کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

درج کامنت و ارسال پیام به جای شما!!!!

خبرگزاری ايسنا , 17 تير 1396 ساعت 8:57

ایتنا- گاهی دیده شده که رباینده گوشی تلفن همراه، از شبکه‌های اجتماعی گوشی به سرقت رفته نیز سواستفاده کرده است!




هک کاربران در شبکه‌های اجتماعی پیام‌رسان موبایلی این روزها بخشی از پرونده‌های پلیس فتا را تشکیل می‌دهند. هکی که کاربران ادعا دارند فردی به شبکه اجتماعی آنها دست یافته است و با اکانت فعال‌شده آن‌ها برای دوستان و آشنایانش پیام ارسال می‌کند و حتی باعث هتک حیثیت و جرائم دیگر شده است. اما واقعیت‌های این هک چیست؟


به گزارش ایتنا از ایسنا، فردی گوشی خود را گم می‌کند و یا به سرقت می‌رود این فرد در کنار مراحل قانونی که شکایت می‌کند، باید نسبت به غیرفعال کردن سیم‌کارت خود هم اقدام کند و اما با پشت گوش انداختن این موضوع شاهد آن هستیم که سارق یا یابنده گوشی تلفن همراه با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نصب‌شده از طریق این شماره سیم‌کارت دردسرهایی را برای صاحب اصلی سیم‌کارت به وجود می‌آورد.

با توجه به ارزان بودن سیم‌کارت‌های تلفن همراه و سیم‌کارت‌های هدیه‌ای که از سوی اپراتورها به کاربران اهدا می‌شود، شاهد تشکیل این‌گونه پرونده‌ها در پلیس فتا هستیم؛ پرونده‌هایی که در آن شاکی نمی‌داند سیم‌کارت خود را چه کرده و یا گوشی وی به سرقت رفته یا مفقود شده است.

کارشناسان میگویند که هکی در کار نیست و دسترسی به این سیم‌کارت در پی مفقودی یا سلب امتیاز می‌تواند باعث دسترسی دیگران به شبکه‌های اجتماعی فعال‌شده با شماره این سیم‌کارت‌ها باشد.

متأسفانه با توجه به نرخ پایین سیم‌کارت‌ها شاهد هستیم برخی شهروندان به‌راحتی اقدام به خرید سیم‌کارت کرده درحالی‌که در نگهداری آن دقت لازم را ندارند و با گم‌شدن آن اقدامات لازم و قانونی برای غیرفعال کردن سیم‌کارت انجام نمی‌دهند. این عدم پیگیری کاربر برای غیرفعال کردن این مشکلات را به وجود می‌آورد.

پرونده‌هایی در این خصوص در پلیس فتا تشکیل‌شده است که در پی مفقودی سیم‌کارت یا گوشی، یابنده با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نصب‌شده از طریق این شماره برای صاحب اصلی سیم‌کارت دردسرهایی را درست کرده است.

بر اساس اطلاعات سایت پلیس فتا، سرهنگ دوم علی نیک‌نفس، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا - در این باره یکی از دلایل این مشکل را عدم انجام مراحل امنیتی ورود به شبکه‌های اجتماعی دانست و گفت: تائید دومرحله‌ای ورود در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان یک‌لایه‌ ثانویه‌ امنیتی را اضافه می‌کند تا کاربران مطمئن شوند هیچ فردی نمی‌تواند با استفاده از شماره تلفنشان به‌حساب کاربری‌ آن‌ها دست یابد. در صورت فعال‌سازی تائید دومرحله‌ای، هر وقت که قصد کنید از شبکه‌ اجتماعی و پیام‌رسان خود در دستگاه جدیدی استفاده کنید، باید رمز عبورتان را نیز وارد کنید.

عدم رعایت این مورد ساده باعث شده است تا برخی افراد بتوانند به‌راحتی شبکه اجتماعی نصب‌شده دیگران را در اختیار بگیرند و این امر با هک بسیار متفاوت است. چراکه فرد با در اختیار داشتن سیم‌کارت و نصب مجدد شبکه اجتماعی، به‌راحتی پیامک فعال‌سازی را دریافت کرده و در شبکه اجتماعی می‌تواند فعالیت کند.

به گفته مسوولان، کاربرانی هم هستند که بر روی گوشی خود هیچ‌گونه پسورد و رمز امنیتی نگذاشته‌اند و هر فردی که به گوشی آن‌ها دسترسی داشته باشد می‌تواند در شبکه اجتماعی نصب‌شده درگوشی همراه آن‌ها فعالیت کند. حتماً کدهای امنیتی گوشی و پین کد سیم‌کارت را فعال کنند و برای شبکه اجتماعی نصب‌شده درگوشی کاربران رمز عبور تعریف کنند.

طبق مصوبه‌ سازمان تنظیم مقررات ارتباطات چنانچه سیم‌کارتی به مدت ۹۰ روز بلااستفاده بماند، اپراتور مجاز می‌شود نسبت به سلب امتیاز آن اقدام کند، در صورت اجرایی شدن این طرح و واگذاری سیم‌کارت به دیگران شاهد افزایش این موضوع خواهیم بود. لذا ضرورت دارد تا کاربران نسبت به تعیین تکلیف سیم‌کارت‌های بلااستفاده خود اقدام کنند تا دچار مشکلات بعدی نگردند. همچنین حتماً شهروندان قبل از واگذاری سیم‌کارت خود نسبت به حذف اکانت‌های فعال‌شده در شبکه‌های اجتماعی با آن شماره اقدام نمایند.

نحوه حذف اکانت‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف متفاوت است، با توجه به اکانت فعال‌شده شبکه اجتماعی از طریق سایت همان شبکه اجتماعی این قابلیت وجود دارد که کاربران باید آن را انجام دهند. درنهایت افراد با مراجعه به سایت سازمان تنظیم مقررات رادیویی به آدرس www.mobilecount.cra.ir یا ارسال کد ملی به شماره پیامکی ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ و دریافت تعداد سیم‌کارت‌های به نام خود در اپراتورهای مختلف و مسدودسازی سیم‌کارت‌های بلااستفاده می‌توانند در جهت پیشگیری از جرائم سایبری و طعمه نشدن برای کلاهبردارن اقدام کنند.


کد مطلب: 49381

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/49381/درج-کامنت-ارسال-پیام-جای

ايتنا
  https://www.itna.ir