۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۸

ورود اینترنت اشیاء به عرصه کسب و کار

ایتن - مهم‌ترین آسیب‌پذیری دستگاه‌های اینترنت اشیاء، رخنه‌های "تزریقی" است، که هر نوع ضعف مربوط به امکان تزریق SQL در برنامه‌ها، در سیستم‌های عامل و نیز سیستم‌های میزبان را دربر می‌گیرد.
ورود اینترنت اشیاء به عرصه کسب و کار
فناوری "اینترنت اشیاء" به طور روزافزون در حال ورود به عرصه کسب‌وکار بوده و به همین میزان، احتمال حملات نیز بالاتر می‌رود. انتظار می‌رود که در سال 2017، حدود 3.1 میلیارد دستگاه متصل به اینترنت کار گرفته شود که برآورد می‌شود بسیاری از این دستگاه‌ها در برابر حملات و نقض‌های مختلف آسیب‌پذیر باشند.

تکنولوژی اینترنت اشیاء (IoT) تاکنون پیشرفت بسیار زیادی داشته است و خوشبختانه دچار مشکلاتی نشده مانع گسترش آن گردند.
در اوایل سال جاری میلادی، مؤسسه معتبر تحقیقاتی گارتنر گزارش داد که 8.4 میلیارد دستگاه در سال 2017 مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این میزان نسبت به سال 2016، حدود 31 درصد بیشتر است، اما مشکل اینجاست که 8.4 میلیارد نقطه آسیب‌پذیر هم به این مجموعه اضافه می‌شود.
البته باید توجه داشت که این مشکل، زمانی رخ می‌دهد که شرکت‌ها و سازمان‌ها در طراحی خود، مسائل امنیت و حریم خصوصی را در نظر نگیرند.

به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از تک پروریسرچ، گارتنر همچنین در ادامه گزارش خود پیش‌بینی می‌کند که تعداد دستگاه‌های متصل به شبکه تا سال 2020، به 20.4 میلیارد خواهد رسید.
در این زمینه، چین، آمریکای شمالی و غرب اروپا، دو سوم از کل دستگاه‌های IoT را به خود اختصاص خواهند داد و بخش مصرف‌کننده، بزرگ‌ترین کاربر این دستگاه‌ها خواهد بود، لیکن کسب‌وکارهای مختلف هم از این روند جهانی عقب نمانده‌ و در سال جاری، 3.1 میلیارد دستگاه متصل را بکار خواهند گرفت و در نتیجه، این موضوع باعث حضور بات‌نت‌ها و حملات تزریقی هکرها خواهد گردید.

کارشناسان بر این باورند که برای جلوگیری از حملات مهاجمان و نقض‌های مذکور، هوشیاری و پاسخگویی باید در اولویت قرار گیرد.

به عقیده متخصصین، مهم‌ترین آسیب‌پذیری دستگاه‌های اینترنت اشیاء، رخنه‌های "تزریقی" است که هر نوع ضعف مربوط به امکان تزریق SQL در برنامه‌ها، در سیستم‌های عامل و نیز سیستم‌های میزبان را دربر می‌گیرد.
از دید کارشناسان، این موارد خوشبختانه قابل حل است، هرچند برخی تولیدکنندگان دستگاه ممکن است زیرساخت و فرآیندهای لازم را برای ارائه پچ‌ها نداشته باشد و یا بعضی از دستگاه‌های اینترنت اشیاء به صورت خودکار برای آسیب‌پذیری‌ها به‌روزرسانی نشوند، اما نهایتاً این نقص‌ها با اقدامات فوریِ بعدی قابل رفع خواهد بود.

همچنین قابل ذکر است که تعداد بدافزارهایی که ابزارهای اینترنت اشیاء را هدف قرار می‌دهند، رو به افزایش بوده و طی چند سال گذشته چندین برابر شده است. در این خصوص، سال 2015 با ظهور هشت خانواده جدید بدافزار، رکوردی برای حملات علیه اینترنت محسوب می‌شود.
ضمناً بیش از نیمی از حملات علیه این ابزارها از چین و آمریکا انجام می‌شود. روسیه، آلمان، هلند، اوکراین و ویتنام هم جزو کشورهایی هستند که حملات زیادی علیه اینترنت اشیاء از آنها سرچشمه می‌گیرد.
کد مطلب: 50203
برچسب ها: اینترنت اشیا
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام