۰
plusresetminus
شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۴

داستان ناتمام پیامک‌های انبوه آزاردهنده!

ایتنا- گویا داستان پیامک‌های تبلیغاتی که باعث آزردگی و شکایت کاربران می‌شود، علیرغم نظارت‌ها پایانی ندارد!
داستان ناتمام پیامک‌های انبوه آزاردهنده!


بحث نظارت بر محتوای پیامک‌های انبوه از مدت‌ها پیش در مراجع مختلف دنبال شده، اما متاسفانه همچنان راه‌های فراری نیز برای این موضوع وجود دارد.


به گزارش ایتنا از ایسنا، بحث دریافت پیامک‌های تبلیغاتی موضوعی است که برای تمام مشترکان موبایل قصه‌ای غم‌انگیز و قدیمی به شمار می‌رود. در این میان طی این سال‌های مراجع مختلفی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته تا شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درگیر این موضوع شده‌اند تا ارسال این پیامک‌ها ساماندهی شود.

اما پس از به کارگرفتن تمهیدات مختلف در این زمینه و تلاش برای ارائه‌ی راهکارهایی به مشترکان برای حذف تمام پیامک‌های تبلیغاتی، عده‌ای این مسیر را با شیوه‌ای جدید دور زده‌اند و این بار به ارسال پیامک‌هایی از طریق سیم‌کارت‌های شخصی پرداختند تا بدین ترتیب برخلاف گذشته که پیامک‌های تبلیغاتی با کدهای چند رقمی خاص ارسال می‌شدند، اکنون در موارد متعدد مشترکان شاهد پیامک‌هایی باشند که با شماره‌های شخصی ارسال شده و دایره هدف آنها مشترکانی هستند که به طور اتفاقی انتخاب می‌شوند.

نکته قابل توجه آنکه در بسیاری مواقع محتوای این پیامک‌ها به گونه‌ای است که از دایره اخلاق به شدت خارج شده و حتی به تبلیغ سایت‌ها و محصولات جنسی و غیراخلاقی معطوف می‌شود.

پیش از این در پیگیری این موضوع از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، حسین فلاح جوشقانی به ارائه توضیحاتی پرداخت و تاکید کرد که اپراتور و سازمان تنظیم مقررات تنها در حد پروانه ارائه شده می‌توانند در این عرصه ورود کنند و پیگیری این موضوعات به مراجع قضایی مربوطه برمی گردد.

سرپرست معاونت نظارت سازمان تنظیم مقررات در توضیح بیشتر این مطلب عنوان کرد: پیش از این مشترکان پیامک‌های مختلف تبلیغاتی و ارزش افزوده را دریافت می‌کردند، اما پس از مدتی با ابلاغ مصوبه ۱۴۷ سازمان تنظیم مقررات رادیویی تمام اپراتورها موظف شدند پیش از ارسال پیامک‌های انبوه در خصوص محتوای آنها از مراجع ذیصلاحی مانند وزارت ارشاد و یا در مورد محصولات پزشکی، وزارت بهداشت تاییدیه لازم را دریافت کرده و سپس اقدام به ارسال پیامک کنند.

وی ادامه داد: پس از مدتی نیز سامانه ۸۰۰ راه‌اندازی شد تا با راه‌اندازی آن امکانی ایجاد شود که مشترکان تمام اپراتورها بتوانند از طریق تماس با یک شماره ثابت و واحد عدم علاقه‌مندی خود به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده را اعلام کنند.

فلاح جوشقانی همچنین عنوان کرد: براین اساس در مدتی نه چندان طولانی از میان مشترکان هر اپراتور حداقل سه تا چهار میلیون نفر درخواست حذف این پیامک‌ها را ارسال کردند و بدین ترتیب جلوی بخشی از تبلیغات موبایلی گرفته شد.

سرپرست معاونت نظارت سازمان تنظیم مقررات رادیویی افزود: براین اساس پدیده‌ای رواج گرفت که البته این پدیده هم قبلا وجود داشت اما این پدیده با قطع پیامک‌های تبلیغاتی شدت گرفت و بدین ترتیب عده‌ای اقدام به ارسال پیامک‌های مختلف با شماره‌های شخصی کردند که در این میان دایره محتوایی این تبلیغات از مواردی مانند تور کشورهای مختلف تا تبلیغ محصولات جنسی گسترده است.

وی با بیان اینکه در این شیوه عده‌ای تعدادی از مشترکان تلفن همراه را به طور اتفاقی انتخاب کرده و پیامک‌های خود را به جای شماره‌های ارسال پیامک انبوه با شماره‌های شخصی ارسال می‌کنند، گفت: برای مقابله با این موضوع ما از اپراتورهای مختلف خواسته‌ایم در صورتی که این شرکت‌ها با اپراتور فعالیت و یا ارتباط کاری داشته و به عنوان مثال از دیتابیس اپراتور استفاده می‌کنند هرچه سریع‌تر این ارتباط قطع شود، اما زمانی که ارسال این پیامک‌ها به شیوه‌ شخصی صورت بگیرد، اپراتور یا سازمان تنظیم مقررات قادر به بررسی محتوای پیامک‌ها و نظارت محتوایی بر آنها نبوده و نمی‌تواند در این عرصه ورود کند.

فلاح همچنین متذکر شد: البته براساس پروانه‌ای که برای اپراتورها صادر شده نحوه‌ی رسیدگی به تخلفات دیده شده است، اما با توجه به لزوم رعایت حقوق شهروندی اپراتور در موارد شخصی نمی‌تواند محتوای پیامک‌های مشترکان خود را رصد کند، برهمین اساس اگر در این حوزه تخلفی صورت می‌گیرد، لازم است این مساله از سوی مراجع قضایی مربوطه پیگیری شود.

سرپرست معاونت نظارت سازمان تنظیم مقررات در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که در زمان اجرای طرح احراز هویت مشترکان موبایل اینگونه عنوان شده بود که هدف اصلی این طرح جلوگیری از انجام جرائم با شماره‌های تلفن همراه است، حال چگونه همچنان در این فضا تخلفاتی صورت می‌گیرد و امکان مقابله با آن وجود ندارد، گفت: اجرای طرح احراز هویت با اهداف مختلفی دنبال شد تا به عنوان مثال موضوعاتی مانند تطبیق سن مالک با قوانین مالکیت سیم‌کارت و یا هویت مالک قابل شناسایی و تشخیص باشد.

فلاح ادامه داد: با این وجود همچنان در موارد متعدد شاهدیم با سیم‌کارت‌هایی که احراز هویت نشده و یا هویت جعلی دارند، تخلفات متعددی صورت می‌گیرد. برهمین اساس همچنان به مردم تاکید داریم که با مراجعه به سایت سازمان تنظیم مقررات از طریق سامانه در نظر گرفته شده تعداد سیم‌کارت‌هایی که به نام آنها ثبت شده را مورد بررسی قرار دهند که اگر سیم‌کارتی به نام آنها ثبت شده که از آن اطلاع ندارند، پیش از انجام سوء‌استفاده‌های احتمالی آن را حذف کنند.

وی در پایان درباره برخی سایت‌ها که در قالب این پیامک‌ها آدرس آنها داده می‌شود نیز تاکید کرد: اغلب این سایت‌ها در خارج از ایران مدیریت و طراحی شده‌اند و در داخل کشور مدیریت نمی‌شوند و حتی از دامنه‌های ir. که خاص سایت های ایرانی است نیز بهره نمی‌گیرند.
کد مطلب: 47755
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام