۰
plusresetminus
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۸

عرضه تراشه هوش مصنوعی خودآموز اینتل در آینده

ایتنا- تراشه هوش مصنوعی خودآموز اینتل که لویهی نام دارد، به ماشین‌ها کمک می‌کند که شبیه انسان فکر کنند و تصمیم بگیرند. این تراشه برای توسعه هوش مصنوعی در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد.
عرضه تراشه هوش مصنوعی خودآموز اینتل در آینده
اینتل از یک تراشه نورومورفیک با قابلیت خودآموز به نام لویهی رونمایی کرد. هدف از ساخت این تراشه این است که ماشین‌ها را قادر سازد تا بیشتر شبیه انسان‌ها فکر کنند و یاد بگیرند.
به طور کلی تراشه‌های نورومورفیک، تراشه‌هایی هستند که از توانایی پردازش و واکنش آنی به اطلاعات برخوردارند.

به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از اینکوایرر، نامگذاری این تراشه پس از آن انجام شد که به دلایل نامشخص، یک آتشفشان زیردریایی فعال در جنوب هاوایی، اتفاق افتاد.
تراشه مورد بحث از 130000 نورون سیلیکونی -که با 130 میلیون سیناپس در ارتباط است- تشکیل شده و تقلید از نحوه عملکرد مغز انسان را دنبال می‌کند.

لویهی مانند شبکه‌های عصبی مغز از نورون‌های اسپایکینگ به عنوان بلوک ساختمانی محاسباتی پایه استفاده می‌کند. این بدان معناست که این تراشه به جای پردازش اطلاعات به صورت صفر و یک، قدرت سیناپسی یا وزن اتصالات داخلی را بر مبنای زمان بندی این اسپایک‌ها تنظیم و تعدیل کند و این تغییرات را به صورت محلی در اتصالات داخلی ذخیره کند.

اینتل اعلام کرد: «رفتارهای هوشمندانه از تعاملات همکاری و رقابتی بین نواحی چندگانه درون شبکه‌های عصبی مغز و محیط آن سرچشمه می‌گیرد.» این شرکت در ادامه صحبت‌های خود افزود که لویهی در مقایسه با شبکه عصبی اسپایکینگ رقیب -در عملکرد برای مسائل شناخت عددی- پیشرفتی بسیار بیشتر از خود نشان می‌دهد.

مایکل مایبری، معاون و مدیر آزمایشگاه‌های اینتل در پستی اذعان داشت: «اینتل، تراشه نورومورفیک خودآموز با نام لویهی را توسعه داده است که با یادگیری عملکرد بر اساس شیوه‌های مختلف بازخورد از محیط، از نحوه عملکرد مغز تقلید می‌کند. این تراشه که کارآمدی بسیاربالایی دارد، از داده برای یادگیری و نتیجه گیری استفاده می‌کند و به مرور زمان، هوشمندتر می‌شود و نیازی به آموزش به شیوه سنتی ندارد.»

گفتنی است کارآمدی لویهی از نظر انرژی، 1000 برابر بیشتر از تراشه‌های معمولی است، ضمن اینکه محاسبات موردنیاز برای سیستم‌های یادگیری معمولی را نیز ارائه می‌دهد. این نوع از یادگیری می‌تواند زمان یادگیری ماشینی را کاهش دهد.
 
کد مطلب: 50351
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام