کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

از بین رفتن 5 میلیون شغل توسط هوش مصنوعی آی‌بی‌ام

25 دی 1395 ساعت 11:17

ایتنا- به نظر می‌رسد که هوش مصنوعی شرکت آی‌بی‌ام یعنی سیستم واتسون، به‌زودی تعداد زیادی از مشاغل جهان را از دست انسان‌ها خارج خواهد ساخت.




هر چند امروز هوش مصنوعی به عنوان پدیده‌ای پیشرو و بسیار کارآ بشمار می‌رود، اما به نظر می‌رسد که این فناوری نوین تبعات ناخوشایندی را نیز به همراه خواهد داشت؛ از جمله مطابق گزارشاتی که اخیرا منتشر شده، هوش مصنوعی شرکت آی‌بی‌ام یعنی سیستم "واتسون"، به‌زودی تعداد زیادی از مشاغل جهان را از دست انسان‌ها خارج خواهد ساخت.


به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی theinquirer، از بدو پیدایش و طرح موضوع روبات‌ها، انسان برای مدت‌هایی طولانی ترس خود را نسبت به از دست دادن فرصت‌های شغلی در مصاف با سیستم‌های روباتیک نشان داده است.
اکنون به ویژه با توجه به پیشرفت خیره کننده فناوری هوش مصنوعی، به نظر می‌رسد که این ترس در حال تبدیل‌شدن به یک واقعیت است و کشور ژاپن نیز به‌عنوان یکی از پیشگامان این فرایند شناخته می‌شود.

گزارش‌های منتشر شده خبر از آن می‌دهند که هوش مصنوعی واتسون که محصول شرکت آی‌بی‌ام است، ۳۴ درصد از کلیه نیروهای کاری بنگاه‌های بیمه در کشور ژاپن را بیکار کرده و شغل آنها را تصاحب کرده‌اند.


البته گفته می‌شود شرایط به همین امر نیز ختم نخواهد شد و به نظر می‌رسد که آینده ترسناک‌تری در انتظار نیروهای کاری در جهان است، زیرا بر اساس تخمین انجام‌ شده، آمار مشاغل تصاحب‌شده در طول چند سال آینده افزایشی چشمگیر خواهند یافت.

به عنوان یک نمونه دیگر، گزارش‌ها حاکی از آن هستند که در طول سه سال آینده تعداد ۴ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۹۹۶ شغل که در اختیار انسان‌ها است، توسط هوش مصنوعی از آنها گرفته خواهد شد.

جالب است بدانید که در زمینهٔ مثال یاد شده در کشور ژاپن، علیرغم هزینه سنگین تهیه این هوش مصنوعی که برابر با ۱۲۸ هزار دلار در سال برای هر واحد است، باز هم رقم یک میلیون دلار در سال برای بنگاه‌های مزبور پس‌انداز خواهد شد.
 


کد مطلب: 47467

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/47467/بین-رفتن-5-میلیون-شغل-توسط-هوش-مصنوعی-آی-بی-ام

ايتنا
  https://www.itna.ir