۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۳
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی:

تسهیل فضای فعالیت فین‌تک‌ها را دنبال می‌کنیم

ایتنا - روش شرکت‌های نوپا و کوچک برای تنفس در صنعت بانکداری ایجاد دیدگاهی متنوع، با ثبات و معتبر برای مشتریانشان است.
تسهیل فضای فعالیت فین‌تک‌ها را دنبال می‌کنیم


مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در مورد فعالیت فین تک‌ها در کشور گفت: با توجه به اینکه فعالیت فین‌تک‌ها ارزش افزوده در جامعه ایجاد می‌کند، تلاش ما این است که فضای فعالیت آنها را مهیا و تسهیل کنیم.


به گزارش ایتنا از فارس، مدیرکل فناوری اطلاعات این بانک در میزگرد تخصصی «فین‌تک، زیرساخت‌ها، الزامات و چالش‌ها» با اشاره به محدود کنندگی مقررات‌گذاری و رگولاتوری حاکمیت بر فعالیت فین‌تک‌ها، اظهارداشت: اگرچه فین‌تک‌ها نیاز به حمایت دولت ندارند و فعالیت آنها به خودی خود در کشور ما ارزش آفرین است اما با این وجود حاکمیت و بانک مرکزی به دنبال حمایت همه جانبه از فعالیت این کسب و کار است.

وی افزود: بهتر است فین‌تک‌ها خواهان حمایت حاکمیت نباشند و پارادایم فکری خود را نسبت به این موضوع تغییر دهند چراکه حمایت دولت برای فین‌تک‌ها هم برای دولت و هم برای فین‌تک‌ها هزینه آور خواهد بود. همچنین باید شناخت خود از عرصه فعالیت فین‌تک‌ها بالا برده و ابهامات این حوزه بررسی شود تا بتوان به شکل موفقی از آنها حمایت کرد.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان اینکه فین‌تک‌ها ارائه‌دهنده خدمات به مردم هستند و خدمات آنها شامل دولت نمی‌شود، گفت: در حال حاضر فین‌تک‌های موفق به سیستم پرداخت متصل هستند. فعالیت آنها با ریسک زیادی مواجه است و خوشبختانه کشور ما کشوری است که ریسک‌کننده ها رشد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه دولت نمی‌تواند برای ریسک‌پذیرها تصمیم‌گیری کند، افزود: برخی فین‌تک‌ها چند میلیون‌ها تومان درآمد دارند، بدون آنکه کسی از آنها حمایتی کند.

حکیمی در خصوص حمایت فین‌تک‌ها گفت: در کشورهای دیگر حمایت از فین‌تک‌ها در امتداد حمایت از مشتری صورت می‌گیرد و قاعده بر این است که باید فضای رقابتی برای این گروه فراهم شود.

نسل جدید استارت‌آپ‌ها با هدف نفوذ به قلب صنعت مالی و بانکداری در حال شکل گرفتن هستند. به این ترتیب شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های «فین‌تک» (FinTech) به سرعت در حال شکل‌گیری و رشد هستند.

نسل جدید استارت‌آپ‌ها با هدف نفوذ به قلب صنعت مالی و بانکداری در حال شکل گرفتن هستند. به این ترتیب شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های «فین‌تک» (FinTech) به سرعت در حال شکل‌گیری و رشد هستند.

شرکت‌های فین‌تک قرار نیست بانک‌ها و موسسات مالی سنتی و قدیمی را از بین ببرند. این استارت‌آپ‌ها هنوز نوپا و کوچک هستند و نتوانسته‌اند تمام مشتریان قدیمی و وفادار بانک‌ها را به خودشان جلب کنند. استارت‌آپ‌های فین‌تک با سه روش اساسی صنعت مالی و بانکداری را متحول کرده و دوباره شکل می‌دهند. روش اول این است که بازیگران عرصه فین‌تک هزینه‌ها را کاهش داده و در عین حال کیفیت ارائه سرویس‌های مالی را افزایش می‌دهند.

این شرکت‌های کوچک مجبور به رعایت همه قوانین سخت و دست و پا گیر سیستم‌های قانون‌گذاری و شبکه شعبات موسسات و بانک‌ها نبوده و الزامی برای محافظت از تجارت‌های موجود ندارند. به عنوان مثال بیش از نیمی از درخواست وام‌ها از استارت‌آپ‌ وام‌دهنده Funding Circle در خارج از ساعت کاری عادی و اغلب از سوی کسب‌وکارهای کوچک می‌آید. استارت‌آپ TransferWise هم هزینه جابه‌جایی و انتقال پول به خارج از مرزها را تا نصف بانک‌های سنتی کاهش داده است.

دومین راه موثر این استارت‌آپ‌ها توانایی هوشمندانه آنها در ارزیابی خطرها و ریسک‌های احتمالی است. این شرکت‌های کوچک همه چیز را از بررسی‌های مطرح شده در رسانه- شبکه‌های اجتماعی گرفته تا اطلاعات منتشر شده در زمینه‌های مختلف ارزیابی می‌کنند تا متوجه شوند که کسب‌وکارهای کوچک دقیقا چه اهدافی دارند و چه اقداماتی برای رسیدن به آنها انجام می‌دهند تا به این ترتیب بتوانند در این مسیر به خوبی و درستی قرار بگیرند.

سومین روش این شرکت‌های نوپا و کوچک برای تنفس در صنعت بانکداری ایجاد دیدگاهی متنوع، با ثبات و معتبر برای مشتریانشان است. یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که این شرکت‌های نوپا در این مورد در اختیار دارند اینترنت است. استارت‌آپ‌های فین‌تک که اغلب مبتنی بر اینترنت هستند، دیگر کمتر تحت‌تاثیر محدودیت‌های اعمال شده در مرزهای جغرافیایی قرار می‌گیرند و به این دلیل می‌توانند آزادانه به فعالیت در کشورها و شهرهای مختلف جهان بپردازند.
کد مطلب: 47362
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام