۳
۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۳

محتوای بومی تا 10 برابر افزایش می‌یابد

ایتنا- خسرو سلجوقی: پروژه 10برابر کردن تولید محتوا برای دوره 5ساله است.
محتوای بومی تا 10 برابر افزایش می‌یابد


عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به پروژه ۱۰ برابر کردن تولید محتوای بومی برای یک دوره پنج ساله، پیشبرد این برنامه در سال ۹۵ را ۵۴ درصد از ۱۰۰ درصد برنامه‌ریزی‌شده اعلام کرده و از برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای جبران تاخیرها سخن گفت.


به گزارش ایتنا از ایسنا، خسرو سلجوقی با تاکید بر نقش دولت به عنوان تسهیل‌کننده پروژه‌های تولید محتوا گفت: طبیعتا یک تعامل بین دولت و مصرف‌کننده وجود دارد. دولت در این زمینه تنها نقش تسهیل‌کننده را ایفا می‌کند و نقشی در تولید محتوا به صورت مستقیم ندارد. بنابراین ما باید تسهیلاتی را فراهم کنیم که کاربران محتوا را تولید کرده و شروع به مصرف کنند.

وی با اشاره به افزایش محتوای دیجیتال در سال ۱۳۹۵ و میزان پیشبرد اهداف آن اظهار کرد: عنوان پروژه‌ای که داریم، ۱۰ برابر کردن تولید محتواست که برای یک دوره پنج ساله است. دو برابر کردن یعنی رشد ۱۰۰ درصدی جزو اهدافی است که برای سال ۱۳۹۵ گذاشته شده بود. آخرین گزارش‌های عملکردی که جمع‌آوری شده، پیشبرد ۵۴ درصدی تولید محتوای دیجیتال را نشان می‌دهد. بنابراین ما برای سال۱۳۹۶ باید هم جبران تاخیرهای ۹۵ را داشته باشیم و هم برنامه ۹۶ را اجرا کنیم.

مجری طرح افزایش تولید محتوای بومی دیجیتال با اشاره به اعتبار و بودجه‌ای که برای افزایش تولید محتوای بومی در نظر گرفته شده است، گفت: برای سال ۹۵، ۴۰ میلیارد تومان بودجه مصوب شده بود که دریافت آن کامل نشده است و یکی از دلایل عقب ماندن از برنامه هم همین بوده که اعتبار مصوب را دریافت نکردیم. بودجه سال ۱۳۹۶ هم هنوز تعیین نشده و هم بودجه و هم برنامه آن در حال تصویب است.

سلجوقی ضمن اشاره به افت چندپله‌ای رتبه نوآوری با توجه به شاخص‌های سازمان‌های بین‌المللی، با تاکید بر اهمیت بخش خصوصی در پیشبرد اهداف تولید محتوا و بهبود رتبه نوآوری بیان کرد: بخشی از این افت به شاخص‌های نوآوری برمی‌گردد که کاملا رعایت نشده است. البته اگر بخواهیم می‌توانیم برای سال ۱۳۹۶ این افت را جبران کنیم. همچینن بیشتر پروژه ما بخش خصوصی است و علتش این است که تولید محتوا توسط مردم انجام می‌شود، کاربران و مصرف‌کننده هم خود مردم هستند.

وی با اشاره به نقش تولید اپلیکیشن و نرم‌افزارهای فارسی و تاثیر آنها در تولید محتوای بومی بیان کرد: خود این اپلیکیشن‌ها باعث می‌شود از محتوای موجود حداکثر استفاده را داشته باشیم. اعتماد به این برنامه‌ها هم بیشتر است و چرخش اطلاعات هم در داخل انجام می‌شود. یکی از بحث‌های اساسی و زیربنایی هم تولید داده‌های مکان‌محور است مانند نشانی بیمارستان‌ها، رستوران‌ها و غیره. این داده‌ها از خارج نمی‌توانند تولید شوند و دقیقا هر شهروند ایرانی باید آن را تولید کرده و به مصرف آن بپردازد.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: این اپلیکیشن‌ها قابلیت تولید دارند و نکته هم همین است که هرچه فعالیت آنها بیشتر شود طبیعتا گردش اطلاعات در داخل کشور بیشتر اتفاق خواهد افتاد. البته دولت به تولید اپلپکیشن و نرم‌افزار علاقمند نیست بلکه تمرکزمان برروی این است که جامعه را به این کار تشویق کنیم و استفاده از وام وجوه اداره‌شده نیز یکی از این راه‌هاست.

سلجوقی با اشاره به انگیزه و حمایت از تولیدکنندگان اپلیکیشن گفت: اولین انگیزه استفاده مردم از این محتواست و اگر تولیدکنندگان محتوا ببینند کاری که می‌کنند مورد استقبال مصرف‌کننده قرار می‌گیرد، طبیعتا بیشترین لذت را خواهند برد. همچنین باید فضایی فراهم شود که آنها بتوانند محصولات خود را ارائه دهند. بخش دیگر زیرساخت است که باید در اختیار اپلیکیشن‌ها گذاشته شود که کاربران هم به راحتی بتوانند استفاده کنند. منابع لازم برای تهیه نرم‌افزار هم فراهم شود که ما سعی کردیم از طریق وام وجوه اداره‌شده این کار را انجام دهیم.

مجری طرح افزایش تولید محتوای بومی دیجیتال همچنین درباره نقش جویشگرها در افزایش محتوای بومی گفت: دو جویشگر بومی مطرح یوز و پارسی‌جو هستند که کمک زیادی به تولید محتوای بومی می‌کنند. جویشگر سوم نیز توسط یک شرکت بخش خصوصی تولید شده بود و ما علاقه‌مند به توسعه آن بودیم و برای حمایت از آنها اعلام آمادگی کردیم، البته به دلیل تغییر وظایفش فعلا متوقف شده و در خصوص جویشگری فعلا اقداماتی انجام نمی‌دهد.
کد مطلب: 48511
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
محتوای زوری که نمیشه. اینقدر برای حذف اینترنت عجله نکنید.
feedback
ببینید کسی از وبسایت های اینا استفاده نمی کنه، اینترنت رو هم هر کاری کنند نمی تونند قطع کنند، فشار خارجی نمی گذاره حتی اگر اینها بخواهند
feedback
چرا 23 برابر نه چرا 10 درصد رو انتخاب کردید!
محتوا رو شما ده برابر می کنید ولی محتوایی که شما درست می کنید به درد کاربر نمیخوره و به دلیل محدودیت حجم اصلا قابل استفاده نیست
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام