها را آمریکا مدیریت می‌کند.
نکته شایان توجه اینکه در ژوئن امسال چین 160 ابرکامپیوتر برتر جهان را در اختیار داشت و در مقابل آمریکا 169 مورد را مدیریت می‌کرد.

گفتنی است در لیست کشورهایی که بیشترین تعداد ابرکامپیوتر پرقدرت جهان را در اختیار دارند، بریتانیا با 15 دستگاه در رتبه ششم ایستاده است.

سیستم‌عامل لینوکس، نخستین بار در سال 1998 میلادی موفق شد نام خود را وارد لیست Top 500 نماید و مدت کوتاهی پس از آن، توسط پلتفرم Unix مورد پشتیبانی قرار گرفت.
 


کد مطلب: 51053

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/51053/همه-بازار-ابرکامپیوترها-دستان-لینوکس

ايتنا
  https://www.itna.ir