۰
plusresetminus
يکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۲

اتصال رایگان دیتاسنترهای داخلی به مرکز ملی تبادل اطلاعات

ایتنا- معاون وزیر ارتباطات از اتصال رایگان دیتاسنترهای غیردولتی و دولتی مطابق با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، به مراکز ملی تبادل اطلاعات خبر داد.
اتصال رایگان دیتاسنترهای داخلی به مرکز ملی تبادل اطلاعات



به گزارش ایتنا از مهر، محمدجواد آذری اظهار داشت: آنچه که مطابق با مصوبه ۲۱۴ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و قوانین وضع شده برای راه اندازی مراکز ملی تبادل اطلاعات (IXP ) در نظر گرفته شده، این است که تمام مراکز داده (دیتاسنترها) دولتی و غیردولتی که از اطلاعات شبکه ملی اطلاعات نگهداری می‌کنند، باید به صورت رایگان به مراکز IXP متصل شوند.


وی با بیان اینکه تاکنون ۵ مرکز تبادل اطلاعات در شهرهای مشهد، تبریز، قم، تهران و شیراز راه اندازی شده است، اضافه کرد: دو مرکز تبادل داده نیز در اصفهان و اهواز آماده بهره برداری است که تمامی این مراکز وظیفه تبادل اطلاعات دیتاسنترها را به عهده دارند.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به تکالیف این شرکت برای فراهم سازی زیرساختهای اتصال رایگان دیتاسنترهای داخلی به مرکز ملی تبادل اطلاعات به عنوان یکی از اقدامات لازم در شبکه ملی اطلاعات، خاطرنشان کرد: هم اکنون به تمامی درخواستهای دیتاسنترهای داخلی برای اتصال به مراکز ملی تبادل اطلاعات پاسخ داده شده است.

وی ارتقاء سطح کیفی دسترسی به شبکه ملی اطلاعات در داخل کشور و افزایش میزان تولید محتوای داخلی را از جمله دلایل اجرای این مصوبه عنوان کرد که سرویس دهندگان خدمات اینترنت، اپراتورهای موبایل و تولیدکنندگان یا دارندگان محتوا می توانند از آن استفاده کنند.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه تعداد دیتاسنترهایی که به مراکز IXP زیرساخت متصل شده اند و نیز ظرفیت هر یک از مراکز ملی تبادل داده، به صورت آنلاین در درگاه اصلی این شرکت، قابل رصد و پیگیری است، گفت: تامین ارتباطات تمامی دیتاسنترهای داخلی تا شبکه IXP برعهده شرکت‌ها خواهد بود و از زمانی که به IXP می‌رسد به صورت رایگان به این مرکز متصل می‌شوند.

طبق آخرین اطلاعاتی که در پرتال شرکت ارتباطات زیرساخت وجود دارد، تاکنون بالغ بر ۴۰ دیتاسنتر غیردولتی، ۴ پژوهشگاه و دانشگاه و دیتاسنتر دولتی به مرکز ملی تبادل اطلاعات تهران، ۱۰ دیتاسنتر غیردولتی و ۹ دیتاسنتر دولتی به مرکز ملی تبادل اطلاعات قم، ۷ دیتاسنتر غیردولتی به مرکز IXP مشهد، ۱۰ دیتاسنتر غیردولتی به مرکز شیراز و ۶ دیتاسنتر غیردولتی به مرکز تبریز، متصل شده اند.

براساس این اطلاعات، مرکز ملی تبادل اطلاعات تهران و قم ۱۴۷۴ گیگابیت ظرفیت، مرکز مشهد ۱۰۴ گیگابیت، مرکز شیراز ۲۵۶ گیگابیت و مرکز تبریز ۲۵۶ گیگابیت بر ثانیه ظرفیت برای تبادل محتوا دارند.
کد مطلب: 48084
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام