۰
plusresetminus
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۲

چین ویکی‌پدیای مخصوص خود را می‌سازد

ایتنا - فقط پژوهشگران و کارشناسانی که توسط پکن انتخاب شده‌اند می‌توانند در این دانشنامه مطلب بنویسند.
چین ویکی‌پدیای مخصوص خود را می‌سازد


چین قصد دارد که در سال آینده، دانشنامه اینترنتی خود را در اختیار کاربران قرار دهد. پکن امیدوار است این دانشنامه برای کاربران چینی نقشی همانند دانشنامه مشهور "ویکی‌پدیا" را ایفا کند.
مقام‌های چینی، ویکی‌پدیا و بریتانیکا را رقبای اصلی دانشنامه اینترنتی خود می‌دانند. به باور آنها، این دانشنامه چینی باید در خدمت اشاعه قدرت نرم چین در جهان باشد.


به گزارش ایتنا به نقل از تاپ‌تک نیوز، این دانشنامه به صورت رایگان و منحصرا برای چینی‌ها خواهد بود. هرچند این دانشنامه چینی با ویکی‌پدیا شباهت‌هایی را دارد، ولی تفاوت اصلی این دانشنامه با ویکی پدیا آن است که امکان ویرایش فایل‌ها توسط مردم وجود ندارد.
همچنین نباید انتظار داشت که جست‌وجوهایی مانند «میدان تیانانمن 1989» یا «گروه معنوی فالون گونگ» در جست‌وجوهای شما نمایش داده شود.

گفته می‌شود که فقط پژوهشگران و کارشناسانی که توسط پکن انتخاب شده‌اند می‌توانند در این دانشنامه مطلب بنویسند و این یکی از آخرین اقدامات دولت چین برای کنترل دسترسی اطلاعات در اینترنت است.
سردبیر بخش تاریخ علوم و فناوری اذعان داشت: «پژوهشگران می‌گویند که همواره حقیقت و صداقت را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند و ویرایش و بررسی‌های خود را به دقیق‌ترین روش‌های ممکن انجام می‌دهند. اگر اختلاف نظری پیش آید، کمیته مسئول باید به این اختلاف نظر رسیدگی نماید.»


وی افزود: «علم، حاصل آرای دموکراتیک نیست که مجبور باشید برای متقاعد کردن دیگران، دلایل محکم ارائه قانع کننده ارائه دهید.»
تلاش برای ارائه 300000 مطلب در زمینه‌های علوم، ادبیات، سیاست و تاریخ توسط دپارتمان تبلیغات مرکزی حزب کمونیست در حال پیگیری است. این مقالات افکار عمومی را از طریق دستورالعمل‌ها به سمت رسانه‌ها، شبکه‌های اینترنت و صنعت چاپ و نشر و همچنین نظارت بر بخش آموزش و پرورش چین هدایت می‌کند.

تاکنون نام بیش از بیست هزار متخصص و فعال دانشگاهی چین در لیست نویسندگان مقالات این دانشنامه ثبت شده است. قرار است این دانشنامه تا سال 2018 که در اختیار عموم قرار می‌گیرد. چین بیش از 700 میلیون کاربر در فضای مجازی دارد اما قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای   دسترسی کاربران به سایت‌های خارجی به اجرا گذاشته است.
 
کد مطلب: 48847
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام