۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۸

5 مورد از بزرگ‌ترین ریزش های داده در سال 2017

ایتنا- در طول شبانه روز داده‌های شخصی کاربران بسیاری ریزش می‌کند و تعداد آنها در بسیاری از موارد غیر قابل کنترل می‌شوند.
5 مورد از بزرگ‌ترین ریزش های داده در سال 2017


بسیاری از آنها توسط اخبار امنیتی و رسانه‌های خبری به اطلاع کاربران می رسد و بسیاری آن ها هم به حال خود باقی می‌مانند و هیچ کسی از آنها با خبر نمی‌شود. تنها در ایالات متحده آمریکا، در سال جاری  163 میلیون کاربر (بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط مرکز انحصاری هویت) به خطر افتاده‌اند. برای کاربرانی که موارد امنیتی را رعایت نمی‌کنند، این رقم می‌تواند به 4 برابر نیز برسد.

به گزارش ایتنا از کسپرسکی آنلاین، امسال، یعنی سال 2017 هنوز به اتمام نرسیده است و ما تا به حال شاهد بزرگ‌ترین ریزش‌های داده چه برای کاربران شخصی و چه برای سازمان‌ها بوده‌ایم. از همین رو تصمیم گرفتیم اطلاع رسانی های لازم را انجام دهیم تا بتوانیم آمار ریزش داده‌ها را در آخرین کوارتر سال 2017 به حداقل خود برسانیم. برای اینکه همه چیز عادلانه باشد، این لیست باید از یاهو آغاز شود. در این ریزش اطلاعات سه میلیارد از حساب های کاربران یاهو به خطر افتاد و این ریزش فاجعه بزرگی محسوب می‌شد. با این حال این نشت داده در سال 2013 رخ داد و کمپانی یاهو به ربوده شدن اطلاعات کاربرانش اعتراف کرد.

5. ریزش 1.6 میلیون حساب در Avanti Markets
ممکن است تا به حال هیچ چیز در مورد Avanti نشنیده باشید. اما محل کار شما چطور؟ شاید محل کار شما این دستگاه را خریداری کرده باشد. در ماه جولای، این ارائه دهنده ی فروش اسنک، راهکاری مناسب و راحت را برای شرکت ها اعلام کرد که بدافزاری قوی در برخی از پایانه‌های پرداخت آن یافت شده بود.

مجرمان در این حمله موفق شدند برخی از ماشین‌ها را با بدافزارهای پیچیده آلوده سازند، هدف آن ها از این حمله بدست آوردن شماره‌های کارت قربانیان، تاریخ انقضا و CVVها بود. اینکه مجرمان چگونه توانسته بودند دستگاه ها را آلوده کنند و به حمله ی مخرب دست بزنند هنوز هم مشخص نیست. در برخی از موارد، مجرمان اطلاعات بیومتریک مشتریان را بدست می‌آوردند (برخی از پایانه‌ها مجهز به سنسور اثر انگشت هستند) و از این راه به سرقت اطلاعات آنها می‌پردازند.

تفاوت در تنظیمات کیوسک ها می تواند مجرمان را از هک کل شبکه بازدارد. به همین دلیل است که این کمپانی نتوانست میزان خسارات را تخمین بزند و آمار درستی را بدهد.  Avanti اعلام کرد که در این حمله حداقل 1.6 میلیون حساب به خطر افتاده است.

4. ریزش 1.8 میلیون حساب در سیستم و نرم افزارهای انتخاباتی
در ماه آگوست، کارشناسان امنیتی فناوری اطلاعات یک وب سرویس باز آمازون (AWS) که شامل ابر بود را کشف کردند. این وب سرویس شامل کپی از بک آپ داده ها Election Systems & Software (سیستم و نرم‌افزارهای انتخاباتی)، شرکتی که دستگاه های رای گیری و سیستم های مدیریت انتخابات را ایجاد می‌کند، می‌شد.

این وب سرویس شامل 2 میلیون حساب بود که در آن نام ها، آدرس ها و تاریخ تولد ذخیره شده بود. به طور پیش فرض، دسترسی به AWS تنها پس از احراز هویت امکان پذیر بود. با این حال بنا بر دلایل ناشناخته شده، تنظیمات این وب سرویس کاملا اشتباه انجام شده بود و آن را آسیب پذیر کرده بود. هیچ راهی برای اینکه مجرمان چگونه آسیب پذیری را در این سیستم کشف کرده‌اند وجود نداشت، اما تنها چیزی که واضح بود این بود که اطلاعات شخصی 1.8 میلیون کاربر در دسترس عموم قرار گرفته بود و نقض در AWS باعث این ریزش اطلاعات شد.

3. ریزش 2.2 میلیون حساب کاربری در Dow Jones & Company
حادثه ی Dow Jones هم بسیار شبیه مثال قبلی است که AWS به عنوان یک مخزن داده وجود داشت و اطلاعات کاربران بسیاری را در خود جای داده بود. در این ریزش داده، مشکل باز هم در تنظیمات بود. اما با این فرق که در این ریزش، داده ها برای همه قابل دسترس نبودند. در این حادثه، اطلاعات شخصی و مالی میلیون‌ها اعانه دهندگان در روزنامه های Wall Street، Barron’s و دیگر مجلات و روزنامه های منتشر شده توسط یکی از بزرگترین سازمان های اطلاعات مالی در جهان به خطر افتاده بود. در این ریزش اطلاعات در مورد حمله نامشخص بود و کسی تا به حال نتوانسته است به جزئیات آن دسترسی یابد.

2. ریزش 5.5 میلیون حساب در اتحادیه شغلی آمریکا
یک آسیب پذیری در نرم افزار کاربردی یک موتور جستجوری آنلاین وب به مجرمان و هکرها این اجازه را می دهد که بتوانند به اسامی، تاریخ های تولد و شماره های کارت های اعتباری آن ها دسترسی یابند. در ماه فوریه، یک هکر حرفه ای حساب کاربری در سیستم ایجاد کرد و از این آسیب پذیری برای بیش از 5.5 میلیون حساب استفاده کرد. دو هفته پس از اکسپلویت این مجرم، محققان آن را کشف و آسیب پذیری پچ شد. در یک نشریه رسمی آسیب پذیری در اتحادیه ی شغلی آمریکا اعلام و توضیح داده شد و آنها گفتند که مشکل به وجود آمده به دلیل درست انجام نشدن پیکر بندی سیستم بوده است.

1. ریزش 145.5 میلیون حساب در Equifax
و اما در آخر به رویداد اصلی می رسیم که به تازگی شاهد آن بودیم و آمار بسیار زیادی از کاربران را شامل می شد. در روز پنج شنبه مورخ 7 سپتامبر 2017، Equifax یکی از بزرگترین آژانس های اعتباری در ایالات متحده ی آمریکا در مورد ریزش اطلاعاتی خبر داد که حدود 143 میلیون کاربر آمریکایی را تحت تاثیر قرارداده است.

در این ریزش هکرها توانسته بودند به اسامی مشتریان، شماره های تامین اجتماعی، تاریخ تولد و آدرس آنها دسترسی یابند. ریزش داده ها در این حمله بیش از یک ماه به طول انجامید و آغاز آن در اواسط ماه می و تا پایان ماه جولای ادامه یافت. برای دسترسی به داده‌ها مجرمان از یک آسیب پذیر در فریم ورک Apache Struts 2 استفاده می‌کردند.

در ارزیابی اولیه ی این حمله، تعداد ریزش اطلاعات قربانیان 143 میلیون بود اما در بررسی های بعدی تعداد قربانیان به 145.5 میلیون افزایش یافت. در میان سایر موارد، این حمله بیش از 209.000 شماره کارت اعتباری، 182.000 اسناد حاوی اطلاعات شخصی را به خطر انداخته بود. آسیب پذیری که منجر به نشت شد توسط Oracle (توسعه دهنده ی Apache Struts) در ماه مارس حذف شد. اما پس از دو ماه Equifax یکی از بزرگترین آژانس های گزارشگری در ایالات متحده آمریکا، هنوز به روزرسانی های مربوط را نصب نکرده است و امکان حمله های بعدی از جانب مجرمان خواهد بود.

اگر بخواهیم خلاصه 5 ریزش موارد بالا را مطرح کنیم این چنین است: در اولین مورد که هنوز هم علت آن ناشناخته باقی مانده است، نشت به طور کامل قابل پیشگیری بود. در مورد دوم و سوم یعنی همان سیستم های انتخاباتی و Dow Jones، اطلاعات و داده‌ها به دلیل نداشتن پیکربندی و محافظت درست به دام مجرمان افتادند و این بی احتیاطی منجر به ریزش اطلاعات کاربران گردید.

در مورد بعد اتحادیه ی شغلی آمریکا یک آسیب پذیری ناشناخته در یک اپلیکیشن وب را متحمل شده بود و از همین رو به از دست دادن و ریزش اطلاعات کاربران خود محکوم شد و اما در آخر بی احتیاطی در Equifax سبب ریزش اطلاعات کاربران شد و متاسفانه این بی احتیاطی همچنان ادامه دارد و گویا این تجربه‌ی تلخ برای Equifax کمپانی درس نشده است.

به طور خلاصه بخواهیم بگوییم، این ریزش‌ها می‌توانند با کمی توجه و احتیاط قابل پیشگیری باشند و از حادثه شدن آنها جلوگیری کرد. وظیفه ی این کار بر عهده  متخصصان IT در کمپانی‌ها است تا بتوانند به طور مداوم زیرساخت ها را بررسی و هر گونه آسیب‌پذیری را رفع نمایند.

 
کد مطلب: 50563
برچسب ها: کسپرسکی امنیت
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام