کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فناوری جدید بینایی جدید برای سیستم‌های رباتیک

31 مرداد 1396 ساعت 20:23

ایتنا – بنا به گفته تولید کنندگان آن، قادر خواهد بود سیستم دید دنیای روباتیک را بصورت اصولی متحول کند.




به تازگی دانشمندان موفق شده‌اند تا یک دوربین تک لنزه میدان نوری برای بهبود دید سیستم‌های روباتیک از جمله کاربردهایی مانند خودروهای خودران تولید کنند.


به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی newatlas، در حالی که فناوری رباتیک به سرعت در حال گسترش و نیز پیشرفت است، در عین حال با مسائل و چالش‌های جدیدی مواجه می‌گردد که عدم حل آنها، به مانعی مهم در توسعه کاربرد آنها بدل خواهد گردید.
از جمله چالش‌های موجود در شرایط فعلی، این است که سیستم‌های روباتیک باید بتوانند برای مستقل عمل کردن، قدرت دید مناسبی داشته باشند و چنین دیدی یکی از مشکلات اصلی در پیشرفت صنایع رباتیک بوده است.

در این میان، متخصصین این عرصه توانسته‌اند تا سامانه‌ای بسیار ویژه برای دید روباتیک طراحی نمایند که شامل یک دوربین میدان نوری تک عدسی است و بنا به گفته تولید کنندگان آن، قادر خواهد بود سیستم دید دنیای روباتیک را به صورت اصولی متحول کند.

در این میان، یکی دیگر از کاربری‌های این سیستم که توسط دانشمندان دانشگاه استنفورد و دانشگاه سن‌دیه‌گو طراحی شده است، استفاده در مواردی است که در واقع نقش اصلی سیستم رباتیک را دیدن صحیح بر عهده دارد، که البته شاید بتوان بهترین مصداق آن را خودروهای بدون راننده دانست.

 

مطابق جزئیات اعلام شده، این دوربین می‌تواند به کمک الگوریتم بسیار ویژه و پیچیده نرم‌افزاری طراحی شده برای آن به سراغ برداشت تصاویر بسیار کامل و دقیق رفته و نتایج تصویری را در محدوده دیدی با زاویه حدود ۱۳۸ درجه برداشت و ثبت کند.
ویژگی منحصربفرد دیگر این عدسی این است که می‌تواند به صورت ترکیبی عمل کرده و بر هر یک از فریم‌های ویدیویی برداشت شده، کیفیت ۱۲۵ مگاپیکسلی را از خود برجای بگذارد.

بدین ترتیب با استفاده ترکیبی از این دوربین‌ها می‌توان زاویه دیدی ۳۶۰ درجه‌ای را به صورت عمودی و افقی ایجاد کرده و در نتیجه، یک سیستم دید با میدانی مشابه با یک گوی را به دست آورد.

کارشناسان معتقدند با کمک این نوآوری، می‌توان شاهد پیشرفتی بزرگ در صنایع روباتیک بود، اما با توجه به شرایط این پروژه هنوز مشخص نیست که چه مقدار زمان برای عرضه عمومی این دوربین نیاز خواهد بود.
 


کد مطلب: 49823

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/49823/فناوری-جدید-بینایی-سیستم-های-رباتیک

ايتنا
  https://www.itna.ir