کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

41 میلیون مشترک اینترنت موبایل در ایران

خبرگزاری مهر , 6 شهريور 1396 ساعت 9:54

ایتنا- براساس آمار ۴۱ میلیون نفر در ایران مشترکان اینترنت موبایل هستند و این درحالی است که تنها ۱۰ میلیون و ۲۸۱ هزار و ۴۲۳ نفر از اینترنت پرسرعت ثابت استفاده می‌کنند.




دفتر بررسی‌های فنی اقتصادی وزارت ارتباطات، آخرین وضعیت توسعه کشور در شاخص‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات را منتشر کرد. برمبنای این آمار، ۴۱ میلیون نفر در کشور از اینترنت موبایل استفاده می‌کنند.


به گزارش ایتنا از مهر، دفتر بررسی‌های فنی اقتصادی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات، شاخص‌های مهم بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را تا پایان خردادماه سال جاری اعلام کرد. در این گزارش رشد این شاخص‌ها طی ۱۰ سال اخیر مقایسه شده است.

برمبنای آمار ارائه شده، ۳۰ میلیون و ۵۹۰ هزار و ۳۲۳ خط تلفن ثابت در کشور دایر و تعداد سیم کارت واگذار شده تلفن همراه ۱۵۶ میلیون و ۱۱ هزار و ۲۸۳ خط اعلام شده است. براین اساس شمار خطوط موبایل فعال در کشور ۸۳ میلیون و ۲۲۴ هزار و ۱۳۴ سیم کارت است.


بررسی ضریب نفوذ سیم‌کارت‌های واگذار شده از سال ۸۶ تاکنون حاکی از آن است که ضریب نفوذ سیم کارت در سال ۸۶ حدود ۴۶.۸ درصد بوده و طی ۱۰ سال اخیر این آمار به ۱۹۵ درصد افزایش یافته است.


طبق آمار اعلام شده، ضریب نفوذ تلفن ثابت به ۳۸.۶۱ درصد و ضریب نفوذ تلفن همراه فعال در کشور به ۱۰۴.۱۳ درصد رسیده است و بررسی‌ها از مقایسه ضریب نفوذ مشترکان فعال موبایل طی ۱۰ سال اخیر نشان می دهد که ضریب نفوذ مشترکان فعال موبایل از ۳۹.۵ درصد در سال ۸۶ به ۱۰۴ درصد در سال ۹۶ رسیده است.

تا پایان خردادماه امسال ۱۱۳ هزار و ۸۰۷ دستگاه تلفن همگانی در کشور نصب شده و شمار روستاهای دارای تلفن خانگی به ۴۸ هزار و ۹۵۸ روستا رسیده است. نکته حائز اهمیت در این جدول ان است که برغم توسعه شاخص های اعلام شده اما شمار روستاهای دارای ارتباط از سال گذشته تاکنون سیر نزولی داشته است. به نحوی که با وجودی‌که در سال ۹۵ حدود ۵۵ هزار و ۲۰۷ روستا دارای ارتباط بودند، شمار روستاهای دارای ارتباط در کشور به ۵۵ هزار و ۱۳۵ روستا رسیده است.


مطابق با جدول منتشر شده، ظرفیت پهنای باند شبکه داخلی اینترنت از سال ۸۸ تاکنون رشد ۲۰۰ برابری داشته به نحوی که در سال ۸۸ ظرفیت این شبکه حدود ۳۲ گیگابیت بوده و هم اکنون در سال ۹۶ به ۶۸۰۰ گیگابیت بر ثانیه رسیده است.


طبق آمار اعلام شده، ضریب نفوذ تلفن ثابت به ۳۸.۶۱ درصد و ضریب نفوذ تلفن همراه فعال در کشور به ۱۰۴.۱۳ درصد رسیده است. این درحالی است که ضریب نفوذ تلفن ثابت در سال ۸۶ ، حدود ۳۳.۴۹ درصد بوده است.


بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۴۱ میلیون و ۵۷ هزار و ۷۴۶ نفر در ایران مشترکان اینترنت باندپهن سیار (موبایل) هستند و این درحالی است که تنها ۱۰ میلیون و ۲۸۱ هزار و ۴۲۳ نفر از اینترنت پرسرعت ثابت استفاده می‌کنند.

مقایسه ظرفیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل نیز نشان می‌دهد که در سال ۸۶ این ظرفیت ۶.۰۵ گیگابیت بوده که در ۳ ماهه اول امسال به ۹۹۵ گیگابیت برثانیه رسیده است.


کد مطلب: 49908

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/49908/41-میلیون-مشترک-اینترنت-موبایل-ایران

ايتنا
  https://www.itna.ir