۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۶

ایرادات اینترنت کشور، در گرو پهنای باند بود؟

ایتنا- وزارت ارتباطات، در دولت یازدهم، تاکید زیادی بر افزایش پهنای باند داشت که برخی معتقدند تصاویر و ویدیوها بعضا بدون دغدغه‌ سرعت قابل تماشا هستند.
ایرادات اینترنت کشور، در گرو پهنای باند بود؟


برخی کارشناسان بر این باورند که افزایش پهنای باند اینترنت که سبب شده امروز تصاویر و ویدیوها بعضا بدون دغدغه‌ سرعت قابل تماشا شوند، مرهون اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان‌های متبوع آن است اما با وجود این برخی هم معتقدند این افزایش پهنای باند تنها دغدغه این وزارتخانه بوده و به نوعی این اقدام را زیر سوال می‌برند.


به گزارش ایتنا از ایسنا، حسینعلی حاجی دلیگانی - نماینده مجلس شورای اسلامی- چندی پیش با انتقاد از اقدامات وزارت ارتباطات در زمینه توسعه اینترنت و پهنای باند اظهار کرده بود: تنها دغدغه این وزارتخانه در سال‌های اخیر افزایش پهنای باند بوده است انگار که اتوبان و فرودگاه ایجاد کنیم اما برای استفاده چه کسی؟ برای اینکه افراد خارجی در آن مانور بدهند؟ مگر بنا نبود فضای مجازی را مدیریت کنیم و بعد اتوبان و فرودگاه بزنیم؟

وی همچنین گفته بود: امروز به دلیل گستردگی و فراگیری فضای مجازی ضرورت استفاده از قابلیت‌ها و امکانات آن برای همه افراد و سازمان‌ها ضروری به نظر می‌رسد و بسیاری از فعالیت‌های روزمره بدون استفاده از این شبکه امکان‌پذیر نیست. امروز فضای مجازی نسل سوم دیگر فضای مجازی نیست بلکه حقیقت مجازی است و ما باید با این واقعیت هوشمندانه و فعالانه مواجه شویم نه اینکه آن را فقط فیلتر کنیم بلکه باید آن را بشناسیم و از آن درست استفاده کنیم.

در پاسخ به این اظهارات و اینکه آیا افزایش پهنای باند اقدام کوچکی بوده و یا پیشرفت در حوزه اینترنت و فضای مجازی بدون آن ممکن بوده است، با برخی از صاحب‌نظران حوزه گفت‌وگو کردیم.

محمدرضا کریمی - رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران - راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را یک قدم بسیار بزرگ می‌داند و می‌گوید: پیش از این عملا برای هر ارتباطی از اینترنت استفاده و یک هزینه را پرداخت می‌کردیم. باید دید اگر شبکه ملی اطلاعات نبود، ما چه اندازه به افزایش پهنای باند اینترنت بین‌الملل احتیاج داشتیم. شبکه ملی اطلاعات باعث شد بسیاری از افزایش پهنای باند مورد نیاز که اگر اتفاق نمی‌افتاد، سرویس‌ها دچار اختلال می‌شد، به جای اینکه صرف پهنای باند بین‌الملل شود، در شبکه ملی اطلاعات صورت بگیرد و گردش اطلاعات در آنجا انجام شود.

از طرفی علی توسلی - نائب‌رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران - هم معتقد است یکی از اقدامات مثبت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزایش حجم پهنای باند بوده و با بیان اینکه منصفانه نیست اگر بگوییم افزایش پهنای باند تنها دستاورد وزارت ارتباطات بوده است، می‌گوید: واقعیت این است که این پارامتر اهمیت زیادی دارد زیرا بدون این پارامتر سایر مسائلی که به حوزه اینترنت مربوط هستند، موضوعیت پیدا نمی‌کند؛ بنابراین این ایراد به وزارت ارتباطات وارد نیست. زیرا روی افزایش پهنای باند خوب تمرکز شده و این تمرکز بجا بوده است.

اما باقر بحری –نائب‌رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران- معتقد است منصفانه نیست از افزایش پهنای باند در دولت یازدهم چشم‌پوشی کنیم و می‌گوید: برخی اقدامات کلیدی هستند و افزایش پهنای باند نیز جزو موارد کلیدی بوده است. افزایش پهنای باند موضوع بزرگی است و حتی هنوز هم جای زیادی برای گسترش دارد، اما همین مقدار افزایش نیز باعث افزایش رونق کسب و کار در جامعه شده است. بنابراین افزایش پهنای باند کار کوچکی نیست، البته با برداشتن این قدم باید قدم‌های بعدی نیز برداشته شود.

اقداماتی مانند راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، رفع انحصار اینترنت نسل‌های سه و چهار و یا افتتاح طرح‌های مخابراتی بخشی از اقدامات موثر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محسوب می‌شود. با وجود این کارشناسان فناوری اطلاعات اذعان دارند که افزایش پهنای باند نقشی کلیدی در گسترش فضای مجازی حاکم ایفا کرده است. همچنین اگرچه شبکه ملی اطلاعات نیاز به پهنای باند بین‌الملل را کاهش داده است، اما بدون افزایش پهنای باند، شاید بسیاری از پیشرفت‌های امروز ممکن نبود.
کد مطلب: 49397
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام