۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۵

فقط ۵درصد کاربران ایرانی مشتری مطالب غیراخلاقی در فضای مجازی

ایتنا - آمار بدين معني نيست كه ما با خيال راحت بنشينيم و دست روي دست بگذاريم.
فقط ۵درصد کاربران ایرانی مشتری مطالب غیراخلاقی در فضای مجازی


سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی، اعداد اعلام شده از میزان بالای مراجعه کاربران شبکه‌های اجتماعی به مطالب غیراخلاقی و پورنو در ایران را غیرواقعی و در اندازه متوسط آمار دنیا اعلام کرد.


به گزارش ایتنا از همشهری‌آنلاین، دكتر مسعود اسدپور با بيان اين كه بسياري از مردم نگران حجم وسيع مطالب غيراخلاقي موجود در شبكه‌هاي اجتماعي هستند،  گفت: در مورد حجم مطالب غيراخلاقي در شبكه‌هاي اجتماعي بحث‌هاي زيادي شده و دلسوزان زيادي در مورد حجم اين مطالب آمار مختلفي ارائه كرده‌اند. اما اين آمارها اغلب براساس نمونه‌گيري محدود از اطرافيان و براساس ديده‌ها و شنيده‌ها در سطحي محدود به چند كانال و آن هم كانال‌هاي اغلب غيرمحبوب بوده است.

مثلا مي‌گويند ۸۰تا ۹۵درصد كل مطالب شبكه‌هاي اجتماعي در اين رابطه است. وي با بيان اينكه در مطالعات ساخت يافته و براساس متدهاي علمي كه توسط دانشگاه تهران، مركز ملي فضاي مجازي، وزارت ارتباطات و نهادهاي ديگر انجام شده، افزود: «حجم توليد مطالب غيراخلاقي حتي با تعريف سختگيرانه از ۷درصد كل مطالب شبكه‌هاي اجتماعي بالاتر نبوده است. »

سرپرست پژوهشكده فضاي مجازي توضيح داد: «جالب‌تر اين كه حجم مراجعه به اين مطالب (يعني از ديد مصرف) كمتر و حداكثر ۵درصد كل مراجعات بوده است. با دانستن اينكه حجم مراجعه به پورن در دنيا به‌طور متوسط حدود ۷درصد است مي‌توان گفت حجم مراجعه كاربران شبكه‌هاي اجتماعي از متوسط دنيا فراتر نيست.»

دكتر اسدپور تأكيد كرد: البته آمار بدين معني نيست كه ما با خيال راحت بنشينيم و دست روي دست بگذاريم. قاعدتا نهادهاي مسئول از جمله پليس سايبري و سيستم فيلترينگ كار خودشان را براي كاهش حجم توليد و مصرف انجام خواهند داد. اما در كنار اين فعاليت‌هاي سلبي بايد فرهنگ‌سازي براي كاهش تقاضا نيز انجام شود.

وي با تاكيد بر اينكه سیاست‌گذاری برای استفاده مفید از این فضا و کاهش آسیب‌های آن براساس حکم مقام معظم رهبری به عهده شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی گذاشته شده است، افزود:«نیاز به مشارکت همگانی در شناخت صحیح و علمی این فضا دارد. تصمیم‌گیری صحیح در سطح کلان در مقولاتی چنین مهم با نمونه‌گیری محدود و دارای بایاس از اطرافیان و دوستان و شنیده ها دقت چندانی ندارد و باعث اتلاف وقت، از دست رفتن فرصت‌ها، ایجاد آسیب‌های جدید و تحمیل هزینه خواهد شد.»
کد مطلب: 47274
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام