۰
plusresetminus
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۴

ربات‌ها تنها از لحاظ امنیتی برای دستگاه‌های IoT خطر دارند

ایتنا- محققان به تازگی نقاط ضعف امنیتی در اجزای نرم افزار ربات‌های امنیتی یافته‌اند.
ربات‌ها تنها از لحاظ امنیتی برای دستگاه‌های IoT خطر دارند


تجزیه و تحلیل‌های اخیر در خصوص کارکرد ربات‌های خانگی، صنعتی و تجاری منجر به یافتن نقاط ضعف نسبتاً اساسی از لحاظ امنیت این ربات‌ها در دستگاه‌های IoT (مبتنی بر اینترنت اشیاء) شده و پیامدهای امنیتی این ربات‌ها در زندگی بشر را مورد سؤال قرار داده است.


به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از آِی.تی ورلد، صنعت رباتیک طی سال‌های اخیر شاهد رشد قابل توجهی بوده و ربات‌ها وظایف گوناگونی بر عهده داشته‌اند. از تمیز کردن خانه افراد گرفته تا تسهیلات دارویی و یا تولیدات در کارخانه‌ها. حتی این روزها ربات‌های پیشرفته‌تر، دستی در اجرای قانون و امور امنیتی نیز دارند.


محققان به تازگی و طی تحقیقاتی که بر روی برخی از گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های IoT به عمل آورده‌اند، به این نکته پی برده‌اند که ربات‌ها دارای ضعف‌هایی در این خصوص هستند:  استفاده از رمزنگاری‌های ضعیف، در دسترس قرار دادن اطلاعات امنیتی خصوصی کاربران، عدم طراحی مناسب برای برخی وظایف و ... که البته همه این‌ نقیصه‌ها ناشی از نبود چارچوب نامناسب و منابع ناکافی کتابخانه‌هاست و منجر به آسیب‌پذیری دستگاه‌های IoT شده‌اند.

این در حالی است که امروزه عرضه ربات‌ها در صنایع کامپیوتری به شدت رو به افزایش بوده و در حوزه اینترنتی، استفاده از ربات‌ها نسبت به سال های پیش تقریباً چند برابر افزایش یافته است.

به گفته محققان در حوزه فناوری IoT، چنانچه امنیت سایبری در آغاز چرخه زندگی مورد توجه قرار نگیرد، از بین بردن آسیب‌پذیری‌های امنیتی در مراحل بعد بسیار دشوارتر و پیچیده‌تر خواهد شد.
خوشبختانه، از آنجا که تصویب فناوری و بکارگیری ربات‌ها در صنایع امنیتی چندان مطرح نبوده و مجوز نهایی فعالیت ربات‌ها در این حوزه فعلاً تصویب نشده است، هنوز هم زمان کافی برای بهبود عملکرد ربات‌ها به شیوه‌ای امن‌تر پیش روی محققان است.
 
کد مطلب: 48265
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام