کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در راستای ساماندهی منابع کمیاب ملی؛

بازنگری در شماره گذاری تلفن

بزرگ‌ترین رنج شماره در اختیار مخابرات

خبرگزاری مهر , 15 دی 1395 ساعت 9:37

ایتنا- رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از بازنگری شماره‌های اختصاص داده شده به اپراتورهای ارتباطی و ساماندهی این منابع کمیاب ملی به عنوان یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی خبر داد.




 علی اصغر عمیدیان ساماندهی منابع کمیاب ملی از قبیل طیف فرکانس و شماره را از جمله اهداف اقتصاد مقاومتی برای ساماندهی منابع کمیاب ملی عنوان کرد و گفت:با توجه به اهمیت و محدودیت منابع کمیاب، در دنیا به منظور امکان بهره برداری حداکثری و بهینه از این منابع، از سوی نهادهای بین المللی نظیر اتحادیه جهانی مخابرات (ITU )، مقررات و پروتکل خاصی تهیه می شود.


به گزارش ایتنا از مهر، وی با بیان این که طبق پروانه‌های ارائه کنندگان خدمات، بر بستر ارتباطات ثابت و موبایل، به دارندگان پروانه‌ها بلوک شماره تخصیص داده می‌شود و دارندگان پروانه نیز از لیست شماره‌ها و بلوک‌های در اختیار، به کاربران نهایی شماره تخصیص می‌دهند، افزود: امروزه با ورورد موضوعات و مباحث جدیدی چون اینترنت اشیا (IOT ) و ارتباطات ماشین به ماشین (M۲M ) علاوه بر تخصیص شماره به کاربران و افراد باید به تخصیص شماره یکتا به بسیاری از وسیله‌ها و اشیا، به منظور فراهم سازی ارتباطات بین آنها نیز اندیشید.

بازنگری مجدد شماره‌گذاری برای آماده سازی نسل پنجم موبایل و اینترنت اشیاء
عمیدیان با اشاره به اینکه این اندیشیدن و این تامین ابزار (شناسه یکتای ارتباط) برای تحقق تمامی ارتباطات قابل تصور مابین هر شی با شی دیگر نیازمند مطالعه و بررسی منابع موجود و در صورت لزوم تدوین استانداردهای جدید برای تامین منابع لازم از جمله شماره است، گفت: نیاز داریم با ارزیابی و بازنگری مجدد از طرح شماره گذاری، دید کاملی از میزان منابع موجود و مصرف شده به دست آوریم و خود را از نظر بحث نامبرینگ و زیرساخت های نسل پنجم موبایل به عنوان پلتفرم اصلی اینترنت اشیاء (IOT ) آماده سازیم.

وی با اشاره به صدور پروانه های جدید برای ارتباطات ثابت ( FCP و Servco ) و صدور پروانه اپراتورهای MVNO (اپراتور مجازی همراه) گفت: الان مثل گذشته نیست که تنها با چند اپراتور سر و کار داشتیم، بلکه با مجموعه ای بزرگ و قریب به ۴۰ اپراتور روبرو هستیم که باید بر خدمات جدید و خدمات خاص این بازار تمرکز و ورود کنند و این مساله دغدغه رگولاتوری را برای پاسخ به خواسته‌های این بخش بیش از پیش می‌کند.

رئیس رگولاتوری خاطرنشان کرد: از این رو، باید بر اساس اقتصاد مقاومتی، شماره‌های در اختیار را به گونه‌ای مدیریت کرد که پاسخگوی نیاز این بازیگران تازه وارد هم باشیم. این پروژه در دو فاز پیش‌بینی و طرح‌ریزی شده است. در فاز نخست، که در حال حاضر بخش قابل قبولی از آن پیش رفته است، بازشناسایی وضعیت فعلی، بازنگری در پروانه‌ها و شماره‌های اختصاص داده شده به هر اپراتور است.

طرح شماره گذاری براساس استانداردهای دنیا به روزرسانی می‌شود
معاون وزیر ارتباطات، زمان شروع فاز بعدی این پروژه را سال آینده اعلام کرد و افزود: در فاز بعد به منظور برنامه ریزی بلندمدت، مطالعات دنیا را در این زمینه رصد و بررسی می‌کنیم تا با توجه به اقداماتی که مراجع استانداردگذاری دنیا برای تامین منابع شماره با توجه به مباحث روز به آن توصیه می کنند، طرح شماره گذاری کشور را جهت پوشش خدمات نسل جدید و آینده به روز رسانی کنیم.

عمیدیان با تاکید بر این که بر اساس برآورد ما جای نگرانی وجود ندارد، گفت: با این برنامه ریزی برای سال‌های آینده مشکلی نخواهیم داشت ولی به واسطه دلایل بیان شده نیاز به بازنگری طرح های از قبل چیده شده و در صورت لزوم نیز تجدید ساختار داریم. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به دنبال این است که ظرف یک سال آینده از خروجی‌های این پروژه حداقل برنامه میان مدت خود در این حوزه را برای یک بازه زمانی ۳ ساله طراحی کند.

بزرگ‌ترین رنج شماره در اختیار مخابرات
وی، دستاورد این پروژه را طراحی و پیاده سازی سامانه ای برشمرد که از دو سال پیش در حال ورود اطلاعات کل شماره‌های تخصیص داده شده به اپراتورها است و گفت: در این فاز به دنبال تکمیل اطلاعات در سامانه مذکور هستیم تا امکان دسترسی سریع و آسان به طرح شماره‌گذاری کشور به صورت الکترونیکی فراهم شود. به طوری که تا انتهای سال و تا حد ممکن تمام شماره‌های در اختیار اپراتورها به صورت تجمیع شده در آن درج و قابل گزارش گیری باشد.

عمیدیان با اشاره به رنج شماره های ثابت ۲ تا ۸ که بر اساس پروانه به شرکت مخابرات ایران تخصیص داده شده است، گفت: بزرگ‌ترین رنج شماره در اختیار شرکت مخابرات ایران است که موضوع در مبحث بازنگری طرح نامبرینگ کشور یقینا از جمله مباحثی است که باید به صورت ویژه به آن توجه کرد.


کد مطلب: 47367

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/47367/بازنگری-شماره-گذاری-تلفن

ايتنا
  https://www.itna.ir