کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روبات‌ها به عرصه مراقبت‌های اجتماعی وارد می‌شوند

خبرگزاری ايرنا , 13 بهمن 1395 ساعت 10:31

ایتنا - روبات‌های جدید از طریق سخن گفتن و اشارات ارتباط برقرار می‌کنند و می‌توانند حرکت کرده و ناخوشی و یا درد سالمندان را اطلاع دهند.




محققان انگلیسی می‌گویند روبات‌های انسان‌نمایی که آگاهی و رفتار بالینی مناسب داشته باشند، می‌توانند در مراقبت از سالمندان و افراد ناتوان و مصاحبت با آنها نقش داشته باشند.


به گزارش ایتنا از ایرنا از شبکه خبری بی‌بی‌سی نیوز، یک تیم بین‌المللی سرگرم کار روی پروژه‌ای برای توسعه روبات‌های همه‌کاره‌ای است که در نگهداری از افراد در خانه سالمندان کمک می‌کنند.

این روبات‌ها می‌توانند از عهده وظایف روزمره‌ای مانند قرص دادن و نیز مصاحبت با سالمندان برآیند و به گفته محققان، فشار مراقبت از افراد ناتوان در خانه‌ها و بیمارستان‌ها را کم می‌کنند.

محققان دو دانشگاه میدلسکس و بدفوردشایر در پروژه ساخت روبات‌های اجتماعی شخصی مشارکت دارند، این روبات‌ها را می‌توان براساس وضعیت بیماری که قرار است به وی کمک شود، از قبل برنامه‌ریزی کرد.

امید می‌رود این روبات‌ها در مدت سه سال ساخته شود، پروژه‌ای که توسط اتحادیه اروپا و دولت ژاپن سرمایه‌گذاری شده است و با توجه به افزایش امید به زندگی در برخی جوامع، می‌تواند از فشار فزاینده بر دستگاه‌های بهداشتی و سلامتی بکاهد.

روبات‌های جدید از طریق سخن گفتن و اشارات ارتباط برقرار می‌کنند و می‌توانند حرکت کرده و ناخوشی و یا درد سالمندان را اطلاع دهند.
نمونه هایی از این روبات‌ها هم‌اکنون در منازل هزاران ژاپنی به کار گرفته شده است.

همچنین در بیمارستان‌های ژاپن برای انجام وظایفی همچون بلند کردن و یا غذا دادن به بیمار، هم‌اکنون از روبات‌های مشابه استفاده می‌شود.

به گفته محققان، روبات‌های جدید می‌توانند برای کاهش خطا در زمینه خوراندن دارو، یاری رسان کارکنان مراکز نگهداری افراد ناتوان باشند و نیز با فناوری‌های پیشرفته خود به ساکنان آسیب‌پذیر این مراکز کمک کنند تا زندگی مستقل و امنی داشته باشند.


کد مطلب: 47820

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/47820/روبات-ها-عرصه-مراقبت-های-اجتماعی-وارد-می-شوند

ايتنا
  https://www.itna.ir