کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عملکرد ضعیف پایگاه داده‌های رابطه‌ای در اجرای پروژه‌های تحول دیجیتالی

7 مرداد 1396 ساعت 18:19

ایتنا- نتایج نظرسنجی‌ها و تحلیل‌ها نشان داده است که پروژه‌های دیجیتالی نمی‌توانند انتظارات را برآورده کنند و دلیل این امر نیز عملکرد ضعیف پایگاه‌های داده رابطه‌ای برای این کار است.




نتایج بررسی‌ها، نظرسنجی‌ها و تحلیل‌هایی که به تازگی صورت گرفته، نشان داده است که پروژه‌های دیجیتالی نمی‌توانند انتظارات کاربران و به ویژه سازمان‌ها را به صورت شایسته برآورده کنند، و دلیل این اشکال نیز عملکرد ضعیف پایگاه‌های داده (دیتابیس) رابطه‌ای و توانایی کمِ آنها برای این امر عنوان شده است.
بدین ترتیب از دید متخصصین، پایگاه‌های داده‌ای مزبور (که پایگاه‌های مشهور و رایجی را دربرمی‌گیرند) باید مورد بازبینی مجدد قرار گیرند.


به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی computerweekly، به‌تازگی یک نظرسنجی ویژه در میان افراد برجسته صنایع فناوری انجام شده است که نشان از ضعف‌های جدیدی در پایگاه‌های داده رابطه‌ای دارد.
گفتنی است که نظرسنجی یادشده، در میان قریب به ۴۵۰ فرد تصمیم‌گیرنده ارشد در رده فناوری اطلاعات سازمان‌ها انجام شده است و بر اساس نتایج به‌دست آمده از این مطالعه، پروژه‌های تحول دیجیتالی به دلیل یک مشکل مشترک، قادر نیستند به صورت مطلوب و در حد انتظار عمل کنند.

اما این مشکل چیست؟
بر اساس خروجی این تحقیق، تقریباً تمامی شرکت‌کنندگان در این بررسی معتقدند که بزرگ‌ترین نقطه ضعف فناوری در مسیر پروژه‌های تحول دیجیتالی، استفاده از پایگاه‌های داده رابطه‌ای است و ضعف‌های نرم‌افزاری این نوع از پایگاه‌داده موجب شده است که این نوع پروژه‌ها به حد مناسبی از رشد نرسند و یا حتی بی‌نتیجه بمانند.



مطابق جزئیات این تحقیق، در این نظرسنجی میزان ۹۴ درصد از کل شرکت‌کنندگان به موضوع یادشده اشاره کرده‌ و پایگاه داده‌های قدیمی و ریشه‌داری مانند اوراکل، SQL server و مواردی از این‌ دست را برای پروژه‌های تحول دیجیتالی مناسب ندانسته‌اند.
همچنین ۴۱ درصد از شرکت‌کنندگان نیز اعلام کرده‌اند که این نوع از پایگاه‌های داده نه تنها علت تعویق پروژه آنها از سطح انتظارات بوده، بلکه گاه موجب شکست کامل طرح نیز گشته است.

در این میان، ۲۹ درصد از شرکت‌کنندگان نیز اظهار داشته‌اند که به علت نقایص موجود در این نوع از پایگاه‌های داده، در نهایت مجبور به کوچک‌تر و محدود کردن پروژه خود شده‌اند، تا نهایتاً ناگزیر از کنار گذاشتن کامل پروژه تحول دیجیتالی خود نشوند.

بدین‌ ترتیب، صاحبنظران پیش‌بینی می‌کنند که پایگاه‌های داده غیررابطه‌ای، به‌تدریج جایگاه بهتری را در بازار عملی صنایع فناوری اطلاعات بیابند و حتی ممکن است تا چند سال دیگر شاهد حذف پایگاه‌های داده رابطه‌ای از صحنه رقابت دیجیتالی باشیم.
 


کد مطلب: 49607

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/49607/عملکرد-ضعیف-پایگاه-داده-های-رابطه-ای-اجرای-پروژه-های-تحول-دیجیتالی

ايتنا
  https://www.itna.ir