کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نرم‌افزار دستیار هوش مصنوعی نوکیا می‌آید

25 دی 1395 ساعت 17:39

ایتنا- نوکیا در حال کار بر روی دستیار هوش مصنوعی خود، می‌باشد.




کارشناسان دنیای فناوری اطلاعات می‌دانند که "نوکیا" فقط یک برند منحصر به گوشی همراه نیست. نوکیا در زمینه‌های متعددی فعالیت می‌کند.


به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از انگجت، در حال حاضر اغلب شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند، محصولات خود را با دستیار صوتی اختصاصی عرضه می‌کنند که از میان آنها می‌توان به شرکت اپل و عرضه دستیار صوتی مشهورش یعنی سیری (Siri) برای گوشی‌های آیفون اشاره کرد. هم‌چنین، شرکت مایکروسافت نیز دستیار صوتی کورتانا (Cortana) را برای گوشی‌های هوشمند مجهز به سیستم‌ عامل ویندوز ۱۰ موبایل، اندروید و آی‌ او ‌اس (iOS) توسعه داده است.

با توجه به رقابت شدید در عرصه هوش مصنوعی و دستیار هوشمند، به نظر می‌رسد شرکت‌های دیگری نیز به جرگه مدعیان پیوسته و بتدریج وارد دایره رقابت می‌شوند. به تازگی اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه نوکیا به عنوان یک غول شبکه‌ای(و نه به عنوان برند اچ ام دی گلوبال در زمینه تلفن همراه) در حال کار بر روی یک مارک تجاری به نام ویکی (Viki) است. ویکی یک دستیار مخصوص صدا و چت برای گوشی‌های هوشمند و وب خواهد بود.

شایان ذکر است نام تجاری جدید ویکی برای یک نرم‌افزار به ثبت رسیده که توسط شرکت فنلاندی نوکیا در حال توسعه است و در توضیحات آن، اشاره شده که این دستگاه، یک دستیار صوتی است. هنوز جزئیات این برنامه چندان مشخص نیست ولی آنچه معلوم است این یک مارک تجاری است و حق ثبت اختراع به شمار نمی‌رود. شک و تردیدی که در این بین به وجود می‌آید این است که این دستگاه به چه‌کار می‌آید و نوکیا می‌خواهد چه برنامه‌ای برای این دستگاه پیاده کند؟

البته به نظر کارشناسان چندان جای شگفتی و تعجب نیست که این شرکت در مورد برنامه‌هایش اطلاعات زیادی منتشر نمی‌کند. سخنگوی نوکیا در این زمینه تنها اعلام کرد که هر چند وقت یک‌بار مارک‌های تجاری خود را ثبت می‌کند اما حتی اگر این مارک‌های تجاری، محصولات یا خدمات نوکیا باشند، ما توضیح زیادی دربارۀ آن نمی‌دهیم.

شایان ذکر است که گاهی شرکت‌ها، مارک‌های تجاری را به عنوان سیف گارد (safeguard) ثبت می‌کنند.
حتی شاید این شرکت‌ها، قصد تولید هیچ محصولی را هم نداشته باشند ولی نمی‌خواهند که کسی راجع به طرح آنها اطلاعی پیدا کند.


احتمالا به ذهن شما هم خطور نمی‌کرد که نوکیا که فقط گوشی‌های هوشمند تولید می‌کند، این بار بخواهد یک دستیار هوشمند نیز طراحی کرده و به بازار عرضه کند.
اچ ام دی گلوبال، شاید اسم نوکیا را تحت لوای خود داشته باشد ولی این سخن بدین معنا نیست که تمامی کارها و برنامه‌های این شرکت فنلاندی را مدیریت می‌کند و با نوکیا یکی است و در نتیجه پیشرفت‌ها و دستاوردهای نوکیا تقریباً هیچ ربطی به اچ ام دی گلوبال ندارد.

در نهایت اگر ویکی، در دسترس عموم قرار گیرد، می تواند راهکار هوشمند و مناسبی برای سازندگان گوشی‌های هوشمند و خدمات اینترنتی باشد.
 


کد مطلب: 47497

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/47497/نرم-افزار-دستیار-هوش-مصنوعی-نوکیا-می-آید

ايتنا
  https://www.itna.ir