۰
plusresetminus
شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۶

پیغام امنیتی Not-a-Virus بر روی سیستم بیانگر چه چیزی است؟

ایتنا- اگر شما هم با پیغام not-a-virus مواجه شده‌اید و درباره علت این پیغام کنجکاو شده‌اید، این مقاله را بخوانید!
پیغام امنیتی Not-a-Virus بر روی سیستم بیانگر چه چیزی است؟


گاهی اوقات اینترنت سکیوریتی کسپرسکی یک پنجره با حاشیه زرد رنگ پاپ‌آپ می‌کند و به کاربرپیغام “not-a-virus”را اطلاع می‌دهد که به این معنا است که هیچ ویروسی در کامپیوتر شناسایی نشد. طبیعی است که هر کاربری در این زمان کنجکاو شود و پیش خود فکر کند که اگر هیچ ویروسی وجود ندارد چرا برنامه امنیتی در مورد آن اطلاع می‌دهد.

بله همینطور است، مسلما چیزی وجود دارد که باعث نگرانی آنتی ویروس شده است و می‌خواهد به شما سرنخی از مشکلات را بدهد. حال اجازه دهید که ما “not-a-virus را بیشتر شرح دهیم و به شما بگوییم این هشدار برای کدام یک از نرم‌افزارها نمایان می شود و نشانه چیست.

به گزارش ایتنا از کسپرسکی آنلاین، به طور کلی اینترنت سکیوریتی کسپرسکی “not-a-virus” را با دو نوع از برنامه‌های کاربردی تبلیغ افزار و خطرافزار پیوند می‌دهد. ماهیت این دو برنامه هیچ کدام مخرب نیستند بنابراین آنتی‌ویروس نمی‌تواند آنها را به عنوان ویروس شناسایی کند و از آنها ایراد بگیرد. با این حال کاربران باید بدانند که آنها نصب شده اند و برنامه‌های کاربردی ممکن است رفتاری خلاف میل شما انجام دهند.

تبلیغ افزار یا ابزارهای تبلیغاتی (adware) چیست؟
تبلیغ‌افزار نرم افزاری است از جنس تبلیغات که به راحتی می تواند تبلیغات شما را تغییر دهد، نتایج جستجو را عوض کند و داده‌های کاربر را به منظور تبلیغات متنی هدفمند جمع‌آوری کند.


تبلیغ افزار از لحاظ فنی به هیچ وجه مخرب نیست اما هیچ چیز خوبی در آن وجود ندارد. خیلی راحت و تنها در چند لحظه این برنامه‌ها می توانند از روی سیستم شما دزدی کنند و تبلیغات هدفمند خود را نمایان سازند.

به عبارتی دیگر ابزارهای مزاحم تبلیغاتی یا همان تبلیغ‌افزارها نرم‌افزارهای مشروعی هستند که بر روی سیستم کاربران و با رضایت خود آنها نصب می‌شود. در بسیاری از مواقع ممکن است کابران خود متوجه نصب آن برنامه نشوند و با نصب تبلیغ افزار بر روی سیستم خود موافقت کنند. تبلیغ افزارها به کرات مورد استفاده کسب و کارها قرار می‌گیرند و این راه برای آنها راهی مقرون به صرفه است. اگر کاربران همه چیز را با دقت مطالعه کنند و چشم بسته با همه چیز موافقت نکنند می توانند تعداد نصب برنامه‌های تبلیغاتی را کاهش دهند.

اگر که تبلیغ افزارها بدون اطلاع کاربر برای نصب برنامه ها اقدام نمایند اینترنت سکیوریتی کسپرسکی آن را به عنوان یک تروجان شناسایی و فورا به کاربر اطلاع می دهد. در این مواقع نوتیفیکیشنی با حاشیه قرمز رنگ (و نه زرد) نمایان می شود و برنامه بلافاصله پس از آن مسدود خواهد شد. در هر صورت شما با مطالعه این مقاله می‌توانید از اعلان های آنتی ویروس خود مطلع شوید و همه چیز را در مورد هشدارها بدانید.

خطرافزار(riskware) چیست؟
خطرافزار نرم‌افزاری است که جنس آن کمی متفاوت است. برنامه های این افزار در ابتدا به عنوان ابزاری مفید ایجاد می شوند و ممکن است که سیستم به منظور اهداف متفاوت مورد استفاده قرار بگیرد. اما اغلب آنها مخرب هستند و خطرافزارها را نصب می کنند. مسلما آنها این کار را بدون اجازه کاربر انجام میدهند و می توانند اهداف مخرب خود را پیاده سازی کنند.

به عنوان مثال، نرم‌افزار مدیریت از راه دور کامپیوتر خطرناک است. اگر شما خود چنین برنامه‌ای را نصب کنید مسلما می‌دانید که چه کاری را انجام میدهید و در این صورت هیچ آسیبی وجود نخواهد داشت. با این وجود این مدل از نرم افزار به عنوان بخشی از نرم افزارهای مخرب محسوب می شود و کاربران می بایستی در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشند.

یک نمونه دیگر از این برنامه‌ها دانلود منیجرها است. بسیاری از آن ها دانلود فایل‌ها را آسان و راحت می کنند اما برخی از آنها به نظر می‌رسند که برخی از قوانین را زیر پا می گذارند، به عنوان مثال تلاش برای دانلود فایل های اضافی با نوتیفیکیشنی نمایان می‌شود که فونت و زمینه طوسی رنگ دارد.

نوعی دیگر از خطرافزارهای مشهور نوارهای ابزار مرورگرها هستند که بسته به ویژگی‌های پشتیبانی شده و پایداری آنها می‌توانند یک تبلیغ افزار محسوب شوند. اما برخی از افزونه‌های مرورگر می توانند خطرافزار و قابل تهدید باشند.
معدنچیان نیز برنامه‌هایی هستند که بیت کوین استخراج می کنند. نیازی به گفتن نیست اما اگر شما تصمیم به نصب یک معدنچی را بر روی سیستم خود دارید پس باید مراقب همه چیز باشید و بحثی در آن نیست. اما اگر شخص دیگری این کار را بدون اجازه شما انجام دهد بدانید که سیستم شما تا حدودی تحت نظارت او است.

اینترنت سکیوریتی کسپرسکی به صورت پیش فرض نوتیفیکیشن های تشخیص خطرات را نشان نمی‌دهد. در حال حاضر اگر شما به بخش “Threats and Exclusions” از settings بروید و “Detect other software…” را بررسی نمایید، اینترنت سکیوریتی کسپرسکی تمامی خطرات را به شما اطلاع خواهد داد.
پس اطلاع رسانی توسط تنظیم کردن انجام خواهد شد.

اما آنتی ویروس به صورت پیش فرض خطرات را مسدود یا خطرافزارها را حذف نمی کند و به طور پیش فرض از استفاده مشروع چنین برنامه هایی جلوگیری نمی کند. در واقع شما به هیچ وجه کلمه "riskware " را در نوتیفیکیشن‌ها مشاهده نخواهید کرد. تنها اطلاعیه ای خاص برای شما نمایان می شود که به شما اطلاع می‌دهد که برنامه ای برای مدیریت از راه دور، یک دانلود کننده و یا چیز دیگری وجود دارد.

به محض اینکه خطرافزار شروع به دانلود کرد، راهکار امنیتی آن ها را از نظر مخرب بودن دسته بندی می‌کند و آنها را شناسایی می‌کند.

Riskware و Adware هر دو شناسایی شدند، مرحله بعدی چیست؟
اینترنت سکیوریتی کسپرسکی اطلاعیه‌های تشخیص را برای چنین برنامه‌هایی نمایان می‌کند تا شما از نصب آنها در سیستم خود مطلع شوید. اما ممکن است آنها را به طور خاصی نصب کرده باشد، همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم ممکن است این برنامه ها توسط خود شما نصب شده باشد که در چنین مواقعی هیچ خطری وجود نخواهد داشت.

همچنین ممکن است شما متوجه اعلان “not-a-virus” بر روی سیستم خود شوید. در چنین مواقعی شما باید مطمئن شوید که آیا نرم افزار به Riskware یا Adware مربوط می شود یا خیر. در این مرحله شما فرصت انتخاب دارید که می‌خواهید آنها حذف کنید یا بگذارید بر روی سیستم نصب شوند.
کد مطلب: 49886
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام